הבנקים נערכים למאבק נגד מגבלות השכר ליו"רים

הבנקים יילחמו במגבלות שהטיל בנק ישראל: "מחמירות בכל קנה מידה - גם מול מגזרים אחרים במשק, וגם בקנה מידה עולמי" ■ בנק הפועלים שכר את הממונה לשעבר על ההגבלים דודי תדמור לייעץ לו בסוגיה

דודו זקן / צילום: תמר מצפי
דודו זקן / צילום: תמר מצפי

הבנקים נערכים למאבק לריכוך המגבלות על שכר יושבי הראש. באחרונה העבירו הבנקים השונים את התייחסותם לטיוטת החוזר שהעביר להם בתחילת החודש המפקח על הבנקים דודו זקן, המורה לבטל את חלוקת הבונוסים ליושבי הראש, ומגבילה בפועל את שכרם לכ-2-2.5 מיליון שקל. כל בנק העביר באחרונה את ההתייחסויות הרלוונטיות שלו.

הבנקים מתכוונים לנסות ולרכך את הגזירה ככל הניתן, ולהוכיח לבנק ישראל כי המגבלות החדשות שהבנק המרכזי מבקש להחיל עליהם חמורות בכל קנה מידה - גם מול מגזרים אחרים במשק, וגם מול דרישות רגולטוריות מבנקים במדינות שונות בעולם.

עוד טוענים בבנקים, כי הפחתת השכר הדרמטית תחלחל גם לשכבות ההנהלה בבנקים, כך ששכרם יהיה נמוך משמעותית לעומת המנהלים המקבילים אליהם במגזרים אחרים, מה שיפגע ביכולת הבנקים לגייס מנהלים איכותיים לתפקידים בכירים.

זקן ישאיר את הטיפול לבר?

ל"גלובס" נודע כי בנק הפועלים שכר בעניין זה את שירותיו של עו"ד דודי תדמור, שסייע לו בגיבוש התגובה וחוות הדעת בנושא. תדמור, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, מתמחה בין היתר בתחום ההגבלים העסקיים, בנקאות ושוק ההון. משרדו של תדמור התמזג אשתקד עם המשרד של פרופ' יובל לוי ושות'. מבנק הפועלים לא נמסרה תגובה לידיעה.

נציין כי בנק הפועלים - הבנק הגדול ביותר במערכת הבנקאית - הוא הנפגע הראשי מההפחתה הדרמטית הצפויה בשכר יושבי הראש.

עלות השכר של יו"ר הבנק יאיר סרוסי עמדה אשתקד על 8 מיליון שקל בקירוב, כך שאם המגבלות יתקבלו, שכרו אמור להיחתך בכ-70%. לעומת זאת עלות השכר של שאר יושבי הראש בבנקים עמדה אשתקד על 2-5 מיליון שקל.

בבנקים לא רואים בעין יפה את המגבלות החדשות של זקן, שלפיהן שכר יושבי הראש יהיה דומה למנגנון של שכר הדירקטורים בבנק, וייחתך בעשרות אחוזים לעומת השכר הנוכחי. עוד כוללות המגבלות אפשרות לדרוש החזר בונוסים מכלל נושאי המשרה בבנק במקרים שבהם נגרם לבנק הפסד או קנס משמעותי על אירועים שהתרחשו ב-7-10 שנים לאחור. מדובר בהנחיות שהוציא זקן במשותף עם המפקחת על הביטוח ושוק ההון באוצר דורית סלינגר, והן אמורות לחול גם על חברות הביטוח.

בחודש הבא יסיים זקן את תפקידו, ותחליף אותו ד"ר חדוה בר, מנהלת הסיכונים הראשית בבנק לאומי. מעניין יהיה לראות האם זקן יפרסם את הנחיותיו הסופיות לפני שיעזוב, או ישאיר את תפוח האדמה הלוהט הזה לבר.

המגבלות שדודו זקן מבקש להחיל על שכר הבכירים:

יושבי ראש של גופים פיננסיים לא יקבלו בונוסים ואופציות

שכר יושבי הראש ייקבע במנגנון דומה לדח"צים: משכורת פי 4 מהם, ושכר כפול מהם בגין השתתפות בישיבות

נושאי משרה יחזירו בונוסים במקרה של קנסות או הפסדים כבדים בגופים עד 10 שנים לאחור

נושא משרה לא יכהן בתפקיד נוסף בקבוצה במקביל לתפקידו

גוף פיננסי לא יישא בעלויות שכר של נושא משרה בחברה אחרת בקבוצה

בעל שליטה לא ישלם ישירות שכר של נושא משרה