האירו היציג ירד בכ-0.6%; שמועות בשוק: ב"י קנה דולרים

הדולר היציג נקבע על 3.8 שקלים; האירו על 4.22 שקלים ■ FXCM ישראל: "התערערות היציבות באירופה עשויה להניס את המשקיעים מנכסים אירופיים לנכסים דולריים" ■ "היוונים צריכים להתכונן להתכווצות מאוד משמעותית בכלכלה"

דולר / צלם: רויטרס
דולר / צלם: רויטרס

מגמה מעורבת נרשמת היום (ב') בשוק המט"ח המקומי, כאשר הדולר היציג עלה בכ-0.21% ושערו נקבע על 3.8 שקלים, בעוד האירו היציג ירד 0.56% ל-4.226 שקלים בצל הנעשה ביוון.

בשוק הט"ח ישנן שמועות על התערבות של בנק ישראל הבוקר ורכישת דולרים, אולם בשל מדיניות העמימות החדשה של בנק ישראל, בבנקים מסרבים לומר באילו היקפים התערב בנק ישראל. בבנק ישראל לא נענו עד כה לבקשת "גלובס" לומר האם ובאיזה היקף התערב היום הבנק בשוק המט"ח.

השוק המקומי מושפע היום מאוד מההתרחשויות בשוק המט"ח בעולם, בשל המשבר ביוון. האירו מאבד 0.6% ל-1.11 דולרים, ואילו הליש"ט נסחרת סביב 1.57 ד' - ירידה של כ-0.3%.

הבנקים ביוון לא ייפתחו היום וגם בהמשך השבוע. גם הבורסה באתונה לא תפעל ועל האזרחים תוטל הגבלת משיכת מזומנים מכספומטים. ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס קרא אמש לאזרחי יוון "להישאר רגועים" והבטיח כי הפקדונות שלהם בבנקים "בטוחים".

מוחמד אל אריאן, מנכ"ל פימקו לשעבר, אומר בראיון ל"בלומברג" כי "היוונים צריכים להתכונן להתכווצות מאוד משמעותית בכלכלה ולאי שקט חברתי. יש כאן עצירה פתאומית של הפעילות הכלכלית". "להערכתי יש סיכוי של 85% שיוון תאולץ לעזוב את גוש האירו בשבועות הקרובים", הוא מוסיף.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "שבוע המסחר נפתח על רקע הפיצוץ הגדול במו"מ בין יוון לנושיה. אם בשבועות האחרונים היו נקודות ציון שבהם נראה היה כי הצדדים עשויים להגיע חרף המחלוקות להסכמה על הסדר חוב חדש, נראה שכעת העניין כבר על סף פיצוץ שאין ממנו חזרה. החלטתו של ראש הממשלה היווני להעביר את ההסדר למשאל עם הוא בבחינת שבירת כלים, מה גם שהוא הציג בפני העם את ההצעה האירופית כמשפילה ומשולה לאובדן הריבונות היוונית.

"התערערות היציבות באירופה עשויה להניס את המשקיעים מנכסים אירופיים לנכסים דולריים, מה שיביא להתחזקותו של הדולר, גם למול השקל. ברמה הטכנית, לאחר הקריסה בתחילת השבוע שעבר של הדולר-שקל לשפל ב-3.74 שקלים על רקע החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי, ביומיים האחרונים ראינו תיקון חד כלפי מעלה עד לרף 3.8 שקלים. טיפוס מעל 3.8 שקלים עשוי לדרבן את הספקולנטים לדחוף את הצמד מעלה לעבר 3.83 ו-3.85 שקלים".