נעילה שלילית באירופה בצל הדרמה היוונית המתמשכת

בוול סטריט נרשמות עליות שערים ■ המשבר היווני עדיין עומד ברקע למסחר היום ובימים הקרובים

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

יום המסחר בבורסות של אירופה (ג') ננעל במגמה שלילית. זאת בצל המשבר שהיווני עדיין עומד ברקע למסחר היום ובימים הקרובים. המסחר בוול סטריט, מנגד, מתנהל בעליות.

רגע האמת של יוון: כלי תקשורת שונים באירופה - ובכללם ה"גרדיאן" הבריטי וה"בילד" הגרמני - פרסמו דווח לפיו יוון הגישה באופן רשמי בקשה לתכנית חילוץ שלישית במספר, ולפיה חובותיה ייפרסו לתקופה של שנתיים. ע"פ ההצעה היוונית, קרן המטבע העולמית לא תהיה מעורבת בתכנית החדשה והיא תוענק לה ע"י קרן החילוץ האירופית (ESM). בשעות הערב שרי האירוגרופ יקיימו שיחת ועידה במטרה לדון בתכנית היוונית.

מוקדם יותר היום נשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד יאנקר הגיש הצעה נוספת לממשלת יוון על מנת להגיע להסכם רגע לפני שהמדינה נכנסת לחדלות פירעון באופן רשמי - כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. ההערכה היא כי ממשלת יוון תדחה את ההצעה בהמתנה למשאל העם שייערך ביום ראשון.

לפי הדיווח, ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס התבקש להשיב להצעה בשעות הקרובות, לפני הדד-ליין לתשלום של 1.7 מיליארד דולר לקרן המטבע הבינלאומית, תשלום בו לא תעמוד יוון ללא סיוע ותיכנס לפשיטת רגל. בשבוע שעבר כינה ציפראס את הצעת הנושים "משפילה" ואתמול הוא קרא לעם היווני לומר "לא" להסכם במשאל העם.

בראיון ל-ERT TV אמר ציפראס כי הוא מאמין שיוון, למרות הכל, תישאר בגוש. "לא יזרקו את יוון מגוש האירו בגלל שהעלויות של מהלך כזה יהיו עצומות", אמר ציפראס.

נזכיר כי ביום ראשון הקרוב יצביעו, שוב, אזרחי יוון במשאל עם האם לתמוך במדיניות שמוביל ציפראס או ללכת עם המשך הרפורמות שדורשים נושי המדינה.

באסיה הסתיים המסחר בעליות, כשמדד בורסת שנחאי מזנק ביותר מ-5% לאחר ירידה חדה בבוקר.

"עם כל הכבוד ליוון, מה שבאמת מעניין זה סין. כולם מחכים לראות ולשמוע חדשות טובות מסין על רקע הצעדים המוניטארים והפיסקאליים שננקטו בחודשים האחרונים. קשה לדעת עם הראלי בבורסה הסינית יתחדש בחצי השני של השנה ואם הכלכלה תאיץ את הצמיחה", אמר ל-CNBC דונאלד שטרסיים, מנהל השקעות בכיר ב-Evercore ISI.

כאמור, המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בירידות שערים חדות של עד 2.4%, על רקע משבר יוון-גוש האירו שהצית מהומה בשווקים. בתגובה לדרמה, בורסות אירופה צנחו עד 5.2%, ו"מדד הפחד" בוול סטריט, ה-VIX, זינק ב-38%.

המשבר היווני נמצא במוקד המסחר בכל שוקי העולם. הבנקים ביוון וגם הבורסה יישארו סגורים היום וגם בהמשך השבוע מחשש למשיכות מזומנים ענקיות ולקריסה של הבורסה עקב משבר החוב. על האזרחים הוטלה הגבלה של משיכת 60 אירו בלבד מכספומטים.

יוון לא תבצע את התשלום שלה לקרן המטבע הבינלאומית היום, כפי שהיא אמורה לעשות, כך דיווח אתמול ה"וול סטריט ג'ורנל" על פי בכיר בממשלה היוונית. יוון אמורה לשלם חוב בהיקף 1.6 מיליארד אירו, והקרן כבר הודיעה כי היא לא מוכנה להאריך את מועד הפירעון.