בתי החולים במצוקה? מנהלים יצאו ל"נסיעת כיף" בלאס וגאס

הנסיעה מומנה ע"י תאגידי הבריאות שמיועדים לקיצור תורים, אף שמבקר משרד הבריאות ביקר בעבר נסיעה דומה לסין

ארנון אפק / צילום: אוריה תדמור
ארנון אפק / צילום: אוריה תדמור

ברוכים הבאים ללאס וגאס. בזמן שהקהילה הרפואית עסוקה בפרוסטטה של ראש הממשלה ובבעיות היום-יום של מערכת הבריאות, בבירת ההימורים העולמית נמצאים ממש ברגעים אלה שורה של מנהלים אדמיניסטרטיביים מבתי החולים הממשלתיים. הם נחתו בווגאס לטובת "כנס משאבי אנוש", אף שאינו עוסק במערכות בריאות.

עלות ההשתתפות של כל מנהל - כמה אלפי דולרים, ומי ששילם הם תאגידי הבריאות של בתי החולים שנועדו על-פי חוק להפעיל את חדרי הניתוח אחר-הצהריים ולקצר תורים. במילים אחרות, מי ששילם זה אתם. הכנס אמור להסתיים מחר, אבל אם תתקשרו למשרדים שלהם תגלו שלפחות חלקם חוזרים לארץ רק בעוד שבוע.

בין המשתתפים אפשר למנות את המנהלים האדמיניסטרטיביים של אסף הרופא (אילן יפתח), ברזילי (איתן כהן), הלל יפה (אמנון בן-משה) ושיבא (גילי נבו). למעשה, שיבא שלח לווגאס גם את מנהל משאבי האנוש, אבי ברוך. השתתפותו של איתן כהן נחשבת תמוהה עוד יותר, שכן הוא אמור לפרוש לגמלאות באוגוסט הקרוב. ספק אם הנסיעה תורמת הרבה לבית החולים, אבל עבור כהן מדובר ביופי של חופשת שחרור.

מנכ"ל ברזילי, ד"ר חזי לוי, טען כי הוא אכן אישר את נסיעתו של כהן וכי מועד פרישתו אינו משנה כל זמן שהוא בתפקיד, מה גם שביקש להאריך העסקתו עד ינואר. לוי הודה כי לא בחן את פרטי הכנס אך הבהיר כי אם מדובר בכנס מקצועי, יעד הנסיעה אינו חשוב לצורך האישור. רק בספטמבר האחרון אמר לוי בכנס חירום של מנהלי בתי החולים: "הכסף אוזל לתרופות ולניקיון. אנחנו בקצה גבול היכולת".

בדיקת "גלובס" מעלה כי מבקר הפנים לשעבר של משרד הבריאות, אריה פז, מתח בעבר ביקורת חריפה על נסיעה דומה של המנהלים האדמיניסטרטיביים, ליעד לא פחות אטרקטיבי: סין. השנה הייתה 2013 ומי שארגנה את הנסיעה היא חברת "שראל" שאחראית לרכש התרופות ברוב בתי החולים הממשלתיים.

גם אז מי שמימנו את הנסיעה הם תאגידי הבריאות של בתי החולים, ומבקר המשרד כתב על כך למנכ"ל המשרד לשעבר פרופ' רוני גמזו: "לדעתי נסיעה זו הייתה צריכה להיות ממומנת על-ידי תקציבי בתי החולים המיועדים לצורך זה. אין זה מתפקידו של תאגיד הבריאות. צריך לשקול בעתיד אם יש מקום לנסיעה בסדר גודל כזה הן בשל העלויות הגבוהות והן מההיבט של מראית עין". עוד כתב אז המבקר: "אני מציע שלהבא כל נסיעה כזאת תעבור לשיקול דעתו של המנכ"ל על מנת לבחון נחיצותה, גודלה ודרכי מימונה. אני מציע שדברים אלה יונהגו בשקיפות מלאה תוך מעורבות של גורמים אחרים כמו נציבות שירות המדינה".

מיותר לציין: אף אחת מההמלצות לא יושמה על רקע הנסיעה הנוכחית ללאס וגאס.

בין המנהלים שבחרו שלא להשתתף בנסיעה שורר כעס רב. חלק מהם כינו את הנסיעה "נהנתנות ובזבזנות", שכן לדעתם לא מדובר בנסיעה מקצועית אלא ב"נסיעת כיף" מיותרת. אחד אמר: "מדובר בבזבוז כספי ציבור הגובל בשערורייה, בתקופה קשה שבה בתי החולים משוועים לכל אגורה". לדבריו, "נסיעה כזו באה על חשבון רכישת מזון, תרופות וציוד עבור החולים". גורם אחר במערכת טען כי על פניו המנהלים בוחרים את הכנסים שאליהם הם נוסעים לא על-פי תוכנם המקצועי, אלא על-פי יעד הנסיעה. בשנה שעברה, למשל, יצאו לתערוכת ציוד רפואי בגרמניה.

עוד הוא טוען כי ידוע שבתי הקזינו והמלונות בלאס וגאס יוזמים ומעודדים כנסים מקצועיים מתחומים שונים, כדי להגדיל את ההכנסות מהימורים.

המנהלים האדמיניסטרטיביים בבתי החולים הממשלתיים אחראיים בפועל לכל מרכיבי הניהול בתחומים שאינם רפואיים-קליניים, לרבות לוגיסטיקה, תפעול, משאבי אנוש וניקיון. רשמית הם מקבילים לסמנכ"לים במשרדי ממשלה, אלא שהם מרוויחים בפועל הרבה מעל מנכ"ל של משרד ממשלתי. זאת משום שניתן להם שכר כפול הן מבית החולים והן מתאגיד הבריאות, מה שמייצר משכורת חודשית של 50-60 אלף שקל ברוטו בחודש. כדי לסבר את האוזן, מנכ"ל משרד הבריאות הנכנס, משה בר סימן טוב, יקבל כ-40 אלף שקל בחודש.

משרד הבריאות בראשות פרופ' ארנון אפק מסר: "המשרד לא אמור לאשר נסיעה לכנסים והשתלמויות למנהלים אדמיניסטרטיבים בבתי חולים. הגורם המאשר הוא מנהל ביה"ח או ועדת הנסיעות של ביה"ח. מדובר בכנס מקצוע הרלוונטי לעבודת המנהל האדמיניסטרטיבי. כנס משאבי אנוש הוא כנס חשוב המטפל בהון האנושי שמהווה מרכיב מהותי בהוצאות בית החולים".