ציפראס: "זוגתי תזרוק אותי אם אכנע לדרישות הנושים"

ראש ממשלת יוון אמר לכאורה כי בת זוגו ואם שני ילדיו, בטי בציאנה, תעזוב אותו אם יחתום על הסכם שיכלול צעדי צנע

אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס

ראש ממשלת יוון, אלקסיס ציפראס, אמר לכאורה כי בת זוגו ואם שני ילדיו, בטי בציאנה, תעזוב אותו אם יחתום על הסכם שיכלול צעדי צנע, כך על פי דיווחים שונים.

על פי הדיווחים, נשיא צרפת פרנסואה הולנד אמר לאחד השבועונים הצרפתיים כי עמיתו היווני, המתיירא מבת זוגו הדומיננטית, סיפר לו בסוד כי לא יוכל להיכנע לדרישת האיחוד האירופי להרחיב את צעדי הצנע בגלל שבטי תזרוק אותו.

השבועון הצרפתי "לה קנאר אנשנה" (Le Canard enchaine) ציטט את הולנד כאומר: "ציפראס אמר לי שאם הוא ייכנע ליותר מדי דרישות של הטרויקה (הבנק האירופי המרכזי, נציבות האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית), הוא עלול לאבד לא רק את מפלגתו אלא גם את שותפתו לחיים, אישה מיליטנטית שממוקמת הרבה יותר שמאלה במפה הפוליטית מאשר ציפראס עצמו".

בטי בציאנה, מהנדסת חשמל ומחשבים במקצועה, ואלקסיס ציפראס - שניהם ילידי 1974 - התאהבו כשלמדו יחד בבית ספר באתונה בשנות השמונים. באותה העת התעניין אלקסיס רק במשחק הכדור עף ובקבוצת הכדורגל המקומית, פנתינאיקוס. כמה מחבריו ללימודים מספרים שהוא דמה מאוד ל"אלביס פרסלי הצעיר".

בטי, לעומת זאת, התייחסה לפוליטיקה ברצינות רבה יותר. בשנות העשרה שלה היא הצטרפה ל-KNE, הפלג הצעיר של KKE, המפלגה הקומוניסטית היוונית הפרו-רוסית, והיא שהפכה את ציפראס לקומוניסט.

כשציפראס נאלץ להפסיק את העיסוק בספורט בגלל פגיעה בברך, החלה בטי לקחת אותו עמה למפגשים פוליטיים. במהרה הנהיגו שניהם את שביתת השבת של התלמידים נגד הרפורמות במערכת החינוך.

קשרי עבר אלה עם מוסקבה משכו תשומת לב במועד מוקדם יותר השנה, כאשר בציאנה - שהקפידה להימנע מכל השתתפות באירועים הנובעים ממעמדו של ציפראס כראש הממשלה - שברה את החרם של עצמה נגד אירועים אלה והתלוותה לציפראס בביקורו הממלכתי למוסקבה. היו שתהו אז אם בטי חוזרת לכור מחצבתה הרוחני.

ציפראס ובציאנה לא נישאו מעולם, והימנעותם מחתונה נחשבת להצהרה בוטה בחברה היוונית השמרנית, שבה הכנסייה האורתודוקסית עדיין שומרת על עוצמתה. עם זאת, התנזרותם של בני הזוג מנישואים רשמיים מעוררת אהדה בקרב בוחרים צעירים. שני בני הזוג הם אתיאיסטים, וציפראס היה ראש הממשלה היווני הראשון שבחר בשבועה לא-דתית בטקס השבעתו לראשות הממשלה. בציאנה וציפראס מעניקים חינוך לא-דתי לשני בניהם - פיבוס בן החמש ואורפיאוס בן השלוש, ששמו הפרטי השני הוא "ארנסטו", לזכר גיבורם של הוריו, צ'ה גווארה.

אנשים שמכירים היטב את בני הזוג מתארים אותם כ"אדון וגברת ממוצע", שמעדיפים לאכול בבית בחברת ידידים קרובים במקום במסעדות יוקרתיות בחברת מלחכי פנכה. בסופי שבוע נוהגים השניים לחמוק לאי אג'ינה, שנמצא במרחק שעת נסיעה מאתונה, ולשהות במקום צנוע שעומד בסתירה לבית הנופש המפואר של שר האוצר, יאניס ורופאקיס, ואשתו היורשת העשירה, דנאה סטרטו.

מחויבותם של ציפראס ובציאנה לחלוקת נטל המטלות ההוריות מחזקת את תדמיתם כזוג מודרני. בטי ממשיכה לעבוד בתעשיית המחשבים, ואפילו המשבר הפיננסי האירופי הממשמש ובא אינו מונע מראש ממשלת יוון להגיע הביתה בזמן כדי להקריא לשני הזאטוטים סיפור לפני השינה.

עשירי יוון בלחץ

"שרי הממשלה הורסים את המדינה בגלל שהם קומוניסטים שלא מבינים את המציאות"

יוונים עשירים רבים מעבירים לחו"ל את הונם האישי וחשבונותיהם העסקיים

במלון סמירמיס באחד מפרבריה הצפוניים, האמידים והירוקים של אתונה, נערכה באחד מערבי הקיץ האחרונים מסיבת יום הולדת ליד הבריכה. גרגרי פטל צפו בגביעי השמפניה, וגברים בחולצות פשתן עישנו סיגרים. האליטה של אתונה מנסה להעמיד פנים כי המדינה אינה מתנודדת על סף קריסה כלכלית.

כמה שעות לפני המסיבה ברחו מהבנקים היווניים עוד 1.6 מיליארד אירו, ואתונה ביקשה מהבנק האירופי המרכזי (ECB) סיוע חירום נוסף על רקע הקיפאון הנמשך במו"מ בין נושיה הבינלאומיים של יוון לממשלתה הפופוליסטית.

ליד הבריכה במלון סמירמיס ריכלו בלחש אנשי עסקים עשירים, פוליטיקאים, אנשי אקדמיה ואנשי החברה הגבוהה, על המועד שבו ייסגרו הבנקים או יוטלו מגבלות על משיכות מזומנים. האורחים גם מתחו ביקורת זועמת על הממשלה, שאותה הם מאשימים בהחרפת המשבר הנוכחי, והביעו אופטימיות נואשת כי מנהיגי גוש האירו יחושו להצלתם.

"לשרי הממשלה אין הכישורים הדרושים, והם הורסים את המדינה בגלל שהם קומוניסטים שלא מבינים את המציאות", אמרה מריה, בנקאית במקצועה. "אבל חייב להיות הסכם. האיחוד האירופי חייב להציל אותנו, נכון?" הוסיפה מריה כשהיא ממששת את שרשרת הזהב שלצווארה.

מאז מלחמת האזרחים ביוון לא נצפה פילוג כה חריף בין השמאל לימין ביוון. מצבה הפיננסי החמור של המדינה גורם כעת לפתיחתם של פצעים ישנים שכבר הגלידו במרוצת הזמן.

עשירי יוון אינם מסוגלים לתאר לעצמם את החיים ללא האירו. המטבע היחיד מקל עליהם לשלוח את ילדיהם ללימודים בחו"ל ולרכוש נדל"ן ומוצרי מותרות ברחבי אירופה. בנוסף, מבדל האירו את יוון משכנותיה הבלקניות המרוששות, ומוכיח את שייכותה למרכזה העשיר של אירופה המשגשגת. אך ככל שנמשך המשבר, מזהים יוונים אחרים - בייחוד תומכיו של ראש הממשלה השמאלני אלקסיס ציפראס - את חברותה של יוון בגוש האירו עם הקיצוצים הקטלניים בהוצאות הציבוריות ועם אי-השוויון החברתי.

עד כה הניחו מרבית חברי האליטה במדינה כי עמדתו המתריסה של ציפראס כלפי נושי המדינה אינה אלא תכסיס מחושב שנועד לחלץ סיוע נוסף ממנהיגי האיחוד האירופי החוששים מהשלכות יציאתה של יוון מגוש האירו. אך במסיבת יום ההולדת באתונה החלו כמה מחברי האליטה לתפוס כי רבים מתומכי סיריזה חשים שאין להם מה להפסיד, ולפיכך הם מוכנים לקפוץ אל הבלתי נודע ולהסתכן בחדלות פירעון במקום לסגת בחרפה מעמדתם ולסבול קיצוצים נוספים בהוצאות הציבוריות.

"למעמד העובדים אין מה להפסיד... כי אין להם כסף להוציא וחשבונות הבנק שלהם ריקים", אמר פטרוקלוס קודוניס, מייסד חברת הייעוץ אדקווט (Adequate) המתמחה בסיכונים פוליטיים. "לכן הם תומכים בממשלה, וכפי שמראים סקרי דעת הקהל, מחציתם תומכים ביציאת יוון מגוש האירו".

בליל חמישי שעבר מצא קודוניס את עצמו - להפתעתו - מצטרף להפגנה במרכז אתונה בעד הישארות יוון באיחוד האירופי. הפגנה זו באה כמענה להפגנת תומכי סיריזה בלילה הקודם. קודוניס הודה כי מדובר במעשה "שמעולם לא דמיינתי לעצמי שאהיה מסוגל לעשות". הוא ציין כי "אנשים שיש להם משהו - או שיש להם הרבה - להפסיד, מתחילים להתעצבן ברצינות. הם חשים שהם בסכנה עצומה ועכשיו הם מוכנים לקום מהכורסאות הנוחות שלהם ולצאת להפגין ברחובות".

בשל הפחד ממה שעלול לקרות השבוע - כולל אזהרות מפני הטלת מגבלות הון בבנקים היווניים אם לא יושג הסכם עד היום (ב') - מעבירים יוונים עשירים לחו"ל את מרבית הונם האישי ואת חשבונותיהם העסקיים, או לחלופין צוברים ערימות מזומנים בבתיהם.

בתקופה שמסוף נובמבר - קצת לפני פרוץ המשבר הפוליטי שהעלה בסופו של דבר את סיריזה לשלטון - ועד סוף אפריל, הועברו 70 מיליארד אירו מיוון למדינות אחרות בגוש האירו.

בנוסף, התכווצו חשבונות הפיקדון הפרטיים בבנקים היווניים ביותר מ-30 מיליארד אירו בתקופה שבין נובמבר למאי, מכיוון שבעלי חסכונות העדיפו להחביא את המזומנים במזרון במקום לתת אמון בנזילותם של חשבונות הבנקים.

"לכל אחד יש תוכנית פרטית משלו", אמר דימיטריס פרסקוואס, העומד בראש משרד עורכי דין משפחתי באתונה. "אנשים הוציאו את הכסף שלהם מהבנקים ועשו אתו משהו... יש לי חבר מצליח והוא קנה מניות. אנשים אחרים קונים מזון".

פרסקוואס כבר הכין תוכנית לשלוח את אמו בת ה-79 לביתו בלונדון אם המצב יתדרדר המצב עוד יותר. הוא גם פתח חשבונות בנקים בבריטניה עבור העסק שלו. "אם יוטלו מגבלות הון, זה יהיה סיוט", אמר פרסקוואס. "לאנשים ייגרם המון סבל".

חזרה למסיבה במלון סמירמיס באתונה. הריקודים כבר החלו והקוקטיילים זורמים כמים. "זה כמו ימיה האחרונים של רומא, לא?" אמר אחד האורחים.

"אבל יהיה הסכם", הוסיף האורח בתוקף. "אני בטוח שיהיה הסכם".