נעילה חיובית באירופה בעקבות הדיווחים על התקפלות יוונית

העיתון "פייננשל טיימס" מדווח היום כי ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס מתקפל ומתכוון לקבל את תