שביל החלב

חברת מיי מילק בודקת את ההרכב של חלב אם

הרקע: ד"ר שרון הרמתי וד"ר רביד שכטר-אושפיזין, נפגשו לראשונה כדוקטורנטיות במכון ויצמן, הרמתי עוסקת בתחום האימונולוגיה, הנוירולוגיה וההתפתחות ושכטר-אושפיזין בתחום הנוריולוגיה והגנטיקה של ההתנהגות והזיכרון.

שתיהן יצאו לחופשת לידה בסמיכות זמנים, נפגשו ושוחחו על הנקה. הרמתי: "ההנקה שלי הייתה קשה יחסית, התינוקת לא עלתה מספיק במשקל, ייעצו לי להוסיף גם תמ"ל (פורמולה) - סיפור מאוד שכיח. בסופו של דבר, בעזרת יועצת הנקה, איתרנו והתרנו לשון קשורה, והנקתי שנתיים וחצי".

שכטר-אושפזין: "אני אמרתי לשרון שהתזונה שלי ממש גרועה, וכל ההיריון הייתי במעקב ונטלתי תוספים, והנה בשלב ההנקה, התזונה שלי עדיין אחראית לכל מזונו של התינוק וכמעט ואין מעקב ואיש לא חושב שיש צורך לדעת מה יש בחלב האם".

השוק: ארגוני הבריאות העולמיים מסכימים כי חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק, יותר מאשר כל תחליף המוצע בשוק, וכי חלב של אם ספציפית הוא הטוב ביותר לתינוק שלה - בעיקר בהיבט של מערכת החיסון. כאשר תינוק יונק חלב של אם שחיה איתו באותה הסביבה, הוא מקבל ממנה נוגדנים שהתפתחו בדיוק כדי להגן מהפתוגנים שנמצאים באותה סביבת מחיה.

אימהות ואבות רבים מוטרדים מכמה מאפיינים של ההנקה - בעיקר בימים הראשונים. לעיתים נראה שאין מספיק חלב וההורים חוששים שהתינוק רעב ואינו עולה במשקל. הממסד הרפואי ומאידך הסביבה החברתית מעבירים מסרים סותרים, כאשר הממסד לפעמים דוגל בוויתור על ההנקה או שילוב פורמולה ליתר ביטחון, בעוד ארגונים תומכים בהנקה גורסים כי "תמשיכי להניק, ויהיה בסדר", מתוך תפיסה שתינוק יונק יגרה בסופו של דבר את השד לייצור של חלב בכמות מספקת.

הרמתי: "ההנחות כי החלב מתאים את עצמו לצרכי התינוק נכונות ככלל, אולם יש להן גם יוצאי דופן". כך למשל, חוסרים תזונתיים חמורים יכולים להתבטא בחוסרים גם בחלב ובהמשך בתזונתו של התינוק. בנוסף, סיבוכים כמו לשון קשורה יכולים להוביל למצב שבו התינוק לא מקבל מספיק חלב בימים הראשונים. פטריה או דלקת על גבי השד או בלשון של התינוק או שניהם, מקשה על ההנקה ואינה מאובחנת, ולכן ההנקה כואבת במיוחד.

שכטר-אושפזין: "גילינו שיש הרבה ידע לגבי ההנקה, שקיים ברמת האקדמיה ואינו מגיע לנשים. אין היום דמות שאליה אישה יכולה לגשת במערכת הרפואית, כדי להתייעץ על מכלול הידע שקיים באקדמיה. קיימות יועצות הנקה, אולם הן לא חלק מן המערכת הרפואית וגם אינן מסובסדות על ידה. אין להן גישה למעבדה רפואית ולעיתים ישנה סתירה בין הידע שלהן לזה של הרופאים".

המוצר: מיי מילק (MyMilk) היא מעבדה ייעודית לביצוע בדיקות שונות בחלב אם, כאשר ברוב הבדיקות מיי מילק היא השחקנית היחידה בתחומה.

שכטר-אושפזין: "בתחילת הדרך המחשבה הייתה לעבוד עם מעבדות שעושות אנליזה למזון. הפיילוט הזה כשל: מעבדות המזון לא ערוכות להתמודד עם דגימות מהסוג הזה גם כימית וגם ביולוגית. הנפחים שהן צריכות* גדולים יותר, שיטות הבדיקה לא רלוונטיות, מובילים את הדגימות בהקפאה עם קרח יבש אבל מבחינתנו זה יהפוך את הבדיקה ליקרה מדי - הבנו שאנחנו צריכות להקים מעבדה משל עצמנו".

היום מתקיים שיתוף פעולה בין מיי מילק לבין מעבדת AML בהרצליה. מיי מילק פיתחה בעצמה ערכת דגימה, את ההנחיות לאיסוף הדגימה ואת פרוטוקול הבדיקה. AML היא משקיעה ושותפה אסטרטגית והיא גם נותנת את המעטפת הרגולטורית לבדיקה. העובדה שהבדיקה מבוצעת במעבדה מאושרת, מייתרת את הצורך להשיג אישור לבדיקה עצמה.

הבדיקה רלוונטית גם בהנקה חלקית?

שכטר-אושפזין: "ערכי הייחוס יהיו שונים במקרה כזה. אנחנו תומכות בכך שעדיף להניק באופן מלא גם אם התזונה לא מושלמת, ולתת תוספי מזון לאם ולא ולתינוק. המטרה שלנו היא לתמוך בהנקה בכל מקרה ולא לייאש ממנה".

שלב בפעילות: החברה החלה בפיילוט וכעת היא מתחילה לחנך את השוק - רופאים, יועצות הנקה, אחיות ואימהות, באשר לחשיבות החשיבות בבדיקות. "ערכנו סקר שוק בארה"ב שתוצאותיו היו מעודדות אפילו יותר מן התחזית העסקית שלנו", אומרת הרמתי.

גיוסי הון: החברה גייסה כספי סיד ממשקיעים ובנוסף קיבלה מהדען הראשי כ-2 מיליון שקל מתוך תקציב של 4 מיליון.

השלב הבא: החברה מנסה לגייס 2 מיליון דולר כדי לשווק את הבדיקות בישראל, לבדוק את האפשרות של פעילות בשווקים נוספים ולהקים מעבדה שתוכל לבדוק כמות גדולה יותר של דוגמאות.

MyMilk

שנת הקמה: 2014

מנכ"ליות משותפות: ד"ר שרון הרמתי וד"ר רביד שכטר-אושפזין

תחום פעילות: בדיקות חלב אם

גיוסי הון: 4 מיליון שקל

משקיעים: המדען הראשי ואחרים