שכר יושבי הראש בבנקים - עד פי 4 משכר הדירקטורים

הערכות: שכר רוב היו"רים ייחתך בעשרות אחוזים ויעמוד על כ-2 מיליון שקל ■ הסוכריה: יוכלו לכהן בתפקידים נוספים - אך שכרם בבנק יפחת עוד יותר ■ ההוראות ייכנסו לתוקף באופן מיידי לאחר אישורן הסופי

דודו זקן / צילום: אמיר מאירי
דודו זקן / צילום: אמיר מאירי

שכר יושבי הראש בבנקים יעמוד על עד פי 4 משכר הדירקטורים באותו בנק. כך עולה מטיוטת חוזר שהפיץ בשבוע שעבר בנק ישראל לבנקים בנושא מדיניות התגמול. כזכור בשבוע שעבר פרסמו בנק ישראל ומשרד האוצר הודעה לפיה שכר יושבי הראש בגופים הפיננסים יוגבל, ולא ניתן יהיה לחלק להם תגמול משתנה בדמות בונוסים ואופציות.

כעת נחשפים פרטים נוספים מהכללים שיחולו בבנקים. מהטיוטה עולה כי יו"ר בנק יקבל שכר במבנה הדומה לזה של הדירקטור באותו הבנק, קרי משכורת קבועה שתהיה עד פי 4 מהשכר של הדירקטור בבנק (כלומר קרוב לחצי מיליון שקל בממוצע) וכן תגמול בעבור השתתפות בכל ישיבת דירקטוריון, שיעמוד עד פי 2 מהתגמול שמקבלים הדירקטורים (כלומר כעשרת אלפים שקלים לישיבה במקום חמשת אלפים שקלים שמקבלים כיום דירקטורים בממוצע). לפי הערכות, המשמעות היא ששכר יושבי הראש שעמד אשתקד על 3.5 מיליון שקל ייחתך בעשרות אחוזים לאזור ה-2 מיליון שקל (תלוי בגודל הבנק).

מנגד, הסוכריה שמקבלים יושבי הראש היא האופציה לכהן בתפקידים נוספים מלבד תפקיד יו"ר הבנק - מצב שכיום נאסר עליהם. אלא שאם יירדו מתחת ל-100% משרה, הם לא יזכו להפרשות סוציאליות מה שיפחית את עלות שכרם בבנק, וכן כהונה במשרה נוספת תצטרך להתבצע תחת קירטוריונים מחמירים בהם אין ניגוד עניינים בין שתי המשרות.

ההוראות ייכנסו לתוקף באופן מיידי לאחר אישורן הסופי. ליושבי ראש שכבר אושר להם בעבר חוזה שאינו עומד בקריטריונים, תינתן תקופת מעבר של 3 שנים, בהם יצטרכו לתקן את תנאי החוזה. המשמעות היא שבתוך 3 שנים, אמורים כל יושבי הראש בבנקים ליישר קו עם המדיניות החדשה.

עוד נקבע במסגרת המדיניות נקבע כי נושאי משרה יצטרכו להשיב בונוסים במידה והתגלה בבנק "אי עמידה באמות מידה ראויות וכשל מהותי בניהול הסיכונים", כפי שכותבים בבנק ישראל. החזרת הבונוסים אמורה להתבצע ע"י הבנק ולא ע"י בנק ישראל: "על הבנק יהיה לנקוט בכל האמצעים הסבירים להשבת חלק או כל התגמול המשתנה".

בבנק ישראל קוצבים את התקופה להחזרת בונוסים עד ל-7 שנים לאחור, אם כי במקרים נדירים בהם נפתחה חקירה מאוחרת, ניתן יהיה לדרוש עד ההשבה גם 10 שנים לאחור.