אובמה: אסתלק מהמו"מ הגרעיני אם איראן לא תסכים לפיקוח חמור

במסיבת עיתונאים ביום שבו היו אמור להסתיים המו"מ אמר נשיא ארה"ב: "עדיין יש מקום להתמקחות קשה... אם לא נוכל לאמת, אם משטר הפיקוח לא יהיה הולם, אז לא תהיה לנו עסקה" ■ פקיד אמריקאי: מועד היעד החדש - 7 ביולי

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הזהיר הערב (ג') את איראן, כי הסכם גרעיני עמה אינו עובדה מוגמרת וכי הוא מוכן לנטוש את המו"מ עם טהראן אם היא לא תקבל על עצמה את מתווה הסכם המסגרת, לרבות מנגנון של פיקוח הדוק שיאפשר אימות של nהתנהלותה הגרעינית.

במסיבת עיתונאים בבית הלבן עם נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, הכריז אובמה: "אסתלק מהמו"מ אם הוא יוביל, למעשה, לעסקה גרועה".

קודם לכן אמרו פקידים אמריקאים כי הוחלט להאריך את משך המו"מ ומועד היעד החדש להשגת ההסכם עם איראן הוא 7 ביולי. המו"מ היה אמור להסתיים הערב, אך הצדדים - חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וכן גרמניה, ומולן איראן - לא הצליחו להגיע להסכמה בכמה שאלות מהותיות, ובראשן אופן משטר הפיקוח שיאפשר לקבוע האם וכיצד תקיים איראן את תנאי ההסכם הפוטנציאלי. המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, תקף באחרונה את דרישת המערב, שפקחי או"ם יוכלו לבדוק מתקנים צבאיים שבהם יש חשד לקיום פעילות גרעינית.

אובמה ניצל את מסיבת העיתונאים כדי להזים רושם, שמנהלי המו"מ, ובראשן ארה"ב, מוכנים לעשות ויתורים על גבי ויתורים כדי להגיע להסכם כלשהו. הוא הביע תקווה שההסכם אכן ייחתם, אך הזהיר: "עדיין יש מקום להתמקחות קשה".

נשיא ארה"ב אמר, כי אמות המידה שלו לקביעה האם ההסכם אכן ראוי לחתימה הן האם סעיפיו אכן יחסמו כליל את כל הנתיבים שפתוחים לאיראן להשגת נשק גרעיני והאם יהיה אפשר לאמת את התנהלות איראן בהליך של פיקוח בינלאומי. לדבריו, אם הסכם המסגרת, שהושג באפריל "ייושם באופן יעיל ויאורגן ויפורט באופן הולם, המטרה תושג".

"אם לא נוכל לאמת, אם משטר הפיקוח לא יהיה הולם, אז לא תהיה לנו עסקה", אמר אובמה. "... בסופו של דבר, ההחלטה נמצאת בידי איראן האם לקבל את דרישות הקהיליה הבינלאומית".