פרשת פישר: הסכם עד המדינה עם רפ"ק מלכה יוגש מחר לאישור ביהמ"ש

ההסכם אינו מעניק לרפ"ק מלכה הקלה בעונש המאסר הצפוי לו f גורמים המקורבים לחקירה: קיים ספק אם התנהלות הנציב לשעבר שנעצר בחשד למעורבות בפרשה, חוצה את הרף הפלילי

חרושת שמועות סביב ההתפתחויות הדרמטיות בפרשת עו"ד רונאל פישר פשטה בימים האחרונים באתרי האינטרנט ובשיחות מסדרון. חלק מהן הגיעו למחוזות רחוקים ושקריים בדבר שופטים שכביכול נעצרו ונחקרו. היום (ג') הותר לפרסם כי שתי ההתפתחויות המרכזיות שעליהן הוטל צו איסור הפרסום שפג אמש, הן שביום חמישי האחרון נחתם הסכם עד המדינה בין המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לבין רב-פקד ערן מלכה, וכי ניצב לשעבר במשטרה נעצר ונחקר באזהרה בעקבות המידע הנוסף שסיפק מלכה, במסגרת ההסדר.

בתוך כך גייסה מח"ש עד מדינה נוסף בפרשה. המדובר בקבלן שהעיד במשטרה כי העביר לפישר ומלכה מאות אלפי שקלים תמורת מידע מחקירות. בתמורה לעדותו, הובטח לקבלן כי הוא לא יועמד לדין. לנוכח עדותו נראה שמח"ש תצטרך לבקש את ביהמ"ש לתקן את כתבי האישום נגד פישר ומלכה.

הניצב לשעבר שנעצר באחרונה חשוד בקבלת טובות הנאה ושוחד מפישר ובהפרת אמונים. צו איסור הפרסום עדיין אוסר במפורש את פרסום שמו של הניצב, ששוחרר היום למעצר בית של שלושה ימים. בין היתר, חשוד הניצב - שנחשב לחברו הקרוב של פישר ואף צולם עמו במספר אירועי עבר - כי הוא נסע לטיסת תענוגות בחו"ל על-חשבונו של פישר בתקופה שבה עדיין שירת במשטרה, ובתמורה לסיוע של הניצב לפישר בעניינים שונים של לקוחותיו.

חשד נוסף הוא שפישר הבטיח לניצב להתמנות כדירקטור בחברת ב. יאיר הציבורית. זאת, לכאורה בתמורה לסיועו לו סביב החקירה כי ב. יאיר ובעליה, יאיר ביטון, הלבינו הון של עשרות מיליוני שקלים עבור ארגון פשיעה ובמסגרת יחסי השחיתות שנרקמו ביניהם. פישר היה עורך דינה של החברה ושל ביטון, המואשם אף הוא במסגרת פרשת פישר במתן שוחד ובעבירות נוספות. חשד נוסף ונפרד נגד הניצב הנו שקצינה במשטרה קודמה כדי שלא תעיד נגדו על הטרדה מינית. עם זאת, גורמים המקורבים לחקירה מסרו היום ל"גלובלס" כי עוצמת הראיות בפרשייה זו היא נמוכה.

באשר ליתר החשדות - מסרו הגורמים ל"גולבס" כי אין כל ספק שהניצב לשעבר התנהל מול פישר בצורה שערורייתית, וכי הוא עבר על כל כללי האתיקה שבהם מחויב קצין משטרה בכיר. עם זאת, להערכתם, קיים ספק האם התנהלותו חוצה את הרף הפלילי. לדבריהם אם הניצב לשעבר יועמד לדין, יהיה לו הרבה מה לטעון להגנתו.

