ב"י עשוי לדרוש מהבנקים לעודד משכנתאות בריבית קבועה

בוועדת הכספים אמרו נציגי הבנק המרכזי כי ישקלו לאלץ את הבנקים לעדכן את לקוחותיהם על האפשרות לעבור למשכנתא בריבית קבועה בתרחיש של עליית ריבית

דודו זקן / צילום: תמר מצפי
דודו זקן / צילום: תמר מצפי

בנק ישראל שוקל לדרוש מהבנקים לתת גילוי לנוטלי המשכנתאות לגבי האפשרות לעבור ממסלול בריבית משתנה לקבועה. היום (ב') נערך בוועדת הכספים בכנסת דיון בנושא היערכות בנק ישראל בשוק המשכנתאות במקרה של עליית ריבית.

במהלך הדיון העלו ח"כ אלי כהן ממפלגת כולנו וח"כ איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני בקשה כי בנק ישראל יורה לבנקים לתת גילוי ללקוחות הנוטלים משכנתא חדשה לגבי השינוי האפשרי בתשלום המשכנתא בתרחיש של עליית ריבית. נציגי בנק ישראל שהיו בישיבה אמרו כי הבנק המרכזי ישקול זאת, ולפי הערכות בפיקוח על הבנקים נוטים להשיב בחיוב לבקשה.

אגב, הדרישה לגילוי מהבנקים אינה חדשה. בשנת 2009, כשריבית בנק ישראל עמדה על 0.5%, וקרוב ל-70% מהמשכנתאות נלקחו בריבית פריים (לעומת פחות מ=50% כיום), ביצע בנק ישראל צעד שכזה.

פנייתם של כהן ונחמיאס ורבין, היא על רקע החשש שריבית בנק ישראל עתידה לעלות בשנים הקרובות, מה שיביא להתייקרות ההחזר החודשי במשכנתאות בריבית משתנה.

"בנק ישראל חייב להפנות את תשומת ליבם של הלווים לחשש מפני עליית ריבית ביחס להחזר החודשי שיידרש מהם במקרה הזה. קיים חשש אמיתי כי אם לא תהיה בידי הבנק תכנית סדורה למקרה של עליית ריבית, לווים רבים עשויים למצוא עצמם בפני חוסר אונים של ממש", אמרה נחמיאס ורבין.

ח"כ אלי כהן, מפלגת כולנו

אלי כהן / קרדיט צילום: רובי קסטרו
 אלי כהן / קרדיט צילום: רובי קסטרו