7 קרנות השקעה וחברות סיניות הביעו עניין ראשוני בכלל ביטוח

המועד לקבלת ההצעות הלא מחייבות למניות שבידי אי.די.בי: אמצע יולי ■ בין המתעניינים: JT קפיטל של לי היפינג, שכבר ניהלה מו"מ לרכישת כלל

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

בצל החתימה אתמול על הסכם למכירת השליטה בקבוצת הפניקס לידי חברת ההשקעות הסינית פוסון, נמשך ההליך למכירת חברת ביטוח גדולה נוספת בישראל - כלל ביטוח. ל"גלובס" נודע כי כשבועיים לאחר שנפתח חדר מידע לקידום הליך המכירה, כבר נכנסו לחדר המידע 7 גופים זרים, שהביעו עניין ראשוני וחתמו על הסכם סודיות. שלא במפתיע, מדובר בעיקר בקרנות פרייבט אקוויטי וגופים מסין.

השלב הבא בהליך המכירה של מניות השליטה בכלל ביטוח, המוחזקות כיום בידי קבוצת אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין, יקרה כבר באמצע יולי, או אז אמורים הגופים שמעוניינים להמשיך בהליך, להגיש הצעות בלתי מחייבות. אז יתברר האם ועד כמה יש היענות להליך למכירת כלל ביטוח.

הגופים שהביעו עניין בכלל ביטוח לפי שעה הם ככל הידוע: קרן ההשקעות הפרטיות CVC שנוסדה ב-1981 וגייסה לאורך השנים מעל ל-71 מיליארד דולר וכיום מנהלת מעל ל-50.6 מיליארד דולר; קרן ההשקעות הפרטית האמריקנית ורבורג פינקוס שפועלת כבר מ-1996 ושהשקיעה לאורך השנים מעל 45 מיליארד דולר ב-675 חברות; קרן הפרייבט אקוויטי XIO הסינית-אירופאית, שרכשה לאחרונה את לומניס הישראלית; חברת הביטוח הסינית הענקית צ'יינה לייף; Cheyne Capital האירופית שהחלה לפעול בשנת 2000; טננבאום קפיטל (TCP), שהוקמה ב-1999 והשקיעה מעל 14 מיליארד דולר ב-380 חברות פורטפוליו; וקבוצת JT קפיטל הסינית, בראשות לי היפינג, שכבר הייתה במגעים מתקדמים לרכישת כלל ביטוח ואף הגישה בקשה לקבלת אישור הפיקוח על הביטוח באוצר, שככל הידוע נטה שלא לאשר את בקשתו של היפינג ושהפעם חוברת לחברת ביטוח סינית.

את הליך המכירה מובילים בנקאי ההשקעות מ-Aon בנפילד וסיטיגרופ, כאשר המועד לקבלת ההצעות הלא מחייבות מאלו שיבחנו להתחרות על כלל ביטוח, הינו אמצע יולי.

גורמים בסביבת הליך המכירה של כלל ביטוח מביעים אופטימיות אגב עסקת הפניקס - שם נחתם כאמור הסכם מחייב. ואולם, עסקת הפניקס המעודכנת, שכוללת הנחה של כ-9% ביחס לשווי המקורי עליו סיכמו פוסון והמוכרת, קבוצת דלק, גם עשויה ללמד כי שווי קבוצת ביטוח גדולה בישראל נמוך מהונה העצמי החשבונאי.

אלשטיין רוצה את השליטה בכלל?

אגב ההליך הפומבי למכירת השליטה בכלל ביטוח לידי בעלים חדש, לאחרונה נפוצו בשוק שמועות לפיהן אדוארדו אלשטיין בעל השליטה באי.די.בי, שמחזיקה במניות השליטה בכלל ביטוח (אך לא בסמכויות השליטה, שהוצאו לידיו של נאמן מטעם האוצר: משה טרי), עשוי להגיש בקשה לקבל לידיו את מניות השליטה בכלל ביטוח.

ואולם, הסבירות שאלשטיין יקבל לידיו את השליטה בכלל ביטוח נמוכה. ראשית, אי.די.בי עודנה במצב קשה, כך שסביר שבקשה לקבל לידיה את השליטה בכלל ביטוח, אם תוגש, לא תאושר ל-ידי האוצר. אי לכך, לאלשטיין שמורה הזכות להגיש בקשה מתחרה למניות השליטה בכלל ביטוח כמו כל גורם מתעניין חיצוני.

אבל, גם הליך זה כלל לא פשוט. אלשטיין, שמופסד על השקעתו באי.די.בי כספים בהיקף אדיר, יידרש לקדם רכישה שכזו כעסקת בעלי עניין, כשבנוסף הוא עדיין יהיה כפוף לחוק הריכוזיות שמכריח הפרדה מוחלטת בבעלות על פעילויות פיננסים לבעלות על פעילויות ריאליות (כלומר, במקרה דנן, בין כלל ביטוח לבין דסק"ש, שבאמצעותה מחזיקה אי.די.בי בחברות שופרסל, סלקום ונכסים ובניין). לכל זאת יש להוסיף מכשול נוסף והוא קבלת אישור הפיקוח על הביטוח באוצר להעברת השליטה לידיו של אלשטיין - מהלך שתוצאותיו החיוביות רחוקות מלהיות מובטחות.

חתימה על ההסכם עד סוף השנה

הפיקוח על הביטוח מינה נאמן למניות השליטה של אי.די.בי בכלל ביטוח, משה טרי, באוגוסט 2013, ודרש מבעליה לקבל בחזרה את זכויות השליטה בה, או למצוא קונה למניות עד סוף 2014. בסוף 2014 שינתה המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, את לוח הזמנים האמור והאריכה אותו. או אז היא קבעה שעל אי.די.בי למצוא רוכש למניות השליטה בכלל ביטוח שבידיה ולחתום עימו על הסכם מכירה מחייב עד לסוף 2015. אם החברה תחתום על הסכם למכירת השליטה עד למועד זה - גם אם יהיה מדובר באלשטיין - יותר לרוכש הפוטנציאלי להשלים את הליך קבלת אישור האוצר עד לסוף יוני 2016.

אם אי.די.בי לא תעמוד בלוח הזמנים, היא תידרש לממש את מניות השליטה בכלל ביטוח שיהיו בידה. המימוש ייעשה במספר שלבים שיימשכו על פני כשנתיים וייפרסו עד ל-6 פעימות, כך שהמניות לא יימכרו במכה אחת, מה שהיה עלול לפגוע בשוויין. גרעין השליטה המינימלי בכלל ביטוח עומד על 30% מהמניות, אי.די.בי מחזיקה כיום ב-55% ממניות קבוצת הביטוח. כלל ביטוח נסחרת כיום לפי שווי חברה של כ-3.6 מיליארד שקל.

מי הביע עניין ברכישת השליטה בכלל ביטוח
 מי הביע עניין ברכישת השליטה בכלל ביטוח