מחיר ההתייעלות: HSBC שולח הביתה 25 אלף עובדים

בנוסף ימכור הבנק הגדול באירופה פעילויות בטורקיה וברזיל, צעד שיגרום צמצום של כוח-האדם ב-25 אלף עובדים נוספים ■ מנכ"ל הבנק, סטיוארט גוליבר: "אנחנו מבינים שהעולם השתנה ואנחנו צריכים להשתנות יחד איתו"

בנק HSBC / צלם: רויטרס
בנק HSBC / צלם: רויטרס

הבנק הגדול באירופה, HSBC, מתכנן לבטל עד 25 אלף משרות שלו ולמכור את פעילותו בטורקיה ובברזיל במטרה לשקם את צמיחת רווחיו.

לפי תוכנית שתתפרס על פני 3 שנים, הבנק יצמצם את כוח העבודה שלו ב-22,000-25,000 עובדים או כ-10% מהסך, נאמר במצגת למשקיעים באתר האינטרנט שלו היום (ג'). מכירת החטיבות בטורקיה ובברזיל תצמצם את כוח-האדם בעוד 25,000 עובדים, וכך ייחסכו 4.5-5 מיליארד דולר עד סוף 2017. HSBC השאיר את יעד הרווחיות שלו ללא שינוי.

המנכ"ל סטיוארט גוליבר, 56, מבקש לשקם את אמון המשקיעים בבנק, שנפגע מסדרת שערוריות ומגידול בעלויות הציות לרגולציה. מאז כניסתו לתפקיד ב-2011 הכריז גוליבר על יותר מ-87,000 קיצוצי משרות, הוציא את הבנק מ-78 עסקים וצמצם את מספר המדינות שבהן הבנק פעיל מ-73 ל-15.

"HSBC הוא בנק גדול שקשה להזיז אותו, והם בהחלט זזים בכיוון הנכון", אמר כריס ווייט, שמנהל נכסים בהיקף 6 מיליארד דולר, כולל מניות של הבנק, בחברת פרמייר פאנד מנג'רס בגילדפורד, בריטניה.

כמה חודשים אחרי כניסתו לתפקיד המנכ"ל, גוליבר הכריז על ביטול 30,000 משרות כדי לקצץ עלויות בסך 2.5 מיליארד דולר. בסבב הצמצומים הנוכחי, 21,000 מקיצוצי המשרות יהיו לטובת מעבר לבנקאות דיגיטלית, אוטומציה וסגירת סניפים. בבריטניה יקוצצו 8,000 משרות, מסר גוליבר.

הכוונה שלו היא לצמצם את הנכסים משוקללי הסיכון בכ-290 מיליארד דולר, כולל צמצום חטיבת ניירות הערך לפחות משליש מגודל הקבוצה כולה, כדי להשיג תשואה על ההון של מעל 10%. היעד הזה הופחת בפברואר השנה מ-15%. בשנה שעברה הסתכמה התשואה להון ב-7.3%.

בחטיבת בנקאות ההשקעות שלו, HSBC מתכנן לצמצם את הנכסים עתירי הסיכון ב-130 מיליארד דולר, או 31%, ולשמור על רמת העלויות הנוכחית. חטיבת הבנקאות העולמית והשווקים רשמה גידול של 6% ברווח ברבעון הראשון השנה, הודות לגידול בהכנסה ממסחר במט"ח.

"אנחנו מכירים בכך שהעולם השתנה ואנחנו צריכים להשתנות יחד איתו", כתב גוליבר בהודעתו. "אני בטוח שהפעולות שלנו יאפשרו לנו להשיג הזדמנויות צמיחה בעתיד ולספק עוד ערך לבעלי המניות".

HSBC, שנוסד לפני 150 שנים בהונג קונג, ימכור גם את פעילותו בטורקיה וברזיל, אך יגדיל את השקעותיו באסיה וירחיב את פעילות ניהול הנכסים והביטוח שלו תוך התמקדות במקומות כמו דלתת נהר הפנינים בסין. הוא ישתתף, בין היתר, בבינאום של היואן הסיני.

ג'ונתן טייס, אנליסט בנקאות בכיר בבלומברג אינטליג'נס, אמר שהצעדים שהוכרזו אמנם "מרשימים בהיבט של החיסכון בעלויות, אך מאכזבים במקצת בנוגע לרשימת העסקים שיימכרו, שהיא קצרה מדי. שולי הרווח באסיה גבוהים יותר", אמר טייס. "כולם נוהרים לאסיה. כל זה עניין של שיפור יעילות ההון. אפשר בהחלט להבין את המניע".