החששות מיוון מתגברים - והמסחר בוול סטריט ננעל בירידות

המשבר היווני במוקד - עוד כשלון בשיחות בין יוון לנושיה מאירופה ■ דרגי לוחץ: "הכדור במגרש של הממשלה היוונית" ■ מדד האמפייר סטייט בטריטוריה שלילית ■ תפוקת הייצור אכזבה ■ מדד הקבלנים עלה לשיא של 9 חודשים

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בירידות שערים, בהמשך לירידות בשאר שוקי העולם מוקדם יותר היום, על רקע כשלון נוסף בשיחות בין יוון לנושיה בגוש האירו ונתוני מאקרו בארה"ב.

בזירת המאקרו פורסם היום מדד האמפייר סטייט לחודש יוני הבודק את פעילות הייצור באזור ניו-יורק. המדד ירד לטריטוריה השלילית של (2-) במאי, לעומת 3.1 נק' במאי. הצפי היה דווקא לעלייה ל-5.7 נק'.

עוד פורסמה תפוקת הייצור (Industrial Production) לחודש מאי, שירדה ב-0.2%, לעומת הצפי לעלייה בשיעור של 0.2%.

כמו כן פורסם היום מדד הקבלנים לחודש יוני, שעלה לשיא של 9 חודשים, עם קריאה של 59 נק', לעומת הצפי ל-56 נקודות לאחר 54 נקודות בחודש הקודם.

ביום רביעי תסתיים ישיבת ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב ותתפרסם החלטת הריבית. המשקיעים ימשיכו לחפש רמזים באשר לכוונות הפד באשר למועד העלאת הריבית לראשונה מאז 2008.

לחץ ביוון

יוון ונושיה מחליפים האשמות לגבי כישלון נוסף של סבב השיחות ביניהם, כאשר במקביל כל צד מקשיח את עמדותיו. בינתיים, יו"ר ה-ECB מתערב, ובעקבות כישלון השיחות הבורסה באתונה צנחה בכ-5%.

בתוך כך, יו"ר ה-ECB, מריו דרגי, קרא היום לממשלת יוון לעשות את הצעד הראשון. "אמנם כל הצדדים צריכים לעשות צעד קדימה, אבל הכדור נמצא בהחלט במגרש של הממשלה היוונית", אמר. הוא הוסיף כי ה-ECB עושה ככל שביכולתו כדי להבשיל את המגעים עם יוון, אולם מי שצריך לפעול הם "הפוליטיקאים הנבחרים, לא הבנקאים המרכזיים". לדבריו, הקשיים עם יוון משקפים את "אופיו הבלתי מגומר" של גוש האירו.

ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, דימה את יוון כנושאת לפיד הדמוקרטיה שנאלצת להתמודד עם דרישות בלתי הגיוניות, בעוד נציגי הנושים, בראשות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, הודיעו כי יוון תהיה חייבת להתמודד בסוף עם המציאות.

בהודעה שפרסם ציפראס נכתב כי הוא מתנגד באופן נחרץ לדרישת הנושים לבצע קיצוץ נרחב בקרנות הפנסיה של יוון, לאחר שהן קוצצו ב-5 השנים האחרונות. "אנו נמתין בסבלנות עד אשר הנושים יצעדו לעבר הריאליזם", כך לפי הודעת ראש ממשלת יוון.

בינתיים, שעון החול של יוון הולך ואוזל. אם לא יושג הסכם עד סוף החודש, המועד הסופי שבו יוון חייבת להעביר לקרן המטבע תשלום חוב בהיקף כולל של יותר מ-1.5 מיליארד אירו, אז היא תיכנס לחדלות פירעון ותפרוש מגוש האירו. יש לציין כי הנושים הבינלאומיים של יוון הציבו את ה-14 ביוני כמועד האחרון למו"מ, וזאת במטרה להעניק לפרלמנטים של המדינות בגוש האירו מספיק זמן בכדי לאשר הסכם שיתגבש.

ביום חמישי יתכנסו שרי האוצר של גוש האירו וידונו לראשונה בתרחיש של פרישה יוונית מגוש האירו. כמו כן, לראשונה ישנו רוב בדעת הקהל בגרמניה התומך בפרישת יוון מאירופה.

אלעד שמש מקולמקס (Colmex) בית השקעות מסר, כי "בחדרי העסקאות מורגשת רגיעה יחסית לצד עלייה קלה בפרמיית הסיכון בעוד החשש מפני חדלות פרעון של יוון ממשיך להדאיג את המשקיעים אשר צפויים להגיב באלימות לכל אירוע מהותי. פתרון לסוגיה זו צפוי להזניק את השווקים, ומאידך אי תשלום עלול לייצר תגובת שרשרת שלילית ".

אלדד תמיר, מנכ"ל תמיר פישמן, אמר כי "אני לא רואה את יוון מאפשרת לעצמה להתאבד כאן . זו אולי תהיה התאבדות כלכלית הרואית אבל תביא עמה נזק בלתי נתפס אשר יוביל את יוון לפשיטת רגל קשה. הדרמה בעיצומה, רק צריך לזכור שיש עד סוף החודש להגיע להסכם. החלק המרתק כאן, ואליו צריך לשים לב, הוא שלאף צד אין עניין לתת לפצצה הזו להתפוצץ. הכל יכול להיות, אבל לדעתי זה חלק מהדרמה שכל צד חייב לייצר כרגע על מנת לאפשר לעצמו וויתורים וקצת הישגים לקראת הסוף".

מניות במוקד

ענקית המסחר המקוון הסינית עליבאבא תשיק בתוך חודשיים שירותי צפייה בווידיאו לפי ביקוש (pay-to-watch) בסטרימינג שייקרא Tmall Box Office - TBO. השירות החדש דומה לזה של נטפליקס ולדברי החברה היעד שלה הוא להיות כמו HBO ונטפליקס בארה"ב.

בזירת המיזוגים והרכישות בלטו מניות Standard Pacific (סימול SPF) ו-Ryland Group (סימול RYL), שהודיעו על מיזוג בהיקף 5.2 מיליארד דולר כדי ליצור את חברת הבנייה למגורים הרביעית בגודלה בארה"ב.

רדהיל הישראלית הודיעה היום על הצלחה בניסוי שלב 3 במוצר שלה לטיפול בסרטן ברדכי העיכול.

הסטטיסטיקה "נגד" ניסיונות ההשתלטות של טבע על מיילן . מחקר של קרדיט סוויס מצביע על כך שברוב המוחלט של המקרים ב-20 השנה האחרונות, תמיכת הדירקטוריון היא שמכריעה את מידת ההצלחה של הניסיונות להשתלטות עוינת.

לפי דיווח מהיום, ביום שישי טבע רכשה מיליון מניות מיילן בהיקף של כ-74 מיליון דולר ומחזיקה היום ב-3.7% ממיילן.