פוטומדקס מוכרת את מנוע הצמיחה כדי להיפטר מהחוב המעיק

חברת האסתטיקה הרפואית תמכור את חטיבת XTRAC תמורת 42.5 מיליון דולר ל-Mela Sciences ■ נשארת עם מוצר הסרת השיער ומספר קווי מוצר חדשים יותר

דולב רפאלי / צילום: תמר מצפי
דולב רפאלי / צילום: תמר מצפי

חברת פוטומדקס , העוסקת בתחום האסתטיקה הרפואית ונסחרת בנאסד"ק ובתל אביב לפי שווי של 40.6 מיליון דולר, מכרה את חטיבת המוצרים שלה לטיפול בויטיליגו ובפסוריאזיס, חטיבת XTRAC, תמורת 42.5 מיליון דולר. הרוכשת היא חברת Mela Sciences.

התשלום שתקבל פוטומדקס יאפשר לה לכסות באופן מלא את החוב שצברה בעקבות הרכישה הכושלת של רשת מרפאות העיניים LCA בתחילת השנה שעברה. לאחר שפוטומדקס לא עמדה באמות המידה הפיננסיות שקבעו הבנקים כבר באמצע השנה שעברה, היא נאלצה למכור בתחילת 2015 את LCA, אך נותרה עם חוב של 40.1 מיליון דולר. כך, המכירה הנוכחית תשאיר אותה אפילו עם קצת עודף. כמו כן, לחברה היו 6.2 מיליון דולר בקופה בסוף הרבעון הראשון של 2015.

עם זאת, המכירה עולה לחברה באחד ממנועי הצמיחה העיקריים שלה. פעילות ה-XTRAC אמנם רשמה הכנסות של 5.4 מיליון דולר בלבד ברבעון הראשון של 2015, לעומת הפעילות העיקרית של החברה בתחום הסרת השיער, שם נמכרו מוצרים ב-18.1 מיליון דולר. אולם פעילות ה-XTRAC צמחה ברבעון ב-22%, ואילו ההכנסות מפעילות הסרת השיער, שאיתה נשארת החברה, קטנו ב-55%. ייתכן כי פוטומדקס תוכל לייצב את פעילות הסרת השיער, עכשיו כשהיא אינה נושאת על גבה את החוב.

הסיבות העיקריות לצמצום הפעילות בתחום הסרת השיער היו כניסת מתחרים, הפסקת עבודה עם מפיץ ביפן (באפריל כבר נחתם הסכם חדש ביפן), מחסור בתקציב להשקעה בשיווק וירידה באפקטיביות של ערוצי השיווק הקלאסיים של החברה. פוטומדקס העריכה בעבר כי כניסה לשווקים חדשים לה גיאוגרפית עשויה להצמיח את פעילותה בתחום השיער.

לפוטומדקס מוצרים נוספים, שהמובילים ביניהם הם מוצר לטיפול בכאבי גב בשם Kyrobak וקו מוצרי קוסמטיקה הנמכרים דרך רופאי עור, Neova. מוצרי Neova רשמו ברבעון הראשון הכנסות של 1.6 מיליון דולר, קיטון של 16% לעומת הרבעון המקביל, ככל הנראה בשל חוסר פניות של החברה להשקעה בשיווק. מנייתה של פוטומדקס, שאותה מוביל דולב רפאלי, איבדה 85% מערכה בשנה האחרונה.