בנק ישראל מוטרד מהגידול באשראי הבנקים למשקי-הבית

לאחר זינוק של 20% באשראי למשקי-הבית ב-3 השנים האחרונות ל-120 מיליארד שקל, בנק ישראל פרסם הנחיות לבנקים לקביעת מדיניות, נהלים ואופן הפנייה ללקוחות, במטרה לצנן מעט את הצמיחה המואצת באשראי זה

דודו זקן / צילום: תמר מצפי
דודו זקן / צילום: תמר מצפי

בנק ישראל מוטרד מהגידול המואץ באשראי למשקי-הבית (שלא קשור להלוואות לדיור) שגדל ב-3 השנים האחרונות בכ-20% ל-120 מיליארד שקל. הפיקוח על הבנקים פרסם היום (ג') הנחיות לבנקים לקביעת מדיניות, נהלים ואופן הפנייה ללקוחות, במטרה לצנן מעט את הצמיחה המואצת באשראי זה, ולוודא שהאשראי המוצע תואם את צרכי הלקוח.

בנק ישראל דורש מהבנקים ומחברות האשראי לקבוע מדיניות ברורה ומוסדרת של הפנייה היזומה ללקוחות, שתכלול הגדרת קהלי יעד ספציפיים וברורים שתתבסס על אינדקטורים המצביעים על סיכון, וכדאיות או אי כדאיות מצד הלקוח לקבל את האשראי הבנקאי.

הבנק דורש שהבנקים יקבעו תסריטי שיחה שיכללו גילוי נאות ללקוח בנוגע לתנאי האשראי, צרכי הלקוח ומאפייניו, תוך אזכור הנכסים וההתחייבויות של הלקוח כלפי הבנק והתשואה שלהם. בהתאם למאפייני האוכלוסיה הבנקים יצטרכו להתאים את אופן הפנייה ללקוח.

כן דורש הפיקוח על הבנקים לתעד את הפנייה ללקוחות - מועד הפנייה, הגורם הפונה, אופן הפנייה ותגובת הלקוח. הבנקים נדרשים להקליט פנייה טלפונית.

בנק ישראל מבהיר לבנקים כי שיחת עם לקוח לגבי מתן אשראי, שהחלה במסגרת טיפול בעניינים אחרים של שלקוח, כמוה כשיחה יזומה. הבנקים נדרשים להעביר לבנק ישראל את המדיניות עד תחילת חודש ספטמבר.

נציין כי זו אינה הפעם הראשונה שבנק ישראל מפרסם הנחיות לבנקים בנושא האשראי למשקי-בית. לפני מספר חודשים, דרש הפיקוח על הבנקים מהבנקים להגדיל את היקף ההפרשות להפסדי אשראי בתחום זה, מתוך מחשבה שהיקף ההפרשות אינו תואם את הגידול המואץ בתחום.