עיריית רמלה שכרה את עו"ד פישר - וראש העיר לא הואשם

עיריית רמלה שכרה את עו"ד רונאל פישר, לכאורה בעניינים הקשורים לתחום התעבורה, מספר חודשים לאחר המלצת המשטרה להעמיד לדין את ראש העיר יואל לביא ■ בסופו של דבר לביא לא הועמד לדין ■ ומה הקשר לעו"ד רות דוד?

ל"גלובס" נודע כי למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בפרקליטות המדינה וליחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה להב 433 הגיע בימים האחרונים מידע חדש בפרשת עו"ד רונאל פישר, בהקשר של חקירת יאח"ה שהתנהלה החל מתחילת 2008 נגד ראש עיריית רמלה, יואל לביא.

לפי המידע, עיריית רמלה בראשות לביא שכרה את שירותיו של עו"ד פישר לכאורה לעניינים הקשורים לתחום התעבורה. עוד נמסר במידע כי קצין ביאח"ה אמר שהפרקליטות מנעה מהלכי חקירה מתבקשים נגד לביא, וכן הוזכר במידע שמה של פרקליטת מחוז תל-אביב דאז, עו"ד רות דוד-בלום.

עו"ד פישר הואשם לאחרונה בניהול רשת של מסחר במידע מחקירות משטרתיות תמורת שוחד. עו"ד דוד-בלום הואשמה באותו תיק בשיבוש מהלכי משפט, והחקירה בעניינה נמשכת.

בתחילת 2008 נפתחה במשטרה חקירה נגד לביא, על יסוד תלונותיו של שמעון זיסין, מי שהיה אז המבקר הפנימי של עיריית רמלה. החקירה עסקה בקשריו של לביא עם גורמים עסקיים שפעלו ברמלה וזכו לכאורה להקלות מהעירייה. כן נחקרו חשדות לעבירות בנייה וחשדות לגבי התנהלותו של לביא בענייני הבחירות המוניציפליות. הפרשה פורסמה בסדרת כתבות ב"גלובס" ביוני 2010.

תמיכה מאולמרט

לביא היה מקורב לניצב ברונו שטיין, שהיה מפקד משטרת רמלה ומפקד מחוז מרכז, וכיום הוא אחד החשודים בפרשת פישר. החקירה נמסרה ליאח"ה ועברה בין מספר חוקרים. לפי המידע החדש, תוכן החקירה ביאח"ה הודלף ללביא באמצעות אחד ממקורביו.

במהלך מארס 2008 נודע כי בתמיכת ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, לביא מועמד לתפקיד ראש מינהל מקרקעי ישראל.

היועץ המשפטי לממשלה הקודם, עו"ד מני מזוז, פסל באפריל 2008 את מועמדותו של לביא לתפקיד מ-3 סיבות: התבטאויות גזעניות של ראש העיר; זיקתו למפלגת קדימה וקרבתו לאולמרט; וכן, כך כתב מזוז, "בשל החשדות הפליליים הקיימים נגד לביא". לביא הכחיש את הטענות כלפיו, אבל בסוף 2008 בג"ץ דחה את עתירתו של לביא נגד החלטת היועמ"ש.

בפברואר 2009 הודיעה המשטרה כי בכוונתה להמליץ להעמיד את לביא לדין בחשד לעבירה הקשורה לחוק הרשויות המקומיות, לפיו לא פעל כנדרש בחוק בעניין ההסכמים הקואליציוניים בבחירות לעירייה.

לא ברור בדיוק מתי ובאילו נסיבות נוצר הקשר בין עו"ד פישר לבין לביא ועיריית רמלה, אבל בקיץ 2009 קיבל פישר מעיריית רמלה תשלום כספי.

לפי המידע החדש, עיריית רמלה התקשרה עם עו"ד פישר בנימוק הפורמלי שעורך הדין המפורסם יסייע לעירייה במחלוקת שהייתה לה עם רכבת ישראל בעניינים תכנוניים הקשורים למחסומי הרכבת בעיר, ויגיש בשם העירייה עתירה לבג"ץ. זאת, למרות שהעירייה העסיקה שני מומחים בתחום זה, עו"ד אבי נוה ועו"ד רועי בר (שהעיד על הצעה שקיבל מפישר לסגירת התיק נגדו תמורת 2 מיליון דולר).

"קשרים בכל מקום"

גורם בעיריית רמלה סיפר ל"גלובס" כי עו"ד פישר הגיע לאחת הישיבות בעיריית רמלה שעסקו בתחום התעבורה. "אף אחד לא הבין למה הביאו אותו", מספר גורם שהשתתף בישיבה, "וזה היה מוזר, כי לעירייה היה ייעוץ משפטי רציני בתחום הזה. בישיבה הוא לא הפגין ידע בתחום התעבורה, אבל הציג את עצמו כמי שיש לו קשרים בכל מקום".

המבקר הפנימי של עיריית רמלה, שמעון זיסין, המשיך בתלונותיו על ראש העיר לביא עד שנת 2010 והעביר למשטרה מסמכים והקלטות שתמכו, לדעתו בתלונותיו.

לפני ימים אחדים פנה זיסין ליאח"ה, ליועץ המשפטי לממשלה ולמח"ש, וטען: "בעת שהעברתי חומר ליאח"ה דרך רפ"ק זיו שגיא, נאמר לי כי הפרקליטות מנעה ביצוע מעקב והאזנות סתר נגד לביא, מסיבה לא ברורה שעליה התרעמו חוקרי יאח"ה שטיפלו בתיק נגד לביא. זכור לי שהועלה בפניי השם עו"ד רות דוד מהפרקליטות".

בעקבות תלונותיו של זיסין ליאח"ה, פתחה עיריית רמלה במהלכים להדחתו בנימוקים שונים. בסופו של מאבק ארוך ותלונה של העירייה, החליט בית הדין למשמעת של עובדי הרשויות המקומיות לנזוף בזיסין על כך שלא דיווח בזמן על החלפת רכבו בסוג רכב אחר. זיסין פרש מעיריית רמלה עם כל הזכויות.

בסופו של דבר לביא לא הועמד לדין בעניין הפוליטי למרות הודעת המשטרה, וגם לא בעניינים האחרים שנחקרו. למרות שמדובר בראש עיר, לא פורסמה הודעה של הפרקליטות ו/או של המשטרה על תוצאות הטיפול בעניינו של לביא.

מהמטה הארצי של המשטרה נמסר: "מבלי לאשר או להכחיש כל פרט מפרטי הפנייה הספציפית - בעניינם של תיקי חקירה שהועברו לכאורה לטיפול הפרקליטות יש לפנות לדוברות משרד המשפטים. כל מידע או תלונה הנוגעים לכאורה לעניינה של עו"ד רות דוד-בלום, בעת היותה פרקליטה, מועברים לבחינת צוות החקירה בנושא. מטבע הדברים, אין בכוונתנו לפרט בנוגע לחקירה מתנהלת או להשיב לפניות הנשלחות למשטרה באמצעות התקשורת".

לביא: לא נחקרתי. ביטלתי ההתקשרות עם פישר בהוראת יועמ"ש העירייה

ראש עיריית רמלה, יואל לביא, מסר ל"גלובס" בתגובה כי מעולם לא נחקר ביאח"ה, וכי מעולם לא שוחח ולא ביקש כי מאן דהוא ייצג אותו בדיונים מול המשטרה ו/או הפרקליטות. כמו כן הוא הדגיש כי מעולם לא שוחח עם פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, רות דוד-בלום.

לדברי לביא, במסגרת הדיון בעתירה שהגיש נגד פסילת מינויו לראש מינהל מקרקעי ישראל, "הודיע בא-כוח המדינה כי סעיף זה - של החשדות הפליליים (נגדו - מ'ל') - הם (הפרקליטות - מ'ל') מבקשים למחוק!".

לגבי עו"ד רונאל פישר אמר לביא כי שירותיו של עורך הדין המפורסם נשכרו בנובמבר 2009, זמן רב לאחר המועד המיוחס לחקירות הפליליות נגדו. לביא הדגיש כי כאשר היועץ המשפטי של העירייה הודיע כי יש מקום לביטול ההתקשרות עם פישר, הוא הורה מיידית על ביטול ההתקשרות. פישר, לדבריו, קיבל רק מקדמה בגובה 52 אלף שקל, והטיפול בעניין הרכבת הועבר למשרד ליפא מאיר.