להרוויח מעסקי בנייה בלי תלות במחירי הדיור

דרך עקיפה ליהנות מתנופת בנייה היא באמצעות השקעה בחברות שנמצאות באחורי הקלעים של שוק הדיור. חברות לוויין הסובבות את הענף ופעילותן ורווחיהן נגזרים מבנייה חדשה ומשיפוצים ופחות מושפעות ממחירי הדיור עצמם. לכן החשיפה אליהן אינה מגלמת סיכון הטמון בהשקעה בחברות יזמיות, והן הנהנות הישירות מכמות הדירות שייבנו.

אינרום

חברת אינרום אשר הונפקה בשנה שעברה, נשלטת ע"י קרן פימי ונסחרת בשווי של של 900 מיליון שקל. הקבוצה מחזיקה בשלוש חברות בנות העוסקות בייצור, מכירה ושיווק של מגוון מוצרים הנמצאים לאורך כל שרשרת הערך של הקבלן - תחום הצבעים דרך חברת נירלט, תחום מוצרי הבנייה כגון טיח, דבק לבנייה ועוד דרך חברת כרמית ותחום פתרונות לבנייה דרך חברת איטונג.

לאינרום חשיפה גם לשוק השיפוצים שלרוב מאזן תקופות קשות בתחום הנדל"ן למגורים. החברה הגדילה בשנים האחרונות את כושר הייצור באמצעות השקעה של 100 מיליון שקל בציוד ובמכונות חדישות, שבא לידי ביטוי בהגדלת התפוקה תוך שמירה על תקורות זהות שמשפרות את הרווחיות התפעולית של החברה לאורך זמן. למרות התמתנות המכירות ברבעונים האחרונים, שנבעו מתוכנית מע"מ אפס ומבצע צוק איתן, לחברה מובילות שוק ומותגים מוכרים, יחד עם הנהלה איכותית, מכפיל רווח סביר של 12.5 ומדיניות דיבידנד נדיבה שהעניקה למשקיעים תשואת דיבידנד של 7.4% ב-2014.

חמת

חברת חמת נסחרת בשווי 400 מיליון שקל נחשבת לחברה המובילה בשוק הברזים. מלבד הברזים, לחברה פעילות גם בתחום האינסטלציה הכוללת מכירת מוצרי פלסטיק לחדר האמבטיה ולמטבח, מושבי אסלה ועוד. פעילות נוספת היא בתחום הכלים הסניטריים: כיורים ואסלות. התחום הרביעי הוא הפצה השל מוצרי החברה ללקוחות קמעונאיים. מכאן שקהל היעד המרכזי הסופי של החברה הם בעלי דירות חדשות, משפצי דירות וכאלו המחליפים מוצרים ישנים במוצרים חדשים. החברה השכילה בשנים האחרונות להתמודד בתחרות שגברה, בין היתר בשל היבוא הזול מאירופה, באמצעות הגדלת סל מוצריה בתחום הברזים והאינסטלציה ובאמצעות תוכנית התייעלות.

קליל

חברת קליל, הנסחרת בשווי 670 מיליון שקל, נודעה במוצרי החלונות והתריסים שלה, אך אלו היוו פחות מ-10% מסך מכירותיה ב-2014. עיקר הכנסותיה מגיעות מפרופילי אלומיניום ואביזרים שונים המשמשים בעיקר את שוק הבנייה והתעשייה, שם החברה פועלת במודל One Stop Shop שבמסגרתו מציעה כ-5,000 פריטים לסיטונאים ולמפעלי ייצור. לאחרונה נכנסה גם לתחום הזכוכיות ודלתות הפנים המעוצבות. ראוי לציין את בעל השליטה בחברה, צורי דבוש, שרכש חברה כושלת ב-2001 והפך אותה לחברה בריאה עם 71% הון עצמי למאזן, נזילות גבוהה ובעלת מותג חזק.

הכותב הוא כלכלן ראשי ומנהל השקעות ב-MORE בית השקעות