עתידו הכלכלי של מלכה מובטח

בתוך כך, כאמור, הותר לפרסום כי מח"ש חתמה על הסדר עד מדינה עם רפ"ק מלכה, אחד משני המעורבים המרכזיים בפרשה, החשוד כי ביחד עם פישר, סחר במידע משטרתי אודות חקירות שונות שניהל ושהיו קשורות בלקוחות של פישר, בתמורה לשוחד ולטובות הנאה. ההסדר יוצג ביום רביעי הקרוב בפני בית המשפט המחוזי בירושלים.

מלכה שאף להגיע להסדר מאז שהתברר לו לפני מספר שבועות כי טבעת הראיות מתהדקת סביבו, וכי אין לו דרך להתגונן מפני הראיות והעדויות הרבות שהצטברו נגדו ונגד פישר. מלכה מיוצג בידי עוה"ד עפר ברטל ודב גלעד-כהן, שהשיגו עבור שולה זקן את הסדר עדת המדינה המזהיר מבחינתה בתיקי אהוד אולמרט, שחילץ אותה משנים ארוכות כאלה בגין הרשעתה בשוחד בתיק הולילנד (זקן ריצתה 11 חודשי מאסר בלבד).

ואולם, המקרה של מלכה שונה. בניגוד לזקן, השוטר לשעבר סיפר בחקירותיו כמעט את כל הידוע לו, עד שלא נשארה לו כמעט "סחורה ראייתית" למכור לחוקרים בתמורה להקלות בעונשו. לכן, ההסדר אינו כולל הסכמות לעניין המאסר הצפוי למלכה, וביהמ"ש צפוי לשלוח אותו לכלא לשנים ארוכות.

עם זאת, ההסדר מעניק למלכה ולמשפחתו חסינות כמעט מלאה מפגיעה כלכלית והוא פוטר אותו מסנקציות כלכליות. לפי ההערכות, הפגיעה הכלכלית שנחסכת ממלכה מגיעה לכ-7 מיליון שקל. כך, במסגרת ההסדר נמנעת המדינה מלפגוע בפנסיה של מלכה מהמשטרה, שלאור מצבו הנפשי של היא פנסיה רפואית ומוגדלת. מלכה הפריש לתוכנית הפנסיה סכום חודשי של 10,000 שקל נטו במשך שנותיו במשטרה. אם מלכה יחיה עד גיל 80 - מדובר באובדן בשווי מיליוני שקלים שנחסך ממלכה בזכות ההסדר.

כמו-כן, לאור ההסדר, לא תוכל המדינה להטיל על מלכה קנס כספי שלפי החוק יכול להגיע לעד פי 4 מטובת ההנאה שקיבל. מלכה לקח שוחד בסכום של 530 אלף שקל ולכן לולא ההסדר, יכול היה ביהמ"ש להטיל עליו קנס בסך 2.12 מיליון שקל. כמו-כן, לפי חוק איסור הלבנת הון, יכולה הייתה המדינה לחלט את נכסיו עד לגובה סכום השוחד.

שוחד תמורת מידע

פישר ומלכה מואשמים בלקיחת שוחד, שיבוש הליכי משפט, קבלת דבר במירמה והלבנת הון. עו"ד רות דוד-בלום, פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר ושותפתו של פישר במשרד עוה"ד, מואשמת בשיבוש מהלכי חקירה, והחקירה בעניינה עדיין נמשכת. נאשמים נוספים הם איש העסקים יאיר ביטון, מנכ"ל מע"צ לשעבר, שי ברס, והאחים הקבלנים יוסף ואביב נחמיאס. היום נודע כי לא רק מלכה, אלא גם מעורב נוסף, עשוי לחתום על הסכם עדת מדינה. למרות שכבר הוגשו כתבי אישום נגד מרבית המעורבים, החקירה נמשכת, ובעקבותיה זומן הניצב לחקירה וצפויים להתבצע מעצרים נוספים. מחר (ד') צפוי להתקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים שלב הקראת כתב האישום בתיק. מח"ש והפרקליטות צפויות לבקש להאריך את מעצרו של עו"ד פישר עד תום ההליכים נגדו.