מה עומד מאחורי התגמול הנדיב למנכ"ל בריינסווי הנכנס?

ילין לפידות בחר באקטיביזם מוסדי לאחר שהפסיד 20 מ' ש' על השקעתו בבריינסווי

פרסום חבילת התגמולים השמנה למנכ"ל הנכנס של חברת המכשור הרפואי בריינסוויי , גיא איזיקיאל, אמש ב"גלובס", חשף כי למהלך מינויו של איזיקיאל בחברה, שפורסם לפני כחודשיים, קדמה מעורבות יוצאת דופן של גורם מוסדי. בית ההשקעות ילין לפידות, המחזיק כ-6% ממניות בריינסווי, הוא שאיתר את איזיקיאל כמחליפו של המנכ"ל הקודם, עוזי סופר, הנחה את ניהול המו"מ וגיבש יחד עם חברת הייעוץ אנטרופי את תנאי השכר. מדובר במהלך אקטיביסטי נדיר של גוף מוסדי המחזיק מניות מיעוט בחברה בורסאית.

על פי התנאים שיובאו לאישור האסיפה הכללית של בריינסווי, שתכונס מחר, יגיע היקף התגמולים השנתי של איזיקיאל, בן ה-45 לעד 7 מיליון שקל (שכר, מענק ואופציות). נוסף על כך, הוא יהיה זכאי למענק חד-פעמי בהיקף של חצי מיליון דולר במקרה של מכירת בריינסווי, או הנפקה מוצלחת של החברה בחו"ל.

לילין לפידות עניין מיוחד לשקם את ההשקעה שביצע בבריינסוויי, שפיתחה ומשווקת קסדה גנטית לגירוי המוח לטיפול במחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות.

נכון להיום מופסד בית ההשקעות קרוב ל-50% על השקעתו, שבוצעה במארס אשתקד, ושעמדה על 41 מיליון שקל - כלומר, ההשקעה איבדה מערכה כ-20 מיליון שקל. ההשקעה של ילין לפידות בבריינסווי (שבוצעה בד בבד עם הפיכת בית ההשקעות לבעל עניין במספר חברות ביומד נוספות - איתמר מדיקל, מדיקל קומפריישן ואינסוליין) נועדה לתמוך בבניית מערך המכירות של בריינסוויי בארה"ב.

אך למרות שהחברה החלה לחדור לשוק, לא נתפסו המכירות כמספקות, והמניה ירדה דרמטית. עוזי סופר פרש מתפקיד מנכ"ל בריינסווי בסוף 2014, ומאז החל החיפוש אחר מנכ"ל בעל אוריינטציה לשוק האמריקאי, מומחה לשיווק מכשור רפואי ומוכר לשוק ההון האמריקאי, שאליו מועדות פני החברה בשלב זה. איזיקיאל עונה על שני הקריטריונים הראשונים מבין השלושה.

למרות ההפסד, נראה כי בילין ממשיכים להאמין בחברה, ולכן השקיעו מאמץ באיתור המנכ"ל החדש.

חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי המליצה ללקוחותיה לאשר את הסכם ההעסקה של איזיקיאל. אנטרופי ציינה בחוות דעתה כי היא תומכת באקטיביזם כזה מצד בעל מניות מיעוט, משום שבעלי מניות המיעוט נתפסים בעיניה כנציגים האמיתיים של המשקיעים, שמטרתם להשיא ערך לחברה.

תהליך חיפוש המנכ"ל החל בשלהי 2014, לאחר פרישתו של עוזי סופר, המנכ"ל שנמנה עם מייסדי החברה, ככל הנראה לאחר שהתפתחו חילוקי דעות בין סופר לבין חבריו לגרעין המייסדים של החברה ובעלי השליטה בו: היו"ר דוד זכות, המחזיק כ-10% בחברה ונחשב לאיש החזק בה אחרי עזיבתו של סופר (ולפני כניסתו של איזיקיאל), הדירקטור חגי אבנר (10%) ואחד משני הממציאים, יפתח רוט (13.4%).

מניית בריינסוויי איבדה כאמור כמחצית מערכה בשנה האחרונה, וכ-17% מאז ההודעה על מיניו של איזיקיאל כמנכ"ל במאי השנה. ירידה זאת הגיעה ככל הנראה על רקע מכירת מניות מצד המנכ"ל הקודם סופר (שפרש מהתפקיד בדצמבר 2014) בהיקף של 1.5% מהון החברה, תמורת 7 מיליון שקל. לאחר המהלך הזה חדל סופר להיות בעל עניין בחברה, וכנראה המשיך לממש מניות באופן שתרם לרידות נוספות מאז. החברה נסחרת כעת לפי שווי 415 מיליון שקל.