נעילה שלילית בבורסה; ירידות חדות באג"ח ובמניות הנדל"ן

באג"ח השקליות הארוכות נרשמו ירידות של עד 2.2% אחרי הירידות החדות אתמול ■ עליות שערים בבורסות אירופה ובוול סטריט ■ התשואה על אג"ח ל-10 שנים עלתה ל-2.6% ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.23 מיליארד שקל

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (ג') בירידות שערים, ברקע המשך המגמה החיובית בבורסות אירופה ובוול סטריט על רקע האופטימיות בנוגע לפתרון המשבר היווני. ההחלטה של בנק ישראל אתמול להותיר את הריבית על כנה, לצד החלטת הממשלה להעלות את מס הרכישה, טלטלו את מניות הנדל"ן שרשמו ירידות חדות. גם האג"ח השקליות הארוכות רשמו ירידות של עד כ-2.2% לאחר הירידות החדות אתמול. התשואה על אג"ח ל-10 שנים עלתה ל-2.6%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.23 מיליארד שקל.

היום דווח באירופה כי מדד מנהלי הרכש המשולב של Markit לגוש האירו עלה ל-54.1 נק' ביוני לעומת 53.6 נק' במאי - שיא של 4 שנים.

בארץ, בנק ישראל החליט להותיר את הריבית ליולי ללא שינוי, מה שהביא לירידה חדה מאוד בשער הדולר אתמול לאחר קביעת השער היציג. החלטת הוועדה המוניטרית להשאיר את הריבית ללא שינוי הושפעה בעיקר מהתכנסות המחירים לתוך יעד האינפלציה, כך אמרה נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג, בתדרוך כתבים רבעוני שערך היום בנק ישראל בפעם הראשונה בתולדותיו.

"תמונת האינפלציה התבהרה במהלך הרביע השני. ירידת מחירי האנרגיה נבלמה ומדדי מרץ עד מאי עלו בקצב עקבי עם יעד האינפלציה והחשש מאי עמידה מתמשכת ביעד פחת", אמרה. היא הוסיפה כי שער החליפין הנוכחי של השקל גבוה מדי או "מיוסף במידה מסוימת", כלשונה. פלוג ציינה כי היצוא נמצא ב"דשדוש מדאיג" עם ירידה של 2% נטו וההשקעות פחתו ב-8% לעומת חוזק בשוק העבודה ובצריכה.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מעריך "שהריבית בישראל תעלה בקצב איטי יותר מאשר בתחזית של בנק ישראל ולכן הזעזוע החד שנרשם אתמול בשוק האג"ח היה לדעתנו מוגזם".

"בבנק ישראל ממתינים לפד"

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, ציין בתגובה כי "מי שעושה שינוי בפוזיציות של מניות, מטבעות או אג"ח בעקבות החלטת הריבית, כלומר מי שציפה שהריבית תרד, קורא כנראה ספרי פנטזיה ולא ספרות כלכלית. קרנית עשתה את הדבר היחיד שיכלה לעשות כרגע, וזה כלום. תחזית הריבית של בנק ישראל להעלאות ריבית ב-2016 הגיונית, אם הדולר יישאר נמוך ובנק ישראל ישתמש בהעלאות הריבית בארה"ב כדי ליצור פער ריבית שיסייע להתאוששות הדולר. אם הוא יתאושש לפני כן, ריבית בנק ישראל עלולה לעלות עוד לפני סוף-2015".

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, מציין כי "ללא אירועים שליליים בגזרת הצמיחה או האינפלציה הריבית תוותר על כנה. את התחזקות השקל בנק ישראל ינסה למתן דרך התערבות אגרסיבית יותר בשוק המט"ח. כך או כך, בבנק ישראל רוצים להעלות את הריבית וממתינים (כמו עוד לא מעט בנקים מרכזיים אחרים בעולם) לפד שיתווה את הדרך. שיפוע העקומים בישראל לא מתמחרים מספיק את תרחיש העלאת הריבית והסיכון בחלקים הארוכים שלהם גבוה מדי".

כיל רכשה את מלוא מניותיה של חברת אלאנה פוטאש תמורת כ-137 מיליון דולר קנדי (109 מיליון דולר אמריקאי). זאת, עבור יתרת 83.78% ממניות אלאנה שטרם היו בבעלותה. כיל החזיקה עד כה ב-16.36% ממניות אלאנה, שנרכשו אשתקד.

מנית טבע סיימה באדום על רקע פער ארביטראז' שלילי. מנגד, מניית פריגו רשמה עליות של יותר מ-2%, לאחר שפורסם כי בכיר במיילן יגיע לארץ לבחון את רישום החברה לבורסה במקומית, במקרה שמיילן תצליח לרכוש את פריגו.