"כשעבדו על הרכבת בי-ם ביקשנו הנחה בארנונה לסוחרים"

קובי כחלון, סגן ראש עיריית ירושלים, על הרכבת הקלה בת"א: "אני יכול להבטיח להם שהולך להיות לא נעים, שאנשים יפגעו, שעסקים יסבלו, אבל הסוף ידוע והוא סוף טוב"

קובי כחלון / צילום: איל יצהר
קובי כחלון / צילום: איל יצהר

הרוחות במישור החוף סערו השבוע סביב התחלת העבודות על קו הרכבת הקלה בגוש דן, שישנו את שגרת התנועה והמסחר במרכז תל אביב. באותו זמן ממש עסקה הוועדה המקומית בירושלים בקו הנוסף (הירוק) של הרכבת הקלה העירונית, והדיונים התנהלו בשקט מופתי, או לכל הפחות בשקט תקשורתי. הקו הנוסף בירושלים מתוכנן לעבור בתוואי מזרחי מהר הצופים ועד שכונת גילה, כשהוא חוצה שכונות מגורים וסביבות מסחר ותעסוקה. "העברנו כבר כמעט את כל הקו בלי התנגדויות", אומר בשיחה ל"גלובס", קובי כחלון, שליווה גם את העבודות על הקו הפועל של הרכבת הקלה בעיר, ביושבו כיו"ר ועדת תכנון ובנייה של העירייה וסגן ראש העיר, תפקיד שממנו יפרוש בסוף השנה.

- מה תמליץ לקולגות בעיריות שבשטחן עובר הקו?

"קודם כל להירגע. אני יכול להבטיח להם שהולך להיות לא נעים, שאנשים יפגעו, שעסקים יסבלו, אבל הסוף ידוע והוא סוף טוב".

כחלון מזכיר שסביב העבודות על קו הרכבת בירושלים הוגשו תביעות רבות של סוחרים ובעלי עניין במגרשים הסמוכים לתוואי, וכולן נדחו. "לאיש לא נעים שעובדים על יד הבית שלו, גם שיפוצים בקומה מעל בבית משותף, יכולים להפריע מאוד, לא כל שכן עבודות פיתוח בסדר גודל כזה. אבל אם לא בונים, לא מפתחים את הארץ, ולכן צריך לקבל את הייסורים בהכנעה. אם יגיעו תביעות, הדיון בבתי המשפט יהיה על התוצאה בסוף הדרך. התביעות שהוגשו בירושלים על ירידת ערך נדחו, מכיון שהעבודות גרמו אמנם לסבל אמיתי, אך לא חוללו נזק, להיפך - התוצאה היתה שהערך עלה".

- אולי בכל זאת צריך לפצות את הסוחרים, למשל בהנחה בארנונה?

"בזמן העבודות ביקשנו כעירייה לקבל הנחה בארנונה לסוחרים, אבל משרד הפנים דחה את הבקשה. מכיוון שהשליטה בארנונה אינה בידי העיר, אלא בידי הממשלה, סביר שהדבר לא יעבור גם במקרה של תל אביב. גם בהקשר זה צריך למדוד את הנזק לעומת הרווח. כלל יסוד בכלכלה עירונית הוא שרכבת היא ברכה. מגורים על יד תחנת רכבת מבוקשים מאוד, כי אפשר לרדת מהבית ולנסוע לכל מקום שרוצים, הרכבת מביאה המונים, וההמונים הם קונים, לכן גם לגבי נדל"ן מסחרי אין ספק: כל אחד צריך לרצות ורוצה חנות על יד רכבת".

- בינתיים הסוחרים כועסים ובעיקר חוששים לחיי העסק שלהם.

"אפשר לחשוב על פתרונות יצירתיים. אחד מהם הוא להזמין את העסקים למתחמים זמניים שיוקמו באזורים לא מפותחים בעיר. הסוחרים יסגרו את החנות באזור שעל יד העבודות, ויקבלו מהעירייה חנות זמנית במקום אחר, וכולם ישמחו: האזור הזמני שיקבל חגיגה עירונית קטנה ולא צפויה, והסוחרים שיהיה להם תחליף לחנות הקבועה. אפשר להקים את החנויות בתוך מבנה זמני, אוהל ענק או דבר מה דומה, ולעשות פסטיבל. אפשר לשכלל עוד ולהעתיק קטע שלם של הרחוב, חנות לחנות, עם שלט הרחוב והמספרים של הבתים ולהכריז שהרחוב עבר דירה באופן זמני, עד גמר העבודות".

- אתה שופע רעיונות. אולי בעצם אתה מחפש ג'וב בצוות המנהל את הרכבת התחתית של גוש דן?

"ג'וב אני לא רוצה, אבל אני מוכן לעזור לעיריית תל אביב בהתנדבות תמיד".