דוח אמריקאי משבח את ישראל על תרומתה למאבק בטרור הגלובלי

טוען: איראן סייעה לטרור במהלך המו"מ הגרעיני ■ הדוח השנתי של משרד החוץ בוושינגטון על פעילויות טרור בעולם ב-2014 קובע: למו"מ בין איראן לשש המעצמות לא הייתה כל השפעה ממתנת על מדיניות איראן במזה"ת

עצרת ההזדהות עם נפגעי הטרור בפריז / צילום: רויטרס
עצרת ההזדהות עם נפגעי הטרור בפריז / צילום: רויטרס

הדוח על הטרור הגלובלי ב-2014, שפרסם אתמול (ו') משרד החוץ האמריקאי, משבח את ישראל על תרומתה למלחמה בטרור הגלובלי. הדוח קובע גם, שאיראן סייעה לפעילויות טרור במזה"ת ותמכה בחיזבאללה ובחמאס בעיצומו של המו"מ הגרעיני בינה לבין שש המעצמות. מועד היעד לסיום המו"מ ולחתימה על הסכם הוא 30 ביוני.

דוח הטרור מתפרסם מדי שנה. מהדוח עולה, כי למו"מ הגרעיני, או לבחירתו של נשיא איראן, חסאן רוחאני, שנחשב מתון, לא היתה כל השפעה ממתנת על מדיניות איראן במזה"ת. מסקנות אלה עשויות לסתור הנחה של ממשל אובמה שנמצאת ביסוד המו"מ הגרעיני: במרוצת השנים, כשיוסרו כל הסנקציות, תמתן איראן את עמדותיה הקיצוניות ותחדל לסייע לארגוני טרור, והיא אף תזנח את שאיפותיה לפתח יישומים צבאיים של יכולותיה הגרעיניות.

המסמך מציין, אמנם, שטהראן קיימה עד עתה את סעיפי ההסכם הזמני עם שש המעצמות, אך הדוח נמנע מניסוח תחזית כיצד תנהג איראן בעקבות השגת הסכם סופי, לאחר הסרת הסנקציות, כאשר הכספים יתחילו לזרום שוב לכלכלה האיראנית.

הדוח מוסר, כי גם אשתקד המשיכה איראן לקיים פעילויות "קשורות בטרור". כלשון המסמך: "ב-2014 הוסיפה איראן לספק נשק, מימון ואימונים ללוחמים שיעיים מעיראק וכן ללוחמים אפגניים שתמכו במשטר הדיכוי הברוטלי של משטר אסד".

עוד מוסיף הדוח: "מאז סיום מבצע 'צוק איתן', הצהירו פקידים איראנים בפומבי על נכונותם לחדש את הסיוע הצבאי האיראני לחמאס, לרבות חימוש אנשי חמאס בשטחי הרשות הפלסטינית באותם כלי הנשק שסופקו לעזה. עם זאת, לא ברור אם ההצהרות האלה אכן מומשו".

המסמך מציין, שאשתקד הגבירה איראן את תמיכתה במיליציות השיעיות שלוחמות בעיראק והוסיפה להושיט סיוע צבאי, מודיעיני ופיננסי לחיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלמי. יתר על כן, איראן עדיין אינה מוכנה להעמיד לדין בכירי אל קאעידה שעצורים בשטחה והיא אף אינה מוכנה לפרסם את שמותיהם, קובל הדוח.

יחד עם זאת, המסמך אינו טוען שגורמים איראניים, או המיליציות השיעיות בעיראק, זוממים לרצוח אמריקאים.

הדוח חולק לישראל שבחים על תרומתה למלחמה בטרור הגלובלי. "בעוד שישראל אינה חברה ב'קואליציה הגלובלית נגד דאע"ש', היא חולקת עם מדינות רבות מידע שמסייע לבלום את זרם הטרוריסטים הזרים", מציין המסמך.

"בנובמבר אישרה ישראל פעילות של צוות בין-משרדי, שיבחן את הצורך והדרכים לליקוט מידע מוקדם על נוסעים בטיסות בינלאומיות מחברות תעופה שפועלות בשטח ישראל". פעולות של קיצונים אלימים, ישראלים ופלסטינים, עדיין נמשכה ב-2014 בשטח ישראל כמו גם בגדה המערבית, אומר עוד הדוח.