נעילה שלילית באירופה על רקע הקשיים במו"מ עם יוון

הבורסה של אתונה ירדה כ-5% בעקבות כישלון השיחות עם הנושים ■ הבנק המרכזי הרוסי חתך את הריבית ל-11.5% בצל החשש מהאטה

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

בורסות אירופה ננעלו היום (ב') בירידות, כשהמשבר מול יוון ממשיך לעמוד ברקע למסחר.

יוון ונושיה מחליפים האשמות לגבי כישלון נוסף של סבב השיחות ביניהם כאשר במקביל כל צד מקשיח את עמדותיו. ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס דימה את יוון כנושאת את לפיד הדמוקרטיה ונאלצת להתמודד עם דרישות בלתי הגיוניות, בעוד נציגי הנושים בראשות קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הודיעו כי יוון תהיה חייבת להתמודד בסוף עם המציאות.

בהודעה שפרסם ציפראס נכתב כי הוא מתנגד באופן נחרץ לדרישת הנושים לבצע קיצוץ נרחב בקרנות הפנסיה של יוון, לאחר שהן קוצצו ב-5 השנים האחרונות. "אנו נמתין בסבלנות עד אשר הנושים יצעדו לעבר הריאליזם", כך לפי הודעת ראש ממשלת יוון.

סוכנות הדירוג S&P טוענת היום כי אם יוון לא תצליח לשלם את ה-6.7 מיליארד אירו באג"ח ל-ECB עד מועדי הפרעון ביולי ואוגוסט, הדבר לא יגרור חדלות פרעון ולא יחשב ככזה.

יו"ר ה-ECB, מריו דרגי, קרא היום לממשלת יוון לעשות את הצעד הראשון. "אמנם כל הצדדים צריכים לעשות צעד קדימה, אבל הכדור נמצא בהחלט במגרש של הממשלה היוונית", אמר. הוא הוסיף כי ה-ECB עושה ככל שביכולתו כדי להבשיל את המגעים עם יוון, אולם מי שצריך לפעול הם "הפוליטיקאים הנבחרים, לא הבנקאים המרכזיים". לדבריו, הקשיים עם יוון משקפים את "אופיו הבלתי מגומר" של גוש האירו.

אלדד תמיר, מנכ"ל תמיר פישמן, אומר על המשבר ביוון כי "אני לא רואה את יוון מאפשרת לעצמה להתאבד כאן . זו אולי תהיה התאבדות כלכלית הרואית אבל תביא עמה נזק בלתי נתפס אשר יוביל את יוון לפשיטת רגל קשה. הדרמה בעיצומה , רק צריך לזכור שיש עד סוף החודש להגיע להסכם. החלק המרתק כאן, ואליו צריך לשים לב, הוא שלאף צד אין ענין לתת לפצצה הזו להתפוצץ. הכל יכול להיות , אבל לדעתי זה חלק מהדרמה שכל צד חייב לייצר כרגע על מנת לאפשר לעצמו וויתורים וקצת הישגים לקראת הסוף".

כלכלני הראל פיננסים מציינים בסקירתם השבועית כי גם אחרי הטלטלה בשוקי האג"ח, נראה כי הרמה הנוכחית של התשואות עדיין לא אמורה להכביד על שוקי המניות, שכן מבחינה אבסולוטית, למשל, תשואה של 2.5% ל-10 שנים היא רמה שרוב המגזר העסקי אמור לדעת להתמודד עימה. מה שדווקא עשוי להכביד זו החולשה בסחר העולמי, שעשויה לפגוע בהכנסות החברות הבינלאומיות ולבלום את הצמיחה המתמשכת ברווחי החברות. בנוסף, חוזקו היחסי של שוק העבודה מייצר חשש בהתייחס לאחת מההוצאות הגדולות של החברות והיא עלות העבודה.

הבנק המרכזי הרוסי חתך היום את הריבית לרמה של 11.5% לעומת 12.5%. זאת בתגובה לאינפלציה הנמוכה והחשש מפני האטה משמעותית בכלכלה.

בורסות אסיה נסחרו היום בירידות.

איציק נוי, מנכ"ל חברת Smart Capital, מציין כי "הריבית בארה"ב צפויה להישאר ביום רביעי השבוע ללא שינוי. אולם, נתוני התעסוקה אשר ממשיכים לתמוך בשוק העבודה המצוין בארה"ב - התווספות של 280 אלף משרות בחוד הקודם, ובנוסף מדד המחירים ליצרן אשר עלה ב-0.5% - בעיקר הודות לעלייה במחירי הנפט והתייקרות במחירי ביצים, מאשרים לג'נט ילן, יו"ר הפד, להעלות ריבית בקיץ הקרוב. נתוני האינפלציה עדיין לא עומדים ביעד המתבקש, וקצב ההתרחבות הכלכלית הנמוך, מצריך העלאת ריבית מתונה. לכן, בפד עוד יחכו לתוצאות חיוביות נוספות בחודשי הקיץ כדי להעלות את הריבית באוגוסט בשיעור של 0.1%".

"אפקט השיח על הריבית של הפד משפיע רוחבית על כלל השווקים בעולם, כאשר החולשה הזמנית (בשבועות האחרונים) של המטבע האמריקאי, מטיבה דווקא עם מחירי הסחורות ועם שוק המניות. עם זאת, עליית ריבית אפשרית מאיימת על המשך הטיפוס ולכן צפויה עצבנות ותנודתיות הן בשוק הסחורות והן בשוק המניות בטווח הקצר. שר החוץ הסעודי הודיע שהמדינה תמשיך להגדיל את התפוקה, והאופק לזהב השחור נראה חלש. עוצמה במטבע האמריקאי בתוספת הגדלת ייצור, תחליש את הנפט לרמה הנמוכה אליה הגיע, 40 דולר לחבית. מדד סנטימנט הלקוחות של סמארט קפיטל (הבוחן את סך הפוזיציות הפתוחות של לקוחות החברה על חוזי ה - WTI) מצביע על ירידות בטווח הקצר", אומר נוי.

בטוקיו רשמו מניות ניסאן מוטור, הונדה מוטור וסוזוקי מוטור ירידות של 0.5% עד 1%.