נדחתה הנפקת הענק של חברת הנדל"ן איי.די.או בפרנקפורט

הדרמה בשוקי אירופה וירידות השערים החדות בבורסות המרכזיות ביבשת, שיבשו את תוכניות ההנפקה של ADO properties ■ מקבוצת שיכון ובינוי נמסר: "ממשיכים לבחון את תנאי השוק ואת המועד המתאים לחידוש מהלך ההנפקה"

שלמה זהר / צלם: תמר מצפי
שלמה זהר / צלם: תמר מצפי

הדרמה בשוקי אירופה וירידות השערים החדות בבורסות המרכזיות ביבשת, שיבשו את תוכניות ההנפקה של ADO properties, החברה הבת המרכזת את פעילותה של חברת הנדל"ן הישראלית איי.די.או (ADO) בבורסת פרנקפורט שבגרמניה.

החברה מקבוצת שיכון ובינוי של שרי אריסון עדכנה היום כי "לנוכח המשך האי ודאות באשר לכלכלת יוון, וההשפעה שלה על שוקי ההון בעולם, הוחלט להשעות את מהלך הנפקת ניירות הערך של חברת הבת". עוד הוסיפו בשו"ב כי "חברת הבת ממשיכה לבחון את תנאי השוק ואת המועד המתאים לחידוש מהלך ההנפקה". מניית איי.די.או הגיבה להודעה בירידות של כ-5%, אולם מתחילת השנה המניה מציגה תשואה חיובית של כ-12% ומשקפת לחברה שווי של 1.6 מיליארד שקל.

בתקופה האחרונה קידמה איי.די.או גיוס רחב היקף של מאות מיליוני אירו בבורסה בגרמניה, באמצעות הקצאת מניות והצעת מכר של מניות החברה הבת. מוקדם יותר החודש פרסמה לצורך כך תשקיף לפני הנפקה, בו ציינה החברה כי היא מעוניינת לגייס לפחות 400 מיליון אירו (כ-1.7 מיליארד שקל) לפי שווי מניה של 20-25 אירו.

בהמשך לכך, מנהלי החברה, בראשות המנכ"ל שלמה זוהר, קיימו בשבוע החולף רוד שואו למשקיעים פוטנציאליים ואף ביצעו את תהליך קבלת ההזמנות למניות. באיי.די.או קיוו כי המסחר במניות החברה הבת יתחיל בסוף החודש. אך כאמור, בעקבות הטלטלה המאפיינת את המסחר בשוקי אירופה משעות הבוקר, עם פתיחת שבוע המסחר שם, החליטו לדחות את תהליך התמחור בהנפקה, שתוכנן להתבצע היום.

החשש מהשלכות פרישתה של יוון מגוש האירו, וחוסר יכולתה להתמודד עם חובות העתק שלה, הובילו היום לירידות שערים חדות בבורסות האירופיות הגדולות. במהלך המסחר היום רשם מדד הדאקס הגרמני ירידות חדות של כ-3.5%, וגם מניות חברות הנדל"ן הגרמניות סבלו מהסנטימנט השלילי ורשמו ירידות שערים משמעותיות, מה שעורר חששות אצל ראשי איי.די.או מהתמחור הנמוך העלול להתקבל בהנפקה.

למרות זאת, בשלב הנוכחי איי.די.או לא מבטלת את תוכניות ההנפקה, ומקווה שירידות השערים יירגעו תוך זמן קצר, מה שיאפשר לה לסיים את התהליך בו החלה עם התשקיף הנוכחי שפרסמה באחרונה.

ADO properties מרכזת את פעילותה של איי.די.או ומחזיקה עבורה כ-255 נכסי נדל"ן מניב בברלין, עיקרם למגורים. הערכת שווי שפרסמה איי.די.או לקראת ההנפקה לנכסי החברה הבת, נקבה בשווי של 1.2 מיליארד אירו. את כספי ההנפקה מייעדים באיי.די.או להשקעות בפורטפוליו הנכסים שבבעלותה, וכן נבחנת אפשרות להשתמש בכסף שיתקבל לחלוקת רווחים.