מכה לנושי חבס: נדחתה התביעה בהולנד נגד קרן דואט

מפרקי החברה הישראלית תבעו לממש את הסכם ההשקעה שנחתם עם הקרן בסך 57 מיליון אירו

הרצל חבס / צלם: תמר מצפי
הרצל חבס / צלם: תמר מצפי

חברת הנדל"ן חבס , שנמצאת בפירוק ומנייתה הושעתה ממסחר בבורסה, ספגה מפלה משפטית בהולנד. החברה דיווחה היום כי פסק דין שניתן ב-17 ביוני בבית המשפט ההולנדי, דחה את תביעתה של חבס כנגד קרן ההשקעות הבריטית דואט.

מדובר בתביעה שהגישו בשנה שעברה מפרקי החברה, עורכי הדין גיל אורן וגיא גיסין, נגד דואט, שהייתה אמורה להשקיע בחבס סכום של 57 מיליון אירו תמורת הנכס העיקרי שלה - מניות קרן הנדל"ן ההולנדית NSI. מפרקי חבס תבעו לאכוף את ההסכם שנחתם בין הצדדים, ולחייב את דואט לרכוש את המניות באותו מחיר. לחילופין, תבעו המפרקים לפסוק פיצויים בגין הנזק הכולל שנגרם כתוצאה מהפרת ההסכם. בעקבות ביטול ההסכם נאלצה חבס לממש חלק ממניות NSI שבהן החזיקה כדי לעמוד בהסכם הלוואה עם הבנק ההולנדי שמימן את רכישת המניות.

מחיר המינוף

כאמור, לפי הודעת החברה מהיום, בית המשפט דחה את טענות חבס, ואף חייב אותה בעלויות ההליך המשפטי. חבס מציינת היום בהודעתה כי לאחר דיונים והתייעצויות של המפרקים עם היועצים המשפטיים שלהם בהולנד, בכוונתה לערער על הפסיקה לבית המשפט לערעורים בהולנד. זאת, "במיוחד בהתחשב בכך שפסק הדין מתיימר לקבוע קביעות עובדתיות מהותיות שאינן תואמות את הידוע למפרקים, וזאת בלא שניתנה לחבס האפשרות להציג בפני בית המשפט עדויות".

מחזיקי האג"ח של חבס, בהיקף של כ-450 מיליון שקל, העדיפו בקיץ 2013 את הצעתה של דואט על פני הצעות אחרות שקיבלו, ובהן של חברת אספן גרופ הבורסאית. אלא שבהמשך נסוגה דואט מהצעתה, מה שהביא לכך שבתחילת אוקטובר אותה שנה נכנסה חבס, שנשלטה בעבר על-ידי הרצל חבס, להליכי פירוק.

חבס ביצעה השקעה ממונפת בהיקף של כ-800 מיליון שקל במניות NSI לפני שפרץ המשבר הפיננסי, והירידה החדה בשווי ההשקעה שבאה בהמשך, היא שגררה את חברת ההשקעות למצב של חדלות פירעון ולחוסר יכולת להתמודד עם תשלומי האג"ח.