בעלי המניות בדניה סיבוס הכפילו השקעתם מאז הצעת הרכש

לבייב מנסה לקפל קומה בפירמידה שלו, ומציע כעת לרכוש מהציבור את מניות דניה סיבוס בשער של 23 שקל למניה - פרמיה של 12% על מחירה בשוק

לב לבייב / צלם: איל יצהר
לב לבייב / צלם: איל יצהר

קבוצת אפריקה ישראל נערכת ליישום חוק הריכוזיות - הדורש מחברות החזקה לצמצם את מספר הקומות בפירמידה לעד שתיים בלבד - ומנסה בפעם השניה תוך שנתיים וחצי למחוק את מניות החברה הבת, דניה סיבוס, מהמסחר בבורסה.

היום פרסמה אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב, הצעת רכש מלאה להחזקות הציבור (18.25%) בדניה סיבוס , לפי מחיר של 23 שקל למניה, ובתמורה כוללת של 119.4 מיליון שקל. זאת, לעומת ההצעה שהוגשה לפני שנתיים, במסגרתה הוצע למשקיעים רק 14.5 שקל עבור כל מניה. מאחר שבין שתי התקופות קיבלו משקיעי דניה סיבוס דיבינדדים בסכום כולל של 3.87 שקל למניה, הרי שבעלי מניות מהציבור הכפילו את שווי השקעתם בין שתי ההצעות.

במסגרת ההצעה הנוכחית מציינת הנהלת אפריקה ישראל כי המחיר המוצע משקף פרמיה של 12% על מחיר הסגירה של מניית דניה סיבוס אתמול, וכי אותו מחיר משקף גם פרמיה של 27% על ההון העצמי של החברה. ההון של דניה עמד בסוף הרבעון הראשון על 516 מיליון שקל, בעוד ההצעה משקפת לחברה שווי של 654 מיליון שקל. אם תיענה הצעת הרכש, תהפוך דניה סיבוס לחברה בת בבעלות מלאה של אפריה ישראל ומניותיה יימחקו מהמסחר בבורסה.

אפריקה גם מדגישה כי המחיר המוצע לציבור גבוה ממחיר מניית דניה סיבוס שהתקבל בהערכת שווי לצרכים פנימיים, שהכין עבורה מעריך חיצוני בינואר השנה. בחברה מציינים כי היא פועלת לעדכון הערכת השווי על בסיס דוחות הרבעון הראשון. למרות כל אלה, נראה כי המשקיעים בדניה סיבוס מאמינים שמחיר ההצעה עוד צפוי לעלות, ומניית דניה סיבוס זינקה במהלך היום ב-12.7% למחיר של 23.18 שקל - גבוה מהצעת הרכש.

מי שיקבע את הצלחת ההצעה הם הגופים המוסדיים המחזיקים ב-15.8% ממניות דניה סיבוס (מתוך 18.25% שבידי הציבור), ובראשם כלל ביטוח שמחזיקה ב-8.8% מהחברה, הפניקס (4%) ופסגות (2.7%). אפריקה ישראל עצמה מחזיקה כיום ב-81.75% ממניות דניה סיבוס, שמצידה מחזיקה ב-74.35% ממניות החברה הבורסאית אפריקה מגורים. לכאורה, ניתן היה לבחור גם בצעד של מחיקת אפריקה מגורים כדי לצמצם קומה בפרמידה, אלא שצעד כזה היה מורכב יותר, והגיוני פחות לביצוע.

דניה סיבוס פועלת כקבלן ביצוע של פרויקטים בתחומי הבניה והתשתיות, ומגייסת מימון ישיר מהבנקים עבור כל פרויקט בנפרד. אפריקה מגורים, לעומת זאת, היא חברה יזמית שעוסקת בהקמת שכונות מגורים בישראל, ומסתייעת לצורך כך בהנפקות אג"ח באמצעותן היא מממנת את רכישת הקרקעות. כיום נסחרות בבורסה אג"ח של אפריקה מגורים בערך נקוב של 525 מיליון שקל, ולכן בחירה בה לצורך צמצום השכבה המיותרת בפירמידה, היה דורש השקעה גבוהה בהרבה של 750-800 מיליון שקל.

חוב של יותר מ-5 מיליארד שקל

מניית אפריקה ישראל איבדה בשנה האחרונה יותר ממחצית מערכה עקב החרפת המשבר הכלכלי ברוסיה והחשש כי האטה בפעילות שם תקשה על החברה להתמודד בשנים הבאות עם פירעון חובותיה העצומים. לאפריקה ישראל חוב פיננסי (סולו) של 3.73 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח ולמוסדות פיננסיים אחרים, כאשר על החובות או היא תידרש לשלם בעתיד תשלומי ריבית בהיקף של 1.5 מיליארד שקל נוספים.

את הרבעון הראשון של 2015 סיימה אפריקה ישראל עם 452 מיליון שקל בקופה, ובדירקטוריון החברה מאמינים כי בשנתיים הקרובות יעמדו לרשותה המקורות הדרושים לתשלומי קרן וריבית של 806 מיליון שקל. גם כך היא צפויה להגיע לחודש מארס 2017 עם 367 מיליון שקל בקופה (לפני שקלול הצעת הרכש הנוכחית) כשמנגד צפויים לה פירעונות של כ-500 מיליון שקל עד סוף אותה שנה. את הפער הזה תידרש החברה לסגור, ועוד לפני כן לעדכן כיצד בכוונתה לעשות זאת.