מצעד נפגעי מגה: חברות מזון ונדל"ן יספגו הפסדים כבדים

שורת חברות ציבוריות - ובהן שטראוס, ויליפוד, סנו ועוד - דיווחה היום לבורסה על היקף חשיפתן לרשת מגה, על רקע הסדר הנושים המתגבש ■ בין הנפגעות גם החברות-האחיות רבוע כחול נדל"ן ונעמן

מגה בול / צילום: איל יצהר
מגה בול / צילום: איל יצהר

הסדר הנושים שמבקשת רשת הקמעונאות הקורסת מגה צפוי לפגוע בתוצאותיהן הכספיות לא מעט חברות בורסאיות, עיקרן יצרניות ויבואניות מזון.

החברות הללו עדכנו ביממה האחרונה - מאז הגישה אתמול (ב') הרשת מקבוצת אלון רבוע כחול בקשה לבית המשפט לכינוס אסיפת נושים, בה תבקש לבצע פריסת חובות - על הפגיעה הצפויה להן.

מהבקשה שהגישה אתמול מגה עולה כי סך חובותיה עומדים על 1.3 מיליארד שקל, מתוכם 705 מיליון שקל לספקים ולנותני שירותים ו-585 מיליון שקל לבנקים ולחברות אשראי.

מהדיווחים עולה כי יצרנית המזון שטראוס עדכנה כי היקף החוב בסיכון שיש למגה כלפיה עומד על 68 מיליון שקל. בחברה הוסיפו כי עקב הגשת בקשת הרשת נבחנות כעת ההשפעות על תוצאותיה, "בין היתר בהתחשב בקיומו של ביטוח אשראי והפרשות קודמות לחובות מסופקים".

חברת קרור של רוני גת ושלמה רודב, בעלת חברת המשקאות הקלים יפאורה-תבורי ויצרנית הטוגנים הקפואים תפוגן, מעריכה כי הנזק המקסימלי שעלול להיגרם לה מהצרות של מגה יכול להגיע ל-12 מיליון שקל נטו, סכום שאותו היא עשויה להפריש בדוחות.

סך חובה של מגה לקרור, שבשליטת שלמה רודב ורוני גת, עומד על כ-21 מיליון שקל, ובחברה מציינים כי מחזור המכירות שלה למגה מהווה כ-6.5% מהמחזור שעמד אשתקד על על 913 מיליון שקל (קרי כ-60 מיליון שקל).

בין הנפגעות גם יבואנית המזון ויליפוד, שדיווחה כי שיעור המכירות שלה למגה עומד על כ-6% מסך המחזור שלה (כ-20 מיליון שקל ממחזור של כ-330 מיליון שקל ב-2014).

בויליפוד, שבשליטת אלכסנדר גרנובסקי, מציינים כי כיום חובה של מגה לחברה עומד על 6 מיליון שקל ואינו מובטח בביטחונות, וכי בשלב הנוכחי החברה לא יכולה להעריך את ההשפעה על תוצאותיה.

יצרנית מוצרי הצריכה הביתיים סנו של משפחת לנדסברג עדכנה כי חשיפתה למגה עומדת על 21 מיליון שקל, וכי בשלב הנוכחי נבחנות השפעות מצב הרשת על החברה.

חברת אסם, שחובות מגה אליה עומדים על כ-60 מיליון שקל, טרם פרסמה התייחסות להשפעות המצב עליה.

גם המשכירות בין הנפגעים

גם חברות הנדל"ן המניב המשכירות למגה את שטחי הסניפים צפויות להיפגע ממצבה, ובהן מליסרון, עזריאלי, גזית גלוב וביג, שככל הנראה יתבקשו להפחית את שכר הדירה בנכסים בשיעור של 5% ולגבות אותו באופן חודשי.

בראש הנפגעות הנדל"ן עומדת החברה-האחות של מגה, רבוע כחול נדל"ן, המשכירה לרשת את מרבית שטחיה. החברה עדכנה כי הפחתה של 5% בדמי השכירות תצמצם את הכנסותיה השנתיות ממגה ב-7 מיליון שקל.

ברבוע נדל"ן מציינים עוד כי מתוך 32 סניפי החברה הצפויים להיסגר, 12 מושכרים למגה על-ידה, בנוסף למרכז הלוגיסטי של הרשת בקיבוץ אייל, בו מחזיקה רבוע נדל"ן 50%, ואשר ממנו העריכה הנהלת מגה כי תצא בשלבים. חלקה של רבוע נדל"ן בדמי השכירות מנכס זה עומדים על כ-6 מיליון שקל בשנה, אולם בחברה מעריכים כי לנכס יימצא שוכר חלופי בתנאים דומים תוך זמן קצר.

חברה נוספת מקבוצת אלון רבוע כחול, בניהולו של אביגדור קפלן, הצפויה להיפגע ממצבה העגום של מגה, היא רשת המוצרים לבית נעמן, שרשת הקמעונאות היא לקוח מהותי שלה. ב-2014 הייתה אחראית מגה על יותר מ-7% מהכנסותיה של נעמן (כ-22 מיליון שקל ממחזור כולל של 300 מיליון שקל).

נעמן, שעדכנה כי חובה של מגה כלפיה עומד היום על כ-5 מיליון שקל, מציינת כי בשל היות מגה לקוח מהותי שלה, סיום ההתקשרות בין הצדדים או הפחתה משמעותית בהיקף רכישות מגה מהחברה "עלולים להשפיע באופן מהותי לרעה על מכירות החברה ותוצאותיה העסקיות".

החברות הבורסאיות הצפויות להיפגע מההסדר במגה
 החברות הבורסאיות הצפויות להיפגע מההסדר במגה