וול סטריט לא נרתעה מיוון וננעלה בעליות; פיטביט זינקה 14.9%

הדרמה היוונית: ראש ממשלת יוון הגיש בקשה לתכנית חילוץ חדשה שתימשך שנתיים ותתבסס על מנגנון הייצוב האירופי ■ מאקרו: מדד קייס שילר לאפריל - מתחת לצפי; מדד מנהלי הרכש של שיקאגו (PMI) רשם קריאה של 49.5 נקודות ביוני

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט נחתם היום (ג') בעליות שערים, חרף הדרמה היוונית שהגיעה לשיאים חדשים הערב, בעוד ראשי גוש האירו דחו תכנית פשרה נוספת שהציעה יוון. באירופה ננעל המסחר בירידות.

היום זהו יום המסחר האחרון של הרבעון השני והמחצית הראשונה של השנה בוול סטריט. ברבעון השני הנאסד"ק רשם עד היום עלייה של 1.2% וה-S&P 500 והדאו בתשואה שלילית של 0.5% ו-1% בהתאמה. במחצית הראשונה של השנה ה-S&P הוסיף לערכו כ-0.2% בלבד בעוד הדאו ג'ונס סיים את המחצית בירידה של 1.1%.

יוון תחזור מחר לדרכמה? ראש ממשלת יוון הציע הערב תכנית חילוץ שלישית, שבה קרן המטבע לא תהיה מעורבת ובמקום זאת מנגנון הייצוב האירופי (ESM) היא זו שתעניק את כספי הסיוע. שרי האירוגרופ דנו בהצעה אך הביעו התנגדות נחרצת. ראש ממשלת יוון ניסה לשכנע את ראשי גוש האירו והבטיח כי יבטל את משאל העם המתוכנן בתמורה לאישור התכנית.

מוקדם יותר היום דווח כי ראש ממשלת יוון עשוי לקבל הלילה את הצעת הפשרה האחרונה של הנציבות האירופית, רגע לפני שיוון נכנסת לחדלות פירעון. דובר הנציבות האירופית אומר היום לרשת BBC כי ממשלת יוון מנהלת שיחות של הרגע האחרון עם נושיה, לפני הדד-ליין הלילה בו היא תהפוך לחדלת פירעון באופן רשמי. ברויטרס מדווחים כי השינוי העיקרי בהצעה החדשה שהגיש יאנקר נוגע להפחתת המס על לינה בבתי המלון ביוון ל-13% מ-23%. פרט לכך אין שינויים מהותיים.

יחד עם זאת, שר האוצר היווני אמר היום רשמית כי מדינתו לא תעביר היום את החוב לקרן המטבע, ופוליטיקאי יווני המשתייך למפלגת מרכז ומי שכיהן בעבר כמנהל רשות המסים של יוון, צייץ היום בטוויטר כי ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס כבר מינה צוות של פקידי ממשל שעובדים על החזרת יוון לשימוש במטבע הקודם שלה - הדרכמה. אם התרחיש הזה אכן יתממש, יוון תחזור לשלוט במדיניות המוניטרית והפיסקלית שלה אך גם תיכנס לכאוס כלכלי הכולל העמקת המיתון ואינפלציה משתוללת בטווח הקצר, שכן הדרכמה צפויה לספוג פיחות חד.

המדינה מוכת החובות אמורה להעביר עד סוף היום תשלום של 1.7 מיליארד דולר שהיא חייבת לקרן המטבע הבינלאומי - מה שלא צפוי לקרות. בשבוע שעבר כינה ציפראס את הצעת הנושים "משפילה" ואתמול הוא קרא לעם היווני לומר "לא" להסכם במשאל העם. ביום ראשון הקרוב יצביעו, שוב, אזרחי יוון במשאל עם האם לתמוך במדיניות שמוביל ציפראס או ללכת עם המשך הרפורמות שדורשים בגוש האירו.

בזירת המאקרו פורסם ב-16:00 מדד קייס שילר לחודש אפריל, הבודק את מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב. המדד עלה בשיעור של 1.1% באפריל, לאחר עלייה של 5% בחודש מארס. בשיעור שנתי המדד טיפס ב-4.9%, מתחת לצפי בשוק שעמד על עלייה של 5.6%.

ב-16:45 פורסם מדד מנהלי הרכש של שיקגו (PMI) שעלה לרמה של 49.5 נקודות ביוני, מתחת לצפי שעמד על 50 נקודות, לעומת 46.2 נקודות בחודש מאי. נציין כי קריאה מתחת ל-50 נקודות מעידה על התכווצות כלכלית.

ב-17:00 פורסם מדד בטחון הצרכנים ליוני, שרשם קריאה של 106.4 נקודות, מעל הצפי בשוק שעמד על עלייה לרמה של 97.5 נקודות מ-95.4 נקודות בחודש הקודם.

מיקרוסופט בלטה במסחר לאחר שדיווחה אמש כי תוציא את עסקי הפרסום אונליין למיקור חוץ באמצעות AOL .

גם אפל ריכזה עניין ברקע להשקת שירות המוזיקה החדש שלה.

חברת ConAgra Foods צפויה לדווח היום על רווח של 59 סנט למניה ברבעון הפיסקלי הרביעי.

אחר הסערה שהתחוללה מול חברת אורנג' העולמית, עם התבטאות המנכ"ל על רצונו לסיים את עסקי החברה בישראל, מדווחת היום פרטנר על חתימת הסכם עם אורנג', המסדיר מחדש את מערכת היחסים ביניהן. (לכתבה המלאה)