דמוקרטים מרדו באובמה: הביסו יוזמתו להסכם סחר ענק

למרות פנייה דרמטית של הנשיא ברגע האחרון, ולמרות תמיכת רפובליקנים רבים, קטל בית-הנבחרים הצעת חוק שהיתה מקדמת את חזון אובמה להסכם סחר עם מדינות האוקיינוס השקט, לרבות סין ויפן

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ספג אתמול (ו') מהלומה קשה, שתסכל כנראה את חזונו להפוך את ארה"ב למוקד גלובלי של הסכמי סחר חופשי עם הכלכלות המובילות בתבל, ותשלול ממורשתו הנשיאותית את אחד מהנדבכים המתוכננים החשובים ביותר שלה. הפן הפוגעני של המפלה הזו היא העובדה, שדווקא מחוקקים דמוקרטים הם שהמיטו אותה על נשיא דמוקרטי, לא רפובליקנים, שמאמצים לקעקע את נשיאותו של אובמה מנחים בדרך כלל את פעילותם הפרלמנטרית.

תוצאת לוואי של השבר הזה: התבוסה מפחיתה את סיכויי הצלחה למו"מ על הסכם סחר חדש בין ארה"ב אירופה, שנמצא בלאו הכי בשלביו הראשונים, ושהאמריקאים קיוו להכליל בו סעיפים למניעת חרמות אירופיים על ישראל.

מאז תחילת נשיאותו מקדם אובמה הסכמי סחר חופשי. הוא משוכנע, שלמרות פגיעות זמניות בעובדים אמריקאיים, שמקומות העובדה שלהם "מיוצאים" למדינות עם בסיסי שכר נמוך, בסופו של דבר הסכמים כאלה מחזקים את היצוא מארה"ב ויוצרים מקומות עבודה חדשים. האגף הליברלי במפלגתו, ובראשו הסנטורית הכריזמטית אליזבת וורן והסנטור ברני סנדרס, המתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, גורס אחרת ועושה כל מאמץ לתקוע מקלות בגלגלי יזמות הסחר הנשיאותיות. הם מקבלים תמיכה חזקה מהאיגודים המקצועיים, בלי ברית מסורתיים של המפלגה הדמוקרטית.

לעומת זאת, רפובליקנים רבים, שעוינים כמעט כל יוזמה של אובמה, תומכים בהסכמי סחר חופשי ופועלים לקידומם. המאבק ניטש אפוא בין אובמה ומחוקקים רפובליקנים מצד אחד, לבין מחוקקים דמוקרטים ליברלים מהצד האחר. אתמול נחל האגף הליברלי במפלגה הדמוקרטית הצלחה מדהימה.

הסכם חשוב

הסכם סחר חופשי עם 11 מדינות אגן האוקיינוס השקט, לרבות סין ויפן, הוא גולת הכותרת של מיזמי הסחר החופשי שעליהם דוגר הבית הלבן. המו"מ עם מדינות אלה נמצא בעיצומו, אך נתקל בקשיים משמעותיים. ממשל אובמה קיווה, כי הקונגרס יעניק לו זכות להגיע למטרה ב"מסלול מהיר", כלומר לנהל מו"מ עם מדינות אלה בלי שלקונגרס תינתן זכות לשנות סעיפים אלה או אחרים. המחוקקים יוכלו להצביע בעד כל ההסכם או נגדו, אך לא לשנות את נוסחו. המסלול הזה מכונהTrade Promotional Authority, או בראש תיבות, TPA.

מה שהונח אתמול על שולחן בית-הנבחרים היתה יוזמת TPA, ולצידה יוזמת חקיקה אחרת, שנועדה להבטיח מימון קורסים להכשרת עובדים אמריקאיים, שיפסידו את מקומות עבודתם בגלל הסכמי סחר חופשי (TAA).

הנהגת בית-הנבחרים כרכה את שתי היזמות יחדיו, כלומר, שתיהן היו צריכות לצבור רוב קולות בהצבעה במליאת הבית. כישלון של אחת מהן משמעו כישלון אוטומטי של האחרת. מה ההיגיון בסנדוויץ' הזה? ההנהגה הרפובליקנית של בית-הנברים קיוותה, שהדמוקרטים לא יעזו להצביע נגד הצעת חוק לסיוע לעובדים מפוטרים, וממילא הם יתמכו גם ב"מסלול מהיר" למו"מ בין ארה"ב לבין מדינות האוקיינוס השקט. הנחת העבודה היתה, שאם לפני אובמה ייפתח "מסלול מהיר" למו"מ עם הסכם סחר חופשי כזה, סיכויי ההצלחה שלו להגיע להסכם כמעט מובטחים.

אבל הגוש הגדול של צירים דמוקרטים ליברליים לא קנה את הפיתיון. הוא הצביע נגד חוק הסיוע לעובדים מפוטרים רק כדי להכשיל את יוזמת "המסלול המהיר" ובכך חסם הסכם סחר חופשי עם מדינות כסין, וייטנאם, מלזיה ומקסיקו (וגם קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד), שהסחר האמריקאי עימן מהווה כמעט 40% מהסחר הגלובלי.

המחווה של אובמה

אובמה, שהריח את ניחוח כשלונו הצפוי, עשה מחווה יוצאת דופן ובא ברגע האחרון לקונגרס, כמה שעות לפני ההצבעה, כדי לשכנע דמוקרטים סרבנים שהסכם סחר חופשי עם כמה מהכוחות הכלכליים החזקים בתבל דווקא יסייע לעובדים האמריקאים בטווח הארוך. אבל הוא נכשל וכמה מאמרים תיארו את הכישלון הזה כ"ביצה סרוחה שהושלכה על פני הנשיא". אפילו בעלת הברית הנאמנה שלו, ננסי פלוסי, ראש הסיעה הדמוקרטית בבית-הנבחרים, הפנתה לו עורף. "אנו רוצים עסקה טובה יותר לעובדים האמריקאים", היא אמרה לאחר ההצבעה.

והציר הדמוקרטי ברד שרמן אמר: "אובמה חושב שהסכם הסחר ייטיב עם הכלכלה האריקאית ועם משפחות העובדים בארה"ב. הרוב המכריע של הדמוקרטים, ועימם האיגודים המקצועיים, חולקים עליו".

לרפובליקנים יש רוב בבית-הנבחרים, אך כמה מהם, שנמנים עם פלג מסיבת התה, לא יכלו לשאת אפשרות שהם יצביעו בעד יוזמה כלשהי של אובמה. הם לא רצו לתת לו "מסלול מהיר" לניהול מו"מ עם מדינות באסיה, בלי פיקוח של הקונגרס. הם הצטרפו אפוא לדמוקרטים הליברלים והקואליציה המוזרה הזו קברה, למעשה, את הסכם הסחר החופשי עם מדינות אגן האוקיינוס השקט.

פקיד בכיר בממשל אובמה אמר, כי אף אחת מהמדינות הנוגעות בדבר לא תסכים לחזור אל שולחן הדיונים ולפרוש את ההצעות הסופיות שלה בלי שלאובמה תהיה זכות לנהל את המו"מ ללא התערבות של הזרוע המחוקקת. יפן, למשל, לא תסכים לעשות את הוויתורים שארה"ב דורשת ממנה, לרבות ביטול מכסים על יצוא אורז מארה"ב, אם אובמה לא יוכל להעביר בקונגרס את ההסכם כולו, כמקשה אחת, שיכלול ויתורים אמריקאים מכאיבים.

הנהגת בית-הנבחרים מתכננת הצבעה חוזרת בשבוע הקרוב, אך ההערכות הן, שהבית הלבן לא יצליח לשכנע עשרות מחוקקים לשנות את דעתם.