"להגעה של טבע ל-4.6% ממיילן יש אלמנט פסיכולוגי"

אחרי סוף שבוע עמוס באירועים, המשקיעים כבר זקוקים לתרופה החדשה של טבע לטיפול במיגרנות

חברת טבע / צילום: רויטרס
חברת טבע / צילום: רויטרס

רק לפני שנה או שנתיים קשה היה להאמין שאירוע של השקת "קופקסון גנרי" כמעט שלא ישפיע על מניית טבע , אך זה בדיוק מה שקרה בסוף השבוע האחרון. המשקיעים בוול סטריט עברו להתמקד בתקופה האחרונה בכל מה שקשור לניסיון ההשתלטות של טבע על מיילן ולחדשות מהחזית הזאת; בד בבד, התקדמות במספר מוצרים בפיתוח בתקופה האחרונה מרככת גם היא את המכה מהירידה הצפויה במכירות תרופת הדגל של טבע לטיפול בטרשת נפוצה.

מניית טבע ננעלה ביום שישי במחיר של 60 דולר, ירידה מינורית בשני ימי המסחר האחרונים של השבוע, על רקע שלל חדשות ועדכונים סביב החברה. זה התחיל ביום חמישי, עם שני דיווחים של טבע: אחד נוגע לעוד ממצאים חיוביים מתרופה בפיתוח (TEV-48125) לטיפול במיגרנה. מדובר בתרופה שעשויה בעתיד להיות רבת-מכר ולפצות לפחות על חלק מהירידה הצפויה בקופקסון, לאור העובדה שמדובר בשוק של מיליארדים. ב-UBS כתבו בתגובה: "אנו 'שוריים' בנוגע להזדמנויות בשוק המיגרנה, ונראה שטבע מובילה כחברה הראשונה שנכנסת לשלב III של הניסוי הקליני".

דיווח שני של טבע נגע לשיתוף פעולה בתחום הרפואה הדיגיטלית - כולל השקעה של 35 מיליון דולר מצידה - עם חברת Microchips Biotech. החברות יבדקו אפשרויות לשלב שתל אלקטרוני של מיקרוצ'יפס בפורטפוליו של טבע, לשיפור תוצאות הטיפול. בהמשך אותו יום דווח שבית המשפט לערעורים בארה"ב חזר וקבע שהפטנט שמגן על הקופקסון אינו תקף.

תוך כמה שעות דיווחו החברות מומנטה וסנדוז על השקת Glatopa, הגרסה הגנרית שלהן לקופקסון, שאושרה לשיווק לפני כחודשיים. מחיר ה- Glatopa אמור להיות נמוך בכ-15% ממחיר הקופקסון. שחיקת מחירים משמעותית יותר צפויה כשתצא לשוק עוד גרסה גנרית - זו של מיילן, שטרם קיבלה אישור.

למרות זאת, מיילן ניצלה את ההזדמנות לעקוץ שוב את טבע, והמנכ"לית הת'ר ברש מסרה: "אנו ממשיכים להאמין בגרסה הגנרית שלנו ומצפים להביא את המוצר לשוק. אנחנו מאמינים שהפסיקה מדגישה את הדאגות סביב עתידה הפיננסי של טבע, משום שהקופקסון הוא המוצר המשמעותי ביותר שלה".

ב-2014 הסתכמו מכירות הקופקסון ב-4.2 מיליארד דולר, כשטבע נהנתה מבלעדיות ארוכה מהצפוי עם הקופקסון, משום שבתחילה נקבע שהפטנט פקע במאי 2014, אך ערעור טבע דחה את התחרות. בינתיים, היא הספיקה להעביר את רוב המטופלים לגרסה במינון הכפול (40 מ"ג), המוגנת בפטנט.

אנליסט הפארמה במגדל שוקי הון, סטיבן טפר, מציין שהתמחור של Glatopa אינו רחוק ממחיר הקופקסון 40 מ"ג, דבר שעשוי לייצר דווקא מעבר נוסף של מטופלים לגרסה במינון הכפול ולא לגנריקה. להערכתו, ההשתלטות של Glatopa על נתחי שוק תהיה איטית, וטבע תיאבק בכך מסחרית.

"מיילן מנסה לזכות באהדה ישראלית"

סוף השבוע העמוס של טבע נמשך עם דיווח ביום שישי, לפיו היא הגיעה להחזקה של 4.6% במיילן, רף שמאפשר לה לפנות לבית המשפט המסחרי בהולנד (מיילן רשומה כחברה הולנדית) ולפעול לשינוי ההרכב של דירקטוריון מיילן או כדי למנוע את הפעלת מנגנון "גלולת רעל" נגד השתלטות עוינת על החברה. עד כה טבע רכשה מניות מיילן תמורת למעלה מ-1.5 מיליארד דולר.

בצעד שנראה כניסיון להרגיע את החששות של ה-Stichting - הגוף העצמאי שעשוי להפעיל את מנגנון גלולת הרעל - מסרה טבע שאם אסיפת בעלי מניות מיילן בעניין עסקת פריגו תתקיים לא יאוחר מסוף אוגוסט, תגביל טבע את סך החזקותיה במיילן טרם כינוס האסיפה לפחות מ-5% ממיילן. כבעלת מניות מיילן, נראה שטבע תוכל להצביע באסיפה, ומן הסתם להתנגד להצעת מיילן לרכוש את פריגו (רכישה שאישורה יביא לביטול ניסיון ההשתלטות שלה על מיילן).

לדברי האנליסט טפר, מעבר לאפשרות המשפטית שנפתחת לטבע, מדובר גם בנקודה בעלת חשיבות פסיכולוגית. "הגוף העצמאי אמור להיות בלתי תלוי ולבחון האם העסקה היא לטובת כל בעלי העניין, כולל בעלי המניות. מדובר בגוף שכולל ארבעה אנשי עסקים, שמבינים כעת שכל החלטה שלהם לא תעבור ללא מאבק משפטי. יש כאן אלמנט פסיכולוגי,שאולי מייצר רתיעה מהליכה אוטומטית עם הטענות של דירקטוריון מיילן".

טפר מזכיר שלטבע יש גם אפשרות לגבש "גרעין" עם עוד בעלי מניות מיילן ולבקש להדיח את דירקטוריון החברה, וכך להשתלט עליה, גם אם בעלת המניות העיקרית במיילן - חברת התרופות אבוט (14.5%) - מתנגדת. לדבריו, לאבוט יש אינטרסים שונים משל שאר בעלי המניות במיילן, משום שהיא משקיעה אסטרטגית ושותפה עסקית של מיילן, ולא משקיעה פיננסית.

מיילן טוענת שרכישת המניות בידי טבע מהווה הפרה של חוקי ההגבלים העסקיים בארה"ב, ולפי בלומברג, היא כבר פנתה בנושא פעמיים ל-FTC, רשות ההגבלים העסקיים בארה"ב, אם כי ללא תגובה בשלב זה.

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" שמיילן מתכננת להירשם למסחר בת"א אם וכאשר תשלים את ההשתלטות על פריגו. לדברי טפר, "התחושה היא שיש ניסיון של מיילן להשיג אהדה של משקיעים בישראל. היא למעשה מבקשת את תמיכתם בעסקת פריגו ומציעה להם סוכריה. אני לא מעריך שיש פה היגיון אחר שמיילן תיסחר בת"א". להערכתו, מיילן אכן תקיים את הבטחתה להירשם למסחר בת"א אם הרכישה תצא לפועל.

הצרות של מיילן: פריגו מסרבת אפילו לדון ברכישה

שלוש הצעות (לא מחייבות) שהגישה מיילן לרכוש את פריגו נדחו על-ידי דירקטוריון פריגו בחודשיים וחצי האחרונים. דיווח מפורט שהגישה מיילן שלשום ל-SEC, רשות ניירות הערך האמריקאית, מצביע על עוצמת ההתנגדות של פריגו לרעיון הרכישה, שכפי שעולה מהדיווח מסרבת אפילו לדון עם מיילן על הנושא. מיילן, נזכיר, מבקשת להשתלט על פריגו בעסקה של למעלה מ-33 מיליארד דולר במזומן ומניות.

"נכון להיום, פריגו מסרבת לפתוח בדיונים עם מיילן, וכן לביצוע בדיקת נאותות על-ידי מיילן", כותבת החברה, ומציינת שכתוצאה מכך יש לה מידע מוגבל באשר לנכסיה ועובדיה של פריגו וקשה לה למסור מידע מפורט על כוונותיה לאחר הרכישה. עם זאת, מיילן חוזרת על הציפייה שלה להשיג סינרגיות שנתיות של 800 מיליון דולר לפני מס החל מהשנה הרביעית להשלמת העסקה.

הדיווח מפרט את הרקע להצעה לרכוש את פריגו. שנה לפני ההצעה פנה יו"ר מיילן, רוברט קורי, ליו"ר ומנכ"ל פריגו, ג'וזף פאפא, בנוגע לשילוב אפשרי בין שתי החברות. "דיונים אלה, כמו כמה דיונים דומים בין פאפא לקורי בעבר, הסתיימו ללא תוצאות", נכתב בדיווח.