יום אדום בוול סטריט: המדדים קרסו, ה-VIX זינק 38%

כניסתה האפשרית של יוון לחדלות פירעון ופרישה מגוש האירו הציתו מהומה בשווקים ■ מכירות הבתים שבתהליך בשיא של 9 שנים ■ אסטרטג שווקים: "סוחרים שהסיקו בשבוע שעבר שהסכם יוון-גוש האירו קרוב 'בוכים' עכשיו"

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בירידות שערים חדות של עד 2.4%, על רקע משבר יוון-גוש האירו שהצית מהומה בשווקים. בתגובה לדרמה, בורסות אירופה צנחו עד 5.2%, ו"מדד הפחד" בוול סטריט, ה-VIX, זינק 38%.

נתון מאקרו אחד משוק הדיור פורסם אחרי הפתיחה, לקראת מבול נתונים בהמשך השבוע המקוצר - ביום שישי לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום העצמאות האמריקאי.

המשבר היווני נמצא במוקד המסחר בכל שוקי העולם. הבנקים ביוון וגם הבורסה סגורים היום וגם בהמשך השבוע מחשש למשיכות מזומנים ענקיות ולקריסה של הבורסה עקב משבר החוב. על האזרחים הוטלה הגבלה של משיכת 60 אירו בלבד מכספומטים.

יוון לא תבצע את התשלום שלה לקרן המטבע הבינלאומית מחר, כפי שהיא אמורה לעשות, כך מדווח היום ה"וול סטריט ג'ורנל" על פי בכיר בממשלה היוונית. יוון אמורה לשלם חוב בהיקף 1.6 מיליארד אירו, והקרן כבר הודיעה כי היא לא מוכנה להאריך את מועד הפירעון.

בתוך כך, S&P הורידה היום את דירוג האשראי של יוון ל-"-CCC". הסוכנות מעריכה כי סיכויי היציאה של המדינה מגוש האירו עומדים על 50%, וכי חדלות פרעון ב-6 החודשים הקרובים היא בלתי נמנעת.

ראש הממשלה היווני ציפראס מתכוון לקיים ביום ראשון (5 ביולי) משאל עם ביוון ולשאול את האזרחים אם להגיד "כן" או "לא" לדרישות גוש האירו לקיצוצים וצנע נוספים בתמורה להמשך הסיוע הכספי. החשש הוא כי פרישת יוון מגוש האירו אחרי כניסתה לחדלות פירעון תגרור "אפקט דומינו" שיחלחל לכלכלות כמו ספרד ואיטליה.

בזירת המאקרו בארה"ב פורסמו היום רק מכירות הבתים שבתהליך (Pending home sales), שעלו בחודש מאי לרמתן הגבוהה ביותר מזה יותר מ-9 שנים, מאז אפריל 2006. המדד עלה ב-0.9%, או עלייה של 10.4% לעומת מאי 2014.

בהמשך השבוע יפורסמו שלל נתונים חשובים כמו מדד קייס שילר, סנטימנט הצרכנים, מדד מנהלי הרכש, הוצאות הבנייה, והשיא ביום שישי - דוח התעסוקה לחודש יוני.

"משקיעים שהסיקו בשבוע שעבר שהסכם יוון-גוש האירו קרוב ספגו הפסדים כבדים והם 'בוכים' עכשיו", אמר אלסטייר ג'ורג', אסטרטג שווקים בכיר ב-Edison Investment Research. "עכשיו כשלא מתנהל מו"מ בין יוון ונושיה המצב עבר ל'תרחיש הגרוע מכל'. אין עכשיו פתרון קסם. אם העם היווני יצביע 'לא' לצנע כפי שרוצה הממשלה - לא יהיה מנוס מ-Grexit (פרישת יוון מגוש האירו)".

מניות יווניות הרשומות למסחר בניו יורק סופגות היום ירידות חדות. מניית הבנק הגדול ביוון, הבנק הלאומי היווני , צנחו בחדות.

בגזרת המניות, ג'נרל אלקטריק דיווחה כי תמכור מספר חטיבות בארה"ב, מקסיקו, אוסטרליה וניו זילנד תמורת 6.9 מיליארד דולר.

סרגון הישראלית נבחרה על ידי מפעיל סלולרי Tier-1 בדרום אמריקה לאספקת פתרונות תמסורת אלחוטית להקמת רשתות דור רביעי במספר מדינות ובהיקף של יותר מ-13 מיליון דולר.