דוח "צוק איתן": "פגמים בעמידת ישראל בסטנדרטים בינ"ל"

הוועדה לחקירת פשעי מלחמה במהלך המבצע בעזה פרסמה את מסקנותיה ■ לצד הביקורת על ישראל, שעליה לפי הדוח "למצות את הדין על מפירי החוק", ישנה גם ביקורת חריפה על הפלסטינים ברצועה

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

הוועדה הבינלאומית שחקרה את אירועי מבצע "צוק איתן" פרסמה היום (ב') את ממצאיה, שמהם עולה ביקורת הן כלפי ישראל והן כלפי הפלסטינים. הוועדה אמנם ציינה לטובה את הצעדים שבהם נקטה ישראל לחקירת הפרות החוק לכאורה, אולם הוסיפה: "נותרו פגמים בעמידתה של ישראל בסטנדרטים הבינלאומיים בשל הפרה לכאורה של החוק ההומניטרי הבינלאומי וחוקי זכויות האדם הבינלאומיים". חברי הוועדה שמינה האו"ם קבעו כי "ישראל חייבת למצות את הדין עם מפרי חוק ולהבטיח צדק ואי-הישנות של המעשים".

בנוסף, הוועדה מצאה כי החקירות שבוצעו על ידי הרשויות הפלסטיניות היו "בלתי מספקות באופן מוחלט". "נראה כי הרשויות המקומיות בעזה חסרות כל רצון פוליטי לחקור את מעשי הקבוצות החמושות שם".

את הוועדה מינתה מועצת זכויות האדם של האו"ם במטרה לחקור חשד לפשעי מלחמה הן מצד ישראל והן מצד חמאס במהלך הלחימה בקיץ האחרון, יום אחרי חטיפת שלושת הנערים הישראלים ועד תום מבצע "צוק איתן". בישראל תקפו את פעילות הוועדה ובנובמבר 2014 אף מנעה את כניסת חבריה למדינה.

בשבוע שעבר, עוד בטרם פרסום הדוח, הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו: "יהיה זה בזבוז זמן לקרוא אותו". נתניהו הסביר כי מסקנות הדוח נגד ישראל נוסחו מראש, עוד לפני שהבדיקה כלל החלה. מתקציר הדוח שפורסם באפריל עלה כי ישראל תקפה ב"צוק איתן" שבעה בתי ספר של האו"ם ברצועתעזה והביאה למותם של 44 פלסטינים שביקשו בהם מקלט. כמו כן, צוין כי ארגונים פלסטיניים חמושים החביאו נשק בכמה מתקנים של האו"ם וירו מהם.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון התייחס אז לממצאי הוועדה, ומסר: "אני מצר על כך שלפחות 44 פלסטינים נהרגו כתוצאה מפעולות ישראליות, ולפחות 227 נפצעו במתקני האו"ם, שנעשה בהם שימוש כמקלטי חירום". באן התייחס גם לפעולות הפלסטינים, והוסיף: "אני מאוכזב מכך שהארגונים החמושים סיכנו כך את בתי הספר של האו"ם בכל שהשתמשו בהם להחביא נשק".