האוטיסטים משתלבים בתעשיית הטכנולוגיה בארה"ב

ההיי-טק בארה"ב פותח את שעריו בפני כוח-אדם שנמצא על הקשת האוטיסטית: "הם גילו פי חמישה עד 10 יותר באגים מאיתנו. היינו המומים"

מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק
מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק

דייוויד מקנאב סיים את לימודיו במכללה בשנת 2001 עם תואר במדעי המחשב, אך מעולם לא מצא עבודה בתחומו או בכל תחום אחר. הוא נכשל בריאיון אחר ריאיון.

הפגישות הללו עם מעסיקים פוטנציאליים "היו מכשול של ממש", אומר מקנאב בן ה-36, שאובחן כאוטיסט בשנה שעברה. "לא התאמתי למה שהם חיפשו".

בסופו של דבר הוא החל את חייו המקצועיים לפני כ-5 חודשים, כשהחל לעבוד מהבית עבור חברת Ultra Testing, סטארט-אפ בן שנתיים וחצי שבודק תוכנות עבור חברות. 80% מכוח העבודה של החברה נמצאים על הקשת האוטיסטית.

אנשים רבים הנמצאים בקשת האוטיסטית, שיכולתם בתחום החברתי מצומצמת וכישורי התקשורת שלהם לקויים - מובטלים, ואלה שעובדים מקבלים שכר נמוך. הריאיונות קשים להם כי הם מתקשים ליצור קשר עין ורגישים לצלילים ולאור. אולם, כמו מקנאב, חלקם בעלי תפקוד גבוה ומגלים יכולות יוצאות דופן במשימות הכרוכות בחזרתיות, כמו זיהוי דפוסים או מציאת באגים - יכולות המתאימות לחברות היי-טקץ תעשיית הטכנולוגיה. מיקרוסופט, SAP, פרדי מאק ו-HP יזמו תוכניות לשכירת אנשים בקשת האוטיסטית.

"מדובר בהזדמנות טובה", אמר מקנאב, המתגורר עם אביו ואימו החורגת במדינת אילינוי.

"דרך חכמה"

בשנה שעברה, קבוצה של בודקי תוכנה מחברת אולטרה, היושבת בניו יורק, עבדה כדי לגלות באגים עבור חברה העומדת מאחורי ה-Webby Awards, המעניקה פרסים על הצטיינות בתחום האינטרנט.

"הם גילו פי חמישה עד 10 יותר באגים מאיתנו. היינו המומים", אמר סטיב מרקיז, מפיק בחברה, "זו דרך חכמה לממש את הכשרונות של אנשים המאובחנים בקשת האוטיסטית".

לחברות יש תמריץ להעסיק אנשים בקשת האוטיסטית מכיוון שהדבר מסייע להם לעמוד בדרישות משרד העבודה האמריקאי, שנכנסו לתוקף בשנה שעברה. התקנה דורשת מחברות המקבלות חוזים מהממשלה הפדרלית להגביר את ההעסקה של אנשים בעלי נכויות, כך שהם יהוו 7% מכוח העבודה.

האינטגרציה שלהם במקום העבודה עשויה להוות אתגר. הניהול של מבוגרים אוטיסטיים דורש לעתים קרובות מהחברה להגביר את ההכשרה, להתאים את תחנות העבודה ולאמץ כישורי תקשורת חדשים וכן לקבל שיטות עבודה לא מסורתיות. מעסיקים צריכים להתאים את מקום העבודה הפיזי - על רעשיו והתכנון שלו, וכן את האינטראקציה החברתית עם חברים לעבודה.

כ-1 מתוך כל 68 בארה"ב מאובחן בקשת האוטיסטית. על פי ההערכה, יותר מ-3.5 מיליון אמריקאים לוקים בהפרעה בקשת האוטיסטית, הכוללת רמות שונות של סימפטומים, כישורים וליקויים, כך על פי מחקר שנערך בשנת 2014. רבים מצויים בתפקוד גבוה, הידוע בשם תסמין אספרגר, והם בעלי כישורי שפה ממוצעים או גבוהים מהממוצע.

לא כל המבוגרים האוטיסטים יכולים או רוצים לעבוד. רבים מתגוררים במוסדות או עם משפחותיהם, המסייעות להם להתמודד עם משימות היומיום.

מיקרוסופט מסרה באחרונה שהחלה תוכנית פיילוט בשיתוף עם Specialisterne USA, ארגון ללא מטרות רווח המסייע לאוטיסטים למצוא עבודה.

"הם מקדישים תשומת לב רבה לפרטים", אומר מרק גריין, מנכ"ל Specialisterne, "הם נוטים להצטיין בביצוע תהליכים, שיפור תהליכים ואופטימיזציה של תהליכים".

חברת התוכנה הגרמנית SAP שכרה 53 עובדים ברחבי העולם מאז שנת 2012 באמצעות התוכנית "אוטיזם בעבודה" והיא שואפת כי אוטיסטים יהוו 1% מכוח העבודה שלה - המונה 74,500 איש - עד לשנת 2020.

"יש לנו עדות ברורה ליתרונות העסקיים של תוכנית הפיילוט שלנו, כולל שיפור בפריון העבודה, באיכות, ביחסי העבודה, בניהול אנשים ובחדשנות", כך אמר חוזה ולסקו, העומד בראשון התוכנית של SAP בארה"ב.

SAP, המשמשת כשותפה של Specialisterne, ייעצה ל-50 חברות המעוניינות להקים תוכניות דומות. SAP משתמשת לעתים קרובות בארגונים מקומיים המסייעים לאנשים בעלי נכויות כדי לאתר מועמדים, העוברים הכשרה בת חמישה שבועות.

"לגלות יצירתיות"

הצוות של העובד מקבל הדרכה בת כחצי יום על אוטיזם, והעובד מלווה במנטור, שלו יש, לעתים קרובות, בן משפחה בקשת האוטיסטית. עובדים הרגישים לרעש עשויים להרכיב אוזניות להפחתת רעש או לעבוד באיזורים שקטים יותר. חלקם מתקשרים עם חבריהם לעבודה בעיקר באמצעות דוא"ל ואינם מרגישים בנוח עם סיטואציות המפגישות אותם עם אנשים אחרים פנים מול פנים.

Towers Watson & Co., חברת ייעוץ למשאבי אנוש, שיתפה פעולה עם Specialisterne לצורך שכירת 18 מבוגרים אוטיסטים למשך שישה חודשים בשנה שעברה כדי לבדוק נתונים.

מנהלים היו צריכים "להתאים את עצמם כדי לתקשר באופן אפקטיבי ולתמוך בקבוצה שונה של אנשים", כך אמר מקס קולדוול, מ-Towers Watson.

חברות צריכות לגלות יצירתיות כשהן מנהלות עובדים עם מיומנויות תקשורת שונות. העובדים של אולטרא מתגוררים ב-12 מדינות ועובדים בעיקר מהבית. מדי שבוע הם ממלאים שאלון אנונימי בן חמש שאלות לגבי שביעות רצונם ורווחתם.

"אנחנו מנסים ליצור תרבות שבה אנחנו מעריכים זה את זה", כך אומר המייסד המשותף של אולטרה, רג'ש אננדן. החברה מוסיפה ארבעה עד חמישה עובדים כל שישה עד שמונה שבועות כדי לעמוד בדרישה לשירותים ורובם המוחלט אוטיסטים. "אם נצליח, נעסיק מאות אנשים, אולי אפילו אלפים".

מהו "הספקטרום האוטיסטי"? / רקע - גלי וינרב

הציבור בישראל ובעולם למד בשנים האחרונות לשנות מעט את התפיסה שלו של מהו "אוטיסט". אם בעבר הדימוי העיקרי היה של אדם שאינו מתקשר כלל עם סביבתו וחוזר על מילה אחת שוב ושוב, הרי שכיום כבר מוכר הביטוי "הספקטרום האוטיסטי", או "רצף ההפרעות האוטיסטיות", הכולל סדרה של הפרעות ברמות חומרה שונות, החל מאנשים מתפקדים לגמרי בחברה אך מאובחנים כבעלי שונות מוחית מכלל האוכלוסייה, ועד אנשים בעלי הפרעה קוגניטיבית נרחבת שפוגעת גם ברמות האינטליגנציה שהם מסוגלים להדגים וביכולתם ליצור קשרים אישיים כלשהם, ואינה מאפשרת להם להיות עצמאים בחברה.

המשותף לכל ההפרעות על הרצף האוטיסטי הוא לרוב פגמים בתקשורת, הן בתקשורת המילולית אך בעיקר בתקשורת בין אישית לא מילולית, כגון קריאת הבעות פנים, הבנת היגדים מילוליים מורכבים חברתית (כגון מטפורות, אירוניה) וכן הבנת קודי התנהגות חברתיים בלתי מילוליים ותסריטים חברתיים. הפרעות אלה יכולות לגרום לחרדה חברתית ולהתכנסות חברתית. כמו כן מאופיינים אנשי הספקטרום האוטיסטי בהתנהגות חזרתית (תנועות גוף חוזרות, חזרה על מילים ומשפטים והתעמקות יוצאת דופן בתחומי עניין צרים). לפעמים משתלבת בכך גם הפרעת ויסות חושי, כלומר גירויים חיצוניים נחווים כעוצמתיים במיוחד, לעומת החוויה של האדם ה"נוירוטיפיקלי" (שאינו מאובחן כאוטיסט).

חברות תוכנה המעסיקות "אוטיסטים", מעסיקות לרוב את אלה הנחשבים בעלי "תפקוד גבוה". חלק מן השייכים לקבוצה זו מבקשים בשנים האחרונות כי לא יוגדרו כבעלי הפרעה, אלא כזן שונה של אנשים בעלי תפקוד תקין.

אין יודעים מה גורם לאוטיזם, אך מדובר כנראה בשילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. אותרו מספר גנים שמעלים את השכיחות למחלה, אולם לא כל נשא של הגן ילקה בהפרעה ולא כל הלוקה בה הוא בעל הגנים הללו. לא נמצא קשר בין חיסונים בגיל הרך לבין סיכון לאוטיזם. באשר לטיפול באוטיזם, אין היום תרופה למחלה וגם לא מכשור רפואי מאושר לטיפול בה. עם זאת, הטיפולים התומכים והבנת עולמם הפנימי של הסובלים מן ההפרעות, שיפרו בעשורים האחרונים ללא היכר את חייהם של המטופלים.