טירוף: המניה הסינית שזינקה בכ-4,200% ב-55 ימים

חברת Baofeng Technology, שמפתחת משחקי וידאו באינטרנט, הונפקה רק לפני 55 ימים בבורסת שנזנג בסין ומאז זינקה בחדות ■ לשם השוואה, לאפל לקח 11 שנים להשיג תשואה דומה ■ עדות נוספת לבועה המתנפחת בסין?

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

אומנם הוגו שונג (Shong), האיש שעומד מאחורי ההצלחה המסחררת של חברת Baofeng Technology בבורסה הסינית טוען כי הוא היה בטוח שמניית החברה תספק תשואות מרשימות למשקיעים, אך בהחלט לא צפה את המהירות שבה המניה תשיג את התשואות המטורפות.

באופנג, שמפתחת משחקי וידאו באינטרנט, הונפקה רק לפני 55 ימים אך הוסיפה לערכה לא פחות מ-4,208%. לשם השוואה, לענקית הטכנולוגיה אפל, לקח 11 שנים להשיג תשואה דומה. כעת, מכפיל הרווח של באופנג גבוה פי 13 מזה של עליבאבא. כך ע"פ נתונים שפורסמו ב"בלומברג".

אומנם לדהירה של באופנג בבורסה הסינית קיים קשר הדוק לגידול ב"שיגעון" ההשקעות של הציבור הסיני, אך היא מסמלת גם את שינוי התפיסה של חברות הטכנולוגיה המקומיות כלפי שווקי ההון המקומיים, שבעבר הן העדיפו לא להיחשף אליהם באופן נרחב.

עם זאת, שחקנים רבים בשוק מודאגים מאוד מההתמכרות של הסינים לשוק המניות וחוששים כי הבועה שנוצרה עלולה להתפוצץ בקרוב. אתמול פורסם כי השווי של החברות הנסחרות בשוק המניות הסיני זינק ברבעון הראשון ב-205% מ-3.3 טריליון דולר ל-10.05 טריליון דולר. הצמיחה הגבוהה ביותר אי פעם ואולי עדות נוספת לגודל הבועה שנוצרה.

כעת עולה השאלה האם הפעילות הריאלית של החברות הנסחרות בשוק המניות הסיני ובייחוד חברות הטכנולוגיה, מצדיקה את השווי שלהן בבורסה או שמא מדובר בבועת מניות חדשה שעלולה להתפוצץ בכל רגע?