הנהג הישראלי המכוער: צפו בעבירות תנועה הזויות בכבישים

אתר רוד-שיימר שם לו למטרה לחשוף את עברייני התנועה בישראל ובמדינות נוספות בעולם - ע"י שייימינג בסרטונים ובתמונות ■ הנה מספר דוגמאות

לפני כחודש וחצי חשפנו כאן אתר חדש בשם Roadshamer.com ששם לו למטרה לחשוף את עברייני התנועה בישראל ובמדינות נוספות בעולם. רוד-שיימר בונה מאגר מידע של לוחיות רישוי של רכבים אשר עברו עבירות תנועה שונות, כמו עקיפות מסוכנות, נהיגה במהירות מופרזת, חניה על מדרכות וחניה של רכב רגיל בחניית נכים ועוד.

האתר לא חושף את פניהם וזהותם של העבריינים, אלא רק את לוחיות הרישוי של הרכבים הסוררים, סרטונים ותמונות של העבירות עצמן - במטרה לייצר הרתעה ולשפר את הבטיחות בדרכים.

מאחורי האתר עומדים יזמים ישראליים, ובינהם רועי גולומביק, בן 35, בעל תואר שני בהנדסת חומרים וננוטכנולוגיה, ושבעברו עסק בתחום הסמי-קונדקטור, וכיום הוא בעל חברה בתחום השיווק דיגיטלי.

לדברי גולומביק, "האתר הוקם כמיזם חברתי במטרה לייצר הרתעה בכביש על-ידי האזרחים ולהפוך את חוויית הנהיגה לנעימה ובטוחה יותר. יש נהגים שלמדו את מיקומן של מצלמות המהירות בדרכים או מזהים מרחוק ניידת משטרה ונוהגים בבטחה ובזהירות רק בקרבת מקום, ואם הנ"ל לא בסביבה, הם מרשים לעצמם לנהוג בצורה פרועה ולא חוקית. אנו רוצים שכל נהג יידע כי במקרה שהוא מבצע עבירה מסוכנת בזמן נסיעה, ייתכן שנסיעתו תועדה וצולמה, וכך נגרום לו לחשוב פעמיים לפני שהוא נוהג ללא אחריות. הגיע הזמן להחזיר את הסדר לכבישים", הוא אומר.

לאתר גרסאות בעברית, אנגלית, רומנית ורוסית וגם אפליקציית מובייל המאפשרת צילום תמונות ושליחתן במיידי לאתר יחד עם מיקום העבירה לפי GPS.

לדברי המייסדים, מאז עלייתו לאוויר ב-20 באפריל, זכה האתר ליותר מ-250 אלף כניסות. על-פי הנתונים המעודכנים לחודש יוני, 23% מהעבירות שנחשפו באתר היו פלישה לנתיב לא פנוי, 13% היו של נהיגה מסוכנת, 11% נסיעה באור אדום, וב-6% מהסרטונים כמעט אירעה תאונה.

הנה מספר דוגמאות של עבירות תנועה מהחודש החולף:

משאית סמיטריילר דוחפת רכב של עמותת יד שרה אל מחוץ לשוליים בכביש בינעירוני; מכונית פיז'ו מחליטה לפתוח לעצמה נתיב תחבורה מקורי למדי, על המדרכה, עוקפת את רוכב האופניים וכלבו, מצד שמאל; אוטובוס שמגלה חוסר סבלנות בולט ופשוט עוקף את חברו שכנראה מתעכב בתחנה, תוך שהוא נכנס אל תוך נתיב תחבורה נגדי; רכב פרטי שעובר ברמזור אדום מלא כדי להרוויח עוד רגע; וכמובן איך אפשר בלי הגברת הנחמדה בסופר שחונה לה בכיף בחניית הנכים, כשלבחור שמצלם אותה ושואל למעשיה, היא עונה: " למה אתה שוטר?".