שאלות ותשובות: מה צפוי ביום שאחרי פרישת יוון מגוש האירו

השקת מטבע חדש - תוך ימים, שטרות חדשים - תוך כמה חודשים ■ יוון תסבול מהפרעות במערכת הבנקאית, מפשיטות רגל, מאנשים שמנסים להוציא כסף לחו"ל בניגוד להגבלות ומאי ודאות לגבי עסקאות מסחריות

דגל יוון דגל האיחוד האירופי / צלם: בלומברג
דגל יוון דגל האיחוד האירופי / צלם: בלומברג

מה קורה כשמדינה נוטשת את האירו?

בשוקי ההון מטבע חדש זקוק קודם כול לקוד חדש שמחשבים יוכלו לזהות לצורכי מסחר ותשלומים. קוד כזה מונפק על ידי ארגון התקנים הבינלאומי בשווייץ, שהוא פדרציה עולמית של תקינה לאומית. הקוד הוא של שלוש אותיות, כאשר השתיים הראשונות מייצגות את המדינה והשלישית את שם המטבע. במקרה של יוון היא לא תוכל לחזור לקוד הישן של הדרכמה, GRD, מפני שיש בו עדיין תשלומים שלא בוצעו. היא תזדקק לקוד חדש, ככל הנראה GRN.

אחר כך יהיה צורך להזין את הקוד לתוכנות ולמערכות התשלומים כדי שהמחשבים יוכלו לזהות אותו לסליקת תשלומים, אישורי מסחר ופונקציות קריטיות אחרות שנסתרות מן העין. ספקיות של תשתיות שוק אומרות שהתהליך הזה ניתן לביצוע ביום עסקים אחד במידת הצורך.

וזה באמת כל מה שנחוץ לשווקים?

במציאות צריך הרבה יותר. מעבר למטבע חדש הוא בעייתי יותר כשמגיעים להסדרים של חוזים פיננסיים עתידיים ארוכי טווח, כמו חוזי סוואפ (החלפה) ואופציות.

יש סבך בעיות משפטיות שצריך לפתור כאשר תשלומים מועברים ממטבע אחד לאחר. כמה עסקאות יצטרכו לעבור תיקון ואפילו ביצוע מחדש. זה לא בלתי אפשרי, אבל זהו תהליך איטי ומדוקדק.

למרבה המזל אין הרבה מסחר ארוך טווח בנגזרים יווניים. חמש שנות המשבר הרחיקו את המשקיעים, ורק מעטים מהם קיבלו ביטחונות בגיבוי הבנק המרכזי היווני לעסקאות שלהם, למרות שהבנק המרכזי האירופי התיר ביטחונות כאלו בפעולות המוניטריות שלו במערכת האירו. כמה פעילי שוק מעריכים שאפשר יהיה לטפל בנגזרים בתוך 30 ימי עסקים, אך יתכן שזו הערכה אופטימית מדי.

מה יצפו השווקים שממשלת יוון תעשה כדי לתמוך במטבע החדש שלה?

ממשלת יוון תקבע כנראה את ערך המטבע החדש במחצית מערך האירו כדי לקבל יתרון תחרותי, ותאכוף את השער הזה באמצעות תמהיל של בקרת הון והתערבות בשוק המט"ח. היא תיצור נזילות באמצעות הנפקת אג"ח.

החלק הקשה יהיה המרת שטרי האירו בשטרות החדשים. יוון תסבול מהפרעות במערכת הבנקאית, מפשיטות רגל, מאנשים שמנסים להוציא כסף לחו"ל בניגוד להגבלות ומאי ודאות לגבי עסקאות מסחריות.

לאירו עצמו נדרשו שלוש שנים מההשקה עד להנפקת השטרות. אמנם לא סביר שייקח כה הרבה זמן להנפקת שטרות חדשים ביוון, אבל התהליך עלול לקחת חודשים.

איזו השלכה מיידית תהיה לנטישה יוונית על השווקים?

זעזועים בשוק כתוצאה מהכרזה על הגבלות הון או יציאה מהאירו לא ידאיגו שירות סליקת מט"ח כמו CLS. עם זאת, לא סביר שבתקופה הראשונה תהיה פעילות רבה של מסחר במטבעות. לא ברור כמה כסף חדש אנשים ירצו לקנות ולמכור. מעבר לכך יוון תצטרך גם לפתח מערכת להסדר תשלומים בכספים של הבנק המרכזי, אבל זה יכול לקחת כמה שנים.

יכול להיות שתהיה תוצאה טובה ליוון?

"השקת מטבע יווני חדש היא דבר אפשרי במרוצת הזמן, אבל יהיה לכך מחיר", אומר דיוויד פוט, מנכ"ל CLS. לדבריו, "השקת מטבע חדש היא תהליך מורכב אם הוא נעשה בדרך מתוכננת. כאשר זה נעשה בפתאומיות ותחת לחץ, התהליך יערער דברים רבים עם השלכות לא רצויות רבות, שאי אפשר לחזות את כולן".

מה לגבי האירו, האם הוא לא יושפע?

לא בדיוק. נטישה יוונית מנפצת את העיקרון המקודש של האיחוד האירופי - החברות בגוש האירו היא מועדון שאפשר להצטרף אליו אבל לא לעזוב אותו. זה משפיע על משקיעים, חברות ואחרים עם חשיפה גדולה מדי לסיכון ההתפוררות של גוש האירו.

כמו מי?

כמו יצרן איטלקי, נניח, שנכסיו והכנסותיו הם באיטליה, אבל המימון שלו הוא באירו.

מה הוא יכול לעשות כדי להגן על עצמו?

ג'יימס ווד-קולינס, מנכ"ל חברת Record Currency Management, שמייעצת ללקוחותיה בנושאי גידור חשיפה למט"ח, מציע להקים שוק לחוזי החלפה (סוואפ) או חוזים משפטיים להמרה למטבע חדש. החוזים הללו יצמידו מחיר להסתברות שמדינה תעזוב את האירו ותשיק מחדש את המטבע הלאומי שלה.

"בנקים ופעילי שוק אחרים דיברו בשנים האחרונות על מכשירים כאלו, אבל שוק כזה טרם הוקם", הוא אומר. "הנטישה הפוטנציאלית של יוון עשויה לספק את הזרז שנחוץ להתפתחות הזו".