נעילה מעורבת באירופה ברקע משבר יוון; שנגחאי קרסה 7.4%

משבר החוב היווני מסרב להסתיים; מחר יימשכו השיחות ■ דיווח בגרדיאן: הנושים הביעו נכונות להאריך את תכנית החילוץ של יוון ■ מורגן סטנלי: להתרחק מהשקעה בסין - השוק השורי נגמר והתיקון בדרך

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') במגמה מעורבת, בהתאם למגמה בוול סטריט ולאחר שבאסיה נחתם המסחר בירידות חדות. ברקע, המשבר היווני שמסרב להסתיים ולקראת פגישה מכרעת מחר (שבת) בבריסל של מנהיגי גוש האירו.

בשווקים פסימיים לגבי משבר יוון-גוש האירו שנידון בסוף השבוע בבריסל ע"י מנהיגי גוש האירו. אמש הסתיים עוד יום של שיחות ללא הצלחה והן יימשכו מחר (שבת). המנהיגים אמרו כי הם רוצים לסגור את הנושא לפני פתיחת שבוע המסחר ביום שני.

בשעות הערב היום דווח בגרדיאן כי נושיה של יוון העבירו אתמול מסמך לשרי האירוגרופ שבו הם הביעו נכונות להאריך את תכנית החילוץ של יוון ולהעביר לה סיוע פיננסי בהיקף של יותר מ-15 מיליארד אירו.

הדיווח מגיע לאחר שקאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה אמש כי גוש האירו לא יקצה נכון לעכשיו כסף נוסף ליוון מעבר למה שנותר לה בחבילת החילוץ השנייה, וכי "תוכנית ב'" לא עומדת כרגע על הפרק. יחד עם זאת, היא מקווה למצוא פתרון למשבר שימנע את פרישת יוון מוכת החובות מגוש האירו וכניסתה לחדלות פירעון.

יוון צריכה להעביר עד סוף החודש תשלום של יותר מ-1.6 מיליארד דולר לקרן המטבע ואם לא, היא תיכנס לחדלות פירעון. לפי דיווחים, יוון הציעה אתמול עוד רפורמות, אך מנהיגי גוש האירו דחו את ההצעה בטענה כי לא תתקבל הצעה הסוטה בהרבה מהמתווה המקורי עם המלווים. בתגובה, בורסת אתונה צונחת היום כ-2% והתשואות על האג"ח של יוון מזנקות.

בוול סטריט המדדים סגרו אמש בירידות של עד 0.4% והחוזים היום נוטים לרדת.

שנגחאי קרסה

בורסות אסיה נסחרו היום (ו') בירידות שערים, כשבורסת שנגחאי צנחה בחדות והובילה את המגמה השלילית.

בורסת שנגחאי קרסה הבוקר 7.4% ומחקה את כל העליות שרשמה השבוע. בסיכום שבועיים הבורסה נפלה של 17% - הירידה הדו-שבועית החדה ביותר מאז 2008. מדד MSCI אסיה צנח בכ-0.7% בטוקיו. במורגן סטנלי הוציאו המלצה למשקיעים להתרחק משוק המניות הסיני בטענה כי השוק השורי שם נגמר ותיקון בדרך. האנליסטים במורגן סטנלי צופים ירידה של 2% עד 30% (!) ב-12 החודשים הקרובים.

מנגד, סקר שערכה בלומברג בקרב אנליסטים הצביע על אופטימיות שהכלכלה הסינית יציבה, והביקושים עולים.

גם מדד המניות היפני נפל היום ביום השני ברציפות והתרחק מהשיא של יותר מעשור שבו נסגר ביום רביעי.