רשות ני"ע: בחינת פירעון עפ"י תזרים לא מספיקה לדיבידנד

דוח של הרשות מעלה כי נדרש שיפור באופן בו פועלות החברות בטרם ההחלטה על חלוקת דיבידנד

פרופ' שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
פרופ' שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

החברות הציבוריות בתל אביב צריכות לשפר את האופן בו הן פועלות בטרם החלטה על חלוקת דיבידנד. כך עולה מדוח שפרסמה היום יחידת הביקורת במחלקת תאגידים שברשות ני"ע ביחס ל"ריכוז ממצאים בנושא חלוקת דיבידנדים ורכישה עצמית של מניות", שנסמך על ביקורת רוחב בנושאים הללו, במדגם שכלל 6 תאגידים מדווחים שחילקו דיבידנדים ושמתוכם 2 ביצעו גם רכישה עצמית של מניות. מדובר בין היתר, לפי ההערכות, בחברות הכשרת הישוב, א. לוי ומצלאוי.

חוק החברות קובע ש"חברה רשאית לבצע חלוקה מתוך רווחיה ובלבד שלא קיים חשש סביר שהחלוקה תמנע מן החברה את היכולת לעמוד בחבויותיה הקיימות והצפויות, בהגיע מועד קיומן". ואולם, מהביקורת שביצעה הרשות עולה כי החברות לא מקפידות לעמוד בהוראות כנדרש. לאור זאת פרסמה הרשות את ממצאיה ולצידם את ה-Best Practice הראוי לדעתה ביחס להליך אישור החלוקה.

מפרסומי הרשות עולה כי הסוגיות שעלו במסגרת הביקורות מעלות בעיה מרכזית שנוגעת ל"בחינת יכולת הפירעון באמצעות תזרים מזומנים חזוי שאינו בוחן את כלל החבויות הצפויות, כאשר בחלק מהחברות הסתמך הדירקטוריון על תזרים מזומנים חזוי לתקופה של כשנתיים שלאחר מועד אישור וביצוע החלוקה". זאת כאשר בתקופות אלה דובר לעיתים על פירעון צפוי של 40% בלבד מהתחייבויות התאגיד.

התנגדות בחברות למסקנות הדוח

ברשות מדגישים שעל מנת לעמוד בהוראות חוק החברות "על דירקטוריון החברה להביא בחשבון את מכלול העובדות והפרטים הרלוונטיים למצבה של החברה וליכולתה לעמוד בחבויותיה הקיימות והצפויות בהגיע מועד קיומן, והחוק אינו מגביל את הבחינה לפרק זמן מסוים". כך שהבחינה בטרם מוחלט על חלוקת דיבידנד "צריכה להתבצע על פי נסיבותיה של החברה, ואינה מתמצה בהכרח בבחינת תזרים מזומנים חזוי לתקופה של שנתיים בלבד".

מהחברות נטען בהקשר זה כי "אין זה מעשי או מקובל בקרב החברות המובילות במשק הישראלי, להכין תזרים מזומנים לתקופה העולה על שנתיים (ותקופת החוב הכוללת של התאגיד אינה מעלה או מורידה לעניין זה). תזרים מזומנים לטווח ארוך יותר, יישען בהכרח על הנחות לא וודאיות ולכן ערכו המעשי נמוך ביותר. בנוסף, תזרים מזומנים לטווח ארוך עשוי 'לכלול' שכפול אוטומטי של ההנחות המשמשות לבדיקת הטווח הקצר, באופן שיהפוך אותו למלאכותי במידה רבה".

ואולם, עמדת סגל הרשות הינה ש"במידה והחברה סבורה כי ישנו קושי להתבסס על תזרים מזומנים חזוי לתקופה העולה על שנתיים, עליה לבצע פעולות משלימות/מבחנים משלימים לאחר תום תקופת התזרים החזוי שנבחנה".

עוד אומרים ברשות כי "נמצא שחברות אינן נוהגות לבצע ניתוחי רגישות במטרה לבחון השפעתם של אירועים שאינם בשליטת החברה על יכולת הפירעון וזאת למרות שחלק מהחברות אף הציגו במסגרת הדוחות התקופתיים גורמי סיכון העלולים להשפיע על יכולת פירעונן". ובנוסף, "דירוג האג"ח של החברה על-ידי חברה חיצונית או עמידה בהתניות פיננסיות שנקבעו על ידי גורמים מממנים, אינם פוטרים את דירקטוריון החברה מלבחון את יכולת הפירעון באופן מעמיק וממצה".

בעיה של "תחזיות אופטימיות"

ממצאים בעייתיים נוספים שהתגלו נוגעים ל"שימוש בהנחות אופטימיות בתזרים המזומנים החזוי". בהקשר זה מציינים ברשות כי "עמדת סגל הרשות: ככלל, בעת הכנת תזרים מזומנים חזוי על החברה היה להניח מימוש נכסים לפי שווים ההוגן בעת עריכת התזרים החזוי. לקיחה בחשבון של תרחישים אופטימיים עלולה לחטוא למטרת תחזית התזרים". עוד ממצאים נגעו לכך שלא הייתה התייחסות להשלכת הורדת דירוג צפויה כתוצאה מהחלוקה.

ברשות ני"ע מוסיפים כי "מצאנו שחברות ביצעו רכישות עצמיות של מניות החברה מחוץ לבורסה, כאשר מחיר הרכישה של המניות היה בשער הגבוה ממחיר השוק באותה העת. במצב הדברים האמור עולה החשש שהדבר בוצע מבלי שנבחנו אפשרויות טובות יותר עבור החברה".

לאור זאת, "סגל הרשות מפנה את תשומת לב החברות והדירקטורים לצורך בהגברת הערנות בעתות של ביצוע רכישה עצמית של מניות, בין היתר בשים לב לנימוקים לעסקה... כל זאת על מנת למנוע חשש לביצוע עסקאות שאינן בהכרח משמשות לטובת החברה בצורה המיטבית ביותר".

מלי שאול מונתה למנכ"לית מבטח סימון

חילופי אישים בצמרת סוכנות הביטוח הגדולה בישראל. ל"גלובס" נודע כי מלי שאול מונתה כמנכ"לית סוכנות הענק מבטח סימון, במקומו של עמוס רוקח. מבטח סימון נמצאת בבעלות קבוצת הביטוח מגדל, שאותה מנהל עופר אליהו.

למרות שמבטח סימון הינה "רק" סוכנות ביטוח שפועלת בעיקר בתחום הפנסיוני (כמו גם ביטוחי הבריאות), הרי שמדובר בחברת ענק שנותנת שירות למעסיקים רבים מאוד. הסוכנות אחראית על מכירות בהיקפי ענק והיקף הפרמיות הנפרעות בהן היא מטפלת מידי שנה מסתכם במיליארדי שקלים. כיום הסוכנות נמצאת בתקופה מאתגרת, הן לאור השינויים הרגולטוריים שמשנים את שוק החיסכון הפנסיוני, והן ברמה העסקית הפרטנית.

מלי שאול הינה מנהלת מכירות בכירה ומאוד מוערכת ובאמתחתה מספר תפקידים בכירים ומוצלחים. בעברה הרחוק היא צמחה בקבוצת מגדל, אליה היא שבה, כשבסיבוב הקודם שלה הייתה בכירה בקבוצת הביטוח הפניקס. שם היא הייתה סמנכ"לית בכירה ומנהלת אשכול הסדרים, שאחראי על פעילות הפניקס ביטוח מול סוכנויות ניהול ההסדרים, ולאחר מכן מונתה גם לתפקיד מנכ"לית הפניקס סוכנויות - זרוע שכוללת כמה מסוכנויות ניהול ההסדרים הגדולים במשק.

בסביבת מגדל ציינו היום כי לרוקח הוצע תפקיד בכיר אחר בקבוצת מגדל, והוא שוקל אם לקבלו.

עוד נציין כי היום הודיע האוצר על פרישתה של הילה בן חיים, סגנית בכירה לממונה על שוק ההון. עזיבתה מצטרפת לעזיבה שהוכרזה לאחרונה של סגן בכיר לממונה נוסף, רג'ואן גרייב.