רשות ההגבלים בודקת התנהלות בזק ברפורמת השוק הקווי

הבדיקה - עקב תלונות של משרד התקשורת ומפעילים על "ניסיונות בזק לבלום את התחרות" בשוק הקווי במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי, תוך ניצול לרעה את כוחה המונופוליסטי" ■ הטענות: בזק הערימה קשיים על מעבר לקוחות

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

רשות ההגבלים העסקיים החליטה שיש מקום לבדוק את התנהלותה של חברת בזק במהלך היישום של הרפורמה בשוק הקווי (השוק הסיטונאי). בכך, מקבלת הרשות את עמדת המפעילים שקראו לה להתערב בניסיונות של בזק לבלום את התחרות בשוק הזה שבתחילת דרכה.

בכך נענית הרשות גם לבקשתו של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, אבי ברגר, שביקש את התערבות הרשות בוויכוח מול בזק, כפי שנחשף ב"גלובס". ברגר אף העביר לה בצורה מסודרת תיאור על התנהגותה של החברה בכמה אירועים.

בזק היא מונופול, שנמצא תחת פיקוח של הרשות ולה יש מגוון דרכים לטפל באירועים כאלה, בהתאם לחומרת המעשים. כרגע, ההתערבות של הרשות בנושא מתבטאת בדרישה לקבל מבזק פרטים ומסמכים רלוונטיים. בהמשך, בהתאם לתמונה שתתקבל, תחליט הרשות האם נעשו עבירות מצד בזק וכיצד לטפל בסוגיה.

הטענה המרכזית כלפי בזק, היא שהחברה הערימה קשיים על מעבר לקוחות בעת תחילת הרפורמה. לקוחות שבקשו לעבור אוימו על ידי בזק, לא יכלו לעבור כי בזק סירבה לשלוח טכנאים במתואם עם המפעילים, בקשות מעבר שהופנו אליה עוכבו ימים ארוכים, כך שלקוחות נותקו מהאינטרנט ומצאו עצמם תלויים בין בזק לבין המפעיל המתחרה במשך ימים ארוכים, לצד כשלים נוספים.

אמנם, מעבר הלקוחות השתפר בעקבות המעבר לפלטפורמה דיגיטלית, מה שאפשר את "שחרור הפקק" של אלפי לקוחות שהמתינו למעבר לספק מתחרה, אך עדיין מפעילים ממשיכים להתלונן על בעיות כגון טכנאים של בזק שלא מגיעים בזמן, או שלא ניתן לתאם עימם ביקורים לטיפול בקווים בעייתיים.

יש לציין כי רשות ההגבלים נמנעה עד כה מלהתערב ברפורמה, כיוון שראתה שמשרד התקשורת מנהל אותה, ולא חשבה שיש מקום להתערב בעבודת המשרד. זאת, למרות שמפעילים מתחרים פנו לא אחת לרשות והציגו הוכחות לכאורה, שבזק מנצלת את כוחה המונופוליסטי לרעה ומנסה להדוף אותם אל מחוץ לשוק.

המפנה חל כאשר משרד התקשורת פנה בעצמו וביקש את התערבות הרשות. כאשר מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ברגר פנה לרשות וביקש את עזרתה, התברר לרשות ההגבלים שהתערבותה הפעילה נדרשת, ולו בגלל האופן שבו בזק ממשיכה להתנהג. נדגיש כי עד היום, למעלה מחצי שנה לאחר תחילת הרפורמה, עדיין ישנן בעיות מול בזק, ומפעילים ממשיכים להתלונן על כך למשרד התקשורת.