שטייניץ: הרעיון לא להפציץ מאגרי הנשק הכימי של אסד - שלי

שר התשתיות מאשר חשיפה בספר חדש של מייקל אורן, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב ■ אורן כותב, כי ב-2013, בשיחה עם דיפלומט רוסי, הפריח שטייניץ את הרעיון שאובמה לא יפציץ את המאגרים הכימיים, וארה"ב ורוסיה קנו את הרעיון

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

שר התשתיות והאנרגיה יובל שטייניץ אומר כי הוא אבי הרעיון שנשיא ארה"ב ברק אובמה יימנע מהפצצת המאגרים הכימיים של שליט סוריה באשר אסד. כזכור, התחייב אובמה ב-2013 להפציץ את המאגרים אם אסד ישתמש בנשק כימי והכריז, ששימוש בנשק זה יהיה "קו אדום" מבחינת ארה"ב. למרות שאסד חצה את הקו האדום, התאפק אובמה ובעסקה עם רוסיה הוא הסכים שאסד יתפרק ממאגרי הנשק הכימי בלי להיענש בהפצצה אמריקאית.

העסקה עם רוסיה על הימנעות מהפצצת סוריה נחשבת אחד מההישגים הדיפלומטיים הגדולים ביותר של אובמה, אך גם צעד שפגע קשות ביוקרתו בגלל התעלמותו מ"הקו האדום" שהוא עצמו שרטט.

בראיון ל"ניו יורק טיימס", שמתפרסם הבוקר (ג'), אומר שטייניץ, כי העסקה הזו נבעה מטיפ שהוא, שטייניץ, סיפק לדיפלומט רוסי באוגוסט 2013. לדבריו, הוא נחפז לדווח לרה"מ בנימין נתניהו על השיחה שלו עם אותו דיפלומט רוסי, ששמו לא נמסר, ושניהם - שטייניץ ונתניהו - לא גילו זאת לאיש עד עתה מחשש ש"מישהו יאמר שזה רעיון ישראלי, קונספירציה ישראלית, ולכן זו סיבה מספקת לא לממש את הרעיון".

דברי שטייניץ הם תגובה לכתבה ב-Bloomberg View על הספר "בעלת ברית - מסעי לאורך קו השבר בין ישראל לארה"ב", ספר זכרונות מאת מייקל אורן, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב ועתה חבר כנסת. בספר, שיראה אור בארה"ב בהוצאת ראנדום האוז, בשבוע הבא, נאמר כי ישראל סייעה בחשאי לאובמה להימנע מהפצצת סוריה וכי שטייניץ הוא שהעלה את הרעיון שסוריה תעביר את הנשק הכימי שלה לידי רוסיה וכפרס - היא לא תופצץ. אורן אומר בספרו, כי נתניהו קיבל אור ירוק מאובמה למכור את הרעיון לרוסים.

בראיון ל"טיימס" אומר שטייניץ, שהיה אז שר המודיעין, כי הרעיון הבשיל בשיחה שניהל אז עם מנכ"ל משרדו, יוסף קופרוואסר. "אמרנו לעצמנו, איזו תועלת תצמח מכך ש-50 או 100 טילי 'טומאהוק' יינחתו על בסיסים ריקים למחצה בסוריה? ואם זו תהיה הפצצה חד-פעמית, היא לא תרתיע (את אסד) משימוש נוסף בנשק כימי", סיפר שטייניץ. "ואז חשבנו שהדבר הטוב ביותר יהיה אם ארה"ב ורוסיה ישתפו פעולה כדי לפרק את מאגרי הנשק הכימי... כל הצדדים יצאו נשכרים".

הדיפלומט הרוסי ביקש להיפגש עם שטייניץ לאחר ששר המודיעין דאז אמר בראיון ברדיו, כי לישראל יש ראיות שאסד היה אחראי להתקפת נשק כימי בדמשק באוגוסט 2013. הדיפלומט ביקש לקבל את הראיות אך שטייניץ נמנע ובמקום זאת העלה את הרעיון לשת"פ רוסי-אמריקאי. הדיפלומט רשם את הדברים ואמר, לדברי שטייניץ: "זה רציני מאוד. אעביר זאת הלאה עוד היום".

כתב "גלובס" מציין, שיש סתירה בין הגרסה שהעלה שטייניץ בראיון ל"ניו יורק טיימס" לבין גרסת הכתבה בבלומברג. על פי שטייניץ ב"טיימס", הוא הגה את הרעיון בשיחה עם קופרוואסר ואחר-כך נחפז לידע את נתניהו. על פי הכתבה בבלומברג, אובמה "נתן את ברכתו לנתניהו" לקדם את הרעיון עם הרוסים.

כך או כך, "(האמריקאים והרוסים) מעולם לא שאלו אותנו האם הם יכולים לתת לנו קרדיט על הרעיון", אמר שטייניץ ל"טיימס", "ואנו מעולם לא ביקשנו מהם לתת לנו קרדיט. עד היום, זה היה סוד".

בכל אופן, פקיד אמריקאי בכיר אמר לבלומברג, כי ישראל לא היתה מקור הרעיון לעסקה הרוסית-האמריקאית לפירוק הנשק הכימי בסוריה.