"מלחמת המטבעות תאלץ את בנק ישראל לחתוך את הריבית"

כך טוען אילן ארצי מהלמן אלדובי, בתגובה להחלטת בנק ישראל להותיר את ריבית יולי על כנה ■ עידן אזולאי מאפסילון: "הודעת הריבית קצת 'משעממת' מאחר ובנק ישראל אינו רומז לצעדים כלשהם" ■ יניב פגוט: "כאב הראש של ב"י היה ונותר עוצמתו של השקל"

"בנק ישראל נמצא בעמדת המתנה אבל אנו ממשיכים להאמין כי סביר, והוא יאלץ להוריד את הריבית בשבועות הקרובים לנוכח מלחמת המטבעות וההרחבות הכמותיות המתרחשות בעולם", כך טוען אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי, בתגובה להחלטת בנק ישראל להותיר את ריבית חודש יולי על כנה, ברמה של 0.1%.

"ההודעה הינה בהתאם לרוב הצפיות ששררו בשוק אשר צפו כי הנגידה תדחה מעט מהלך של הורדת ריבית לאור החשש מאינפלציית נכסים בשוק האג"ח ובשוק הנדל"ן למגורים. עם זאת, לאור התחזקות השקל מול סל המטבעות בשבועות האחרונים הערכנו כי קיים סיכוי להורדת ריבית ואולי אף להרחבה כמותית במטרה לתמוך בייצוא ובפעילות העסקית במשק המקומי", מסביר ארצי.

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, טוען בתגובה כי "מי שעושה שינוי בפוזיציות של מניות, מטבעות או אג"ח בעקבות החלטת הריבית, כלומר מי שציפה שהריבית תרד, קורא כנראה ספרי פנטזיה ולא ספרות כלכלית. קרנית עשתה את הדבר היחיד שיכלה לעשות כרגע, וזה כלום. תחזית הריבית של בנק ישראל להעלאות ריבית ב-2016 הגיונית, אם הדולר יישאר נמוך ובנק ישראל ישתמש בהעלאות הריבית בארה"ב כדי ליצור פער ריבית שיסייע להתאוששות הדולר. אם הוא יתאושש לפני כן, ריבית בנק ישראל עלולה לעלות עוד לפני סוף-2015".

עידן אזולאי מנהל השקעות ראשי אפסילון מציין בתגובה כי "הודעת הריבית של בנק ישראל קצת 'משעממת' מאחר ובנק ישראל אינו רומז לצעדים כלשהם אותם הוא מתעתד להציג בקרוב. הבנק צופה שקצב האינפלציה יכנס לטווח היעד בחודשים הקרובים, תחזית שנראית לפחות כעת מעט לא סבירה לנוכח האלמנטים האנטי אינפלציוניים אשר קיימים במשק".

יניב פגוט, אסטרטג ראשי בקבוצת איילון טוען כי "כאב הראש המרכזי של הבנק המרכזי המקומי היה ונותר עוצמתו של שער החליפין הנומינלי אפקטיבי של השקל, אולם דווקא במשור זה סביר להניח כי הפד ינפק את האקמול באמצעות צמד העלאות ריבית עוד השנה אשר יגדילו את פער הריביות בין השקל לדולר לחצי אחוז ויפחיתו את הלחץ על בנק ישראל לפעול. בכל האמור בזירת הנדל"ן הרותחת המגבילה את הצעדים המוניטאריים המקלים של בנק ישראל נראה כי השר כחלון הוא התקווה הרעננה של הבנק המרכזי. היה וכחלון ישכיל לשנות את מפת ההיצע בשוק הדיור וכן את ציפיות רוכשי הדירות יוכל בנק ישראל לפעול בגמישות גדולה יותר בשדה המוניטרי".

יוסי פריימן, מנכ"ל חברת פריקו, מציין כי "בתקופה שבה באופק הציפייה להעלאת הריבית בארה"ב, 'נח' לבנק ישראל ל'שבת על הגדר', לפעול בזירת המטבע המקומית בטיפול נקודתי ולא בפעולה רוחבית בעלת השפעה על כלל המשק בדגש על סקטור הנדל"ן. בנק ישראל מעוניין לשמר את רווחיות היצוא וחוסנה של התעשיה המסורתית אל מול יבוא זול אולם עליו לנקוט צעדים בעלי השפעה ממשוכת ולא נקודתית בלבד".