בכיר באוצר מדבר על השינוי המרענן בתוכנית של כחלון

ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים באוצר: "יש נכונות לתקצב את הורדת מחירי הדיור וגם הוכחנו זאת" ■ "אני מאמין שיהיה לחץ לירידת מחירים"

ערן ניצן / צילום: תמר מצפי
ערן ניצן / צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר פרסם שר האוצר משה כחלון את עיקרי תוכנית הדיור שלו באופן רשמי. שאלה אחת נותרה באוויר - האם זו תהיה התוכנית שבאמת תשפיע על מחירי הדירות בכלל ועל מצוקת הדיור של הזוגות הצעירים. ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר ומי שאחראי על תחום הנדל"ן, מנסה לענות על השאלות הבוערות.

- מה הבשורה הגדולה בתוכנית?

"הבשורה היא השילוב. מצד אחד מנסים להרחיק את המשקיעים, שהדירות שהם רוכשים הן הדירות שהזוגות הצעירים מנסים לרכוש. מצד שני פועלים בתחום ההיצע בטווח הקצר והארוך. בטווח הקצר אנחנו מתכוונים להשתמש בהיצע הקיים לטובת הזוגות הצעירים, וחלק ניכר מהשיווקים של הקרקע יופנה לטובתם. הצעדים הנוספים של פיצול הדירות והקרקעות החומות יגדילו ההיצע באופן אפקטיבי וגם זה יעזור".

הצעדים השונים הכלולים בתוכנית הדיור עתידים לעלות לא מעט כסף לקופת המדינה, אם בדרך של אובדן הכנסות ואם בדרך של העמדת תקציבים ישירים. גורם בכיר שנכח בישיבת הקבינט שהתקיימה בשבוע שעבר מספר שבתחילת הישיבה פנה שר האוצר כחלון לפקידי האוצר ואמר להם "אתם צריכים להכין את הכסף".

- האם באוצר מוכנים להוציא כסף, והרבה כסף, על כל הפתרונות?

"כל הצעדים הללו, והעלות שלהם, יבואו לידי ביטוי בתקציב הקרוב. יש נכונות להשקיע בתחום הזה כסף, לפעול בכל העוצמה כדי להקל על הזוגות הצעירים ולהוריד את מחירי הדיור לרמה סבירה. לא מדובר רק על הפחתות במחיר הקרקע במכרזים אלא גם בהשקעות עומק בתשתית, תחבורה, ביוב ועוד. יש נכונות למתן תקציבים וגם הוכחנו אותה".

התוכנית תוביל לירידת מחירים?

"אם המשקיעים אכן יצמצמו את משקלם, וההיצע יופנה כולו לזוגות הצעירים אני מאמין שיהיה לחץ לירידת מחירים. יחד עם זה, התפקיד שלנו הוא לא להגיד מה יהיה אלא לעשות. ואנחנו עושים".

*** הראיון המלא - במוסף הנדל"ן של "גלובס" שיחולק הערב (א') למנויים