מאגר אפרודיטה: נשיא קפריסין נפגש עם תשובה

לפני שבועיים דיווחה קבוצת דלק כי היא נמצאת במו"מ ראשוני לרכישת 19.9% מחלקה של נובל אנרג'י במאגר, ובשבוע שעבר הגישו השותפות לממשלת קפריסין את תכנית הפיתוח של מאגר הגז

נשיא קפריסין, ניקוס אנסטסיאדיס אשר הגיע לישראל לקיים סדרת פגישות עם נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו נפגשו אתמול בערב עם בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה. מטרת הפגישה: לקדם את תכנית פיתוח מאגר אפרודיטה בקפריסין.

מאגר אפרודיטה שבבלוק 12 בקפריסין מכיל 4.54 טריליון רגל מעוקב של גז טבעי (TCF), ותשע מיליון חביות קודנדסט. הוא המאגר היחיד שהתגלה במדינה. המאגר מוחזק על ידי דלק קידוחים (15%) אבנר חיפושי נפט (15%) ועל ידי נובל אנרג'י (70%). רק לפני שבועיים דיווחה קבוצת דלק כי היא נמצאת במו"מ ראשוני לרכישת 19.9% מחלקה של נובל אנרג'י במאגר, ובשבוע שעבר הגישו השותפות לממשלת קפריסין את תכנית הפיתוח של מאגר הגז.

על פי תכנית הפיתוח שהוגשה, יוקם מתקן הפקה עצמאי צף בשטח המאגר, וממנו ייצאו צינורות לקפריסין וגם למצרים. מצרים המשוועת לאנרגיה זולה, חתמה בפברואר האחרון על הסכם שיתוף פעולה בתחום האנרגיה עם ממשלת קפריסין. שתי המדינות העריכו כי בתוך 6 חודשים ייחתם מזכר הכוונות בין חברת הגז הלאומית של מצרים Egas וחברת הגז הלאומית של קפריסין CHC .

המזכר לא יכלול את התנאים המסחריים בהסכם, כמו מחיר הגז, אך הוא יאפשר לצדדים לבחון את ההיבטים הטכניים בעסקה, למשל כיצד ניתן להוביל את הגז ישירות מ"אפרודיטה" למצרים. כמו כן, יוכלו הצדדים לדון עם צדדים שלישיים - למשל חברות בריטיש גז ויוניון פנוסה - על אפשרויות הנזלת הגז המיובא מקפריסין.