המשט לעזה: חיל הים השתלט על ה"מריאן"; אין נפגעים

דובר צה"ל אישר כי ההשתלטות בוצעה "בהתאם להחלטת הדרג המדיני ולאחר שמוצו כל הפניות בצינורות הדיפלומטיים" ■ הלוחמים מלווים כעת את הסירה לנמל אשדוד ■ מוקדם יותר, שלושת כלי השיט הנוספים שבו לאירופה

רצועת עזה / צילום: רויטרס
רצועת עזה / צילום: רויטרס

לוחמי חיל הים השתלטו הלילה (שני) על הסירה "מריאן", שהייתה בדרכה לרצועת עזה במסגרת "משט החירות השלישי" - כך נמסר מדובר צה"ל. על פי ההודעה הרשמית, ההשתלטות בוצעה "בהתאם להחלטת הדרג המדיני ולאחר שמוצו כל הפניות בצינורות הדיפלומטיים". עוד נמסר כי תהליך ההשתלטות היה קצר וללא נפגעים.

"משהבהירו המפליגים כי אין בכוונתם לשתף פעולה ולהיעתר להזמנה להגיע לנמל אשדוד, הוחלט להשתלט על כלי השיט ולהשיטו לנמל אשדוד", נמסר. הלוחמים מלווים כעת את הסירה לנמל אשדוד.

מוקדם יותר, דיווחו מארגני המשט כי שלושה כלי שיט התקרבו לסירות "משט החירות" והזדהו כספינות של חיל הים הישראלי. על פי הדיווח, "מריאן", שמפליגה תחת דגל שוודיה, קיבלה קריאה מכלי השיט, שהקרוב ביותר בהם נמצא במרחק של כ-500 מטרים ממנה.

הקשר עם הספינות נותק במרחק של פחות מ-200 קילומטרים מחופי רצועת עזה. כמו כן, הלילה מסרו המארגנים כי רק "מריאן" תמשיך לעבררצועת עזה, ואילו הסירות "ג'וליאנו 2", "ויטוריו" ו"רייצ'ל" ישובו לנמלי המוצא שלהן. כ-50 המשתתפים קיבלו בכל יום במהלך הימים האחרונים תדרוכים בנוגע לאופן שבו יש "להתנגד לאלימות של הכוחות הישראליים" בעת המעצר הצפוי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להשתלטות על הסירה "מריאן" ומסר: "אני מבקש לשבח את חיילי ומפקדי חיל הים על הביצוע הנחוש והיעיל במעצר נוסעי הספינה שניסתה להיכנס לחופי עזה בניגוד לחוק". לדבריו, "במשט הזה אין דבר מלבד מפגן של צביעות ושקרים שרק מסייע לארגון הטרור חמאסומתעלם מכל הזוועות באזורנו. איננו מוכנים לאפשר הכנסת אמצעי לחימה לארגוני הטרור בעזה כמו שנעשה בעבר באמצעות הים".

נתניהו הוסיף: "אין סגר על רצועת עזה. ישראל מסייעת להעברת סחורות וציוד הומניטרי לעזה, כ-800 משאיות מידי יום, שהכניסו בשנה האחרונה יותר מ-1.6 מיליון טון סחורות. בנוסף ישראל מסייעת למאות פרויקטים הומניטריים באמצעות ארגונים בינלאומיים לרבות הקמת מרפאות ובתי חולים".

במסר שהוקלט מראש, קרא הישראלי לשעבר דרור פיילר: "הישראלים שוב הפרו את החוק הבינלאומי. הם עצרו אותנו כמו שודדי ים. שוב, הם מנעו מאתנו להגיע לעזה, לפלסטין. אנחנו כעת יושבים ומחכים שתפעלו. אנו מחכים שהממשלות שלנו יפעלו, אולם אנחנו יכולים להבטיח דבר אחד: עוד נשוב".

נציגי אגף המבצעים וחיל הים הציגו אתמול לשר הביטחון משה יעלון את התכניות השונות לטיפול במשט, בהתאם למגוון תרחישים מהקל ביותר ועד לאפשרות של הפעלת אלימות נגד הכוחות. לפי שעה, בצה"להחליטו לא למסור מידע נוסף בנושא, על מנת למנוע הד שלילי בכלי התקשורת הבינלאומיים.

גורם ביטחוני המצוי בפרטי ההכנות של צה"ל, אמר אמש לוואלה!NEWS כי "ידוע שיש דמויות רגישות על כלי השיט, ביניהן הנשיא לשעבר של תוניסיה". לדבריו, "צריך לזכור שהוא עלה מבחירה לכלי השיט ושמדובר בצעד פרובוקטיבי. למרות זאת, ינהגו בו ברגישות ובכבוד כמו בשאר הנוסעים. ההערכה היא שהאירוע יסתיים ללא התנגדות, אבל חיל הים נערך לכל התרחישים כולל לאפשרות שהנוסעים ינקטו באלימות נגד הלוחמים".