נעילה חיובית בבורסות אירופה; "בשווקים צופים ניצחון ליוון"

יו"ר ה-ECB, מריו דרגי: "אמנם כל הצדדים צריכים לעשות צעד קדימה, אבל הכדור נמצא בהחלט במגרש של הממשלה היוונית" ■ מגמה חיובית בוול סטריט

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

המסחר בבורסות אירופה התהפך היום (ג') ונחתם בעליות. זאת חרף העובדה שהמשבר היווני עדיין משפיע על השווקים ובצל עליות קלות בוול סטריט.

בשווקים גם ממתינים להודעת הפדרל ריזרב מחר בנוגע למדיניות המוניטארית בארה"ב בשבועות הקרובים וכמובן לרמזים בנוגע להעלאת ריבית אפשרית בקרוב.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו, מציין היום כי משבר האשראי ביוון נראה כרחוק מפתרון על אף נכונות האיחוד האירופי להקל בדרישותיו. לדעת הממשל ביוון ההקלה שניתנה ליוון בהפחתת שיעור העודף התקציבי מ-3% ל-1% בלבד אין בה דיי. הממשל ביוון בחר להציג אלמנות וקשישים כצעד תומך בדרישתו להקלה בתנאי הפנסיה הממלכתית.

"אירופה דורשת מיוון לעלות את גיל הפרישה ואת היקף הזכאים לפנסיה תקציבית מהלך שאינו מקובל על הממשל באתונה. בשלב הנוכחי כאשר שעון החול אוזל ליוון ביוון צופים כי החשש מהתמוטטות מוסדות פיננסיים באירופה בכלל ובגרמניה בפרט יניע את קובעי המדיניות להקלה משמעותית בדרישות מיוון. בסביבת צנע תתקשה אתונה לעמוד בפירעון חובות בהיקף שיא של 177% מהתוצר. התייצבות שער האירו מעל לרמת ה-1.12 דולר לאירו בשעה שמתנהל משבר פיננסי חמור בקרב מדינות האיחוד מלמד כי בשווקים צופים ליוון ניצחון וכי אתונה אינה צפויה לגלוש למעמד של חדלות פירעון. חוסנו של האירו מסמן כי ההסדר בין אירופה ליוון בר השגה".

באסיה הסתיים המסחר בירידות. בורסת שנחאי צנחה על רקע דיווחים בנוגע לאישור המסחר במניות סיניות גם למשקיעים זרים.

יו"ר ה-ECB, מריו דרגי, קרא אתמול לממשלת יוון לעשות את הצעד הראשון. "אמנם כל הצדדים צריכים לעשות צעד קדימה, אבל הכדור נמצא בהחלט במגרש של הממשלה היוונית", אמר. הוא הוסיף כי ה-ECB עושה ככל שביכולתו כדי להבשיל את המגעים עם יוון, אולם מי שצריך לפעול הם "הפוליטיקאים הנבחרים, לא הבנקאים המרכזיים". לדבריו, הקשיים עם יוון משקפים את "אופיו הבלתי מושלם" של גוש האירו.

אביחי שורצקי, האסטרטג הראשי של IBI , מציין כי העיניים כעת נשואות לפגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי, אשר תתקיים ביום חמישי הקרוב. פגישה זו יועדה במקור לצורך אישור פשרה של "הרגע האחרון" במשבר ביוון, ואולם לעת עתה נראה כי הסיכויים שפשרה שכזו אכן תוצג בישיבה הינם קלושים. לפיכך שרי האוצר יצטרכו לקבל החלטה על הצעדים העתידיים, בכלל זה הם עשויים להתחיל לדון באופן רשמי באפשרות ליציאתה של יוון מהאיחוד.

"אנו סבורים שהסיכון העיקרי לעתידו של האיחוד האירופי טמון בגורם הפוליטי, כלומר בחירות כלליות שיובילו לעלייה של ממשלות פופוליסטיות התומכות בתקציבים גירעוניים ואשר עלולות להוביל לאובדן מחודש של אמון המשקיעים. נזכיר כי זהו הגורם אשר הוביל למשבר הנוכחי ביוון, שכן טרם עלייתה של מפלגת syriza לשלטון חזרה יוון לגייס בשוקי החוב הגלובאליים (החוב הממשלתי ל-10 שנים ירד אל מתחת ל-6%) והיא אף נהנתה מצמיחה מתונה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. המדינה אשר חשופה לסיכון הפוליטי בטווח הקרוב הינה ספרד, בה צפויות להתקיים בחירות כלליות לקראת סוף השנה, ולפי הסקרים הראשונים ותוצאות הבחירות המקומיות שהתקיימו לאחרונה צפויה מפלגת Podemos, המתנגדת להמשך צעדי הצנע, לזכות בתמיכה משמעותית", אומר שורצקי.

מניית טויוטה מוטור רשמה ירידה של 0.7% בטוקיו לקראת ישיבת בעלי מניות בהמשך היום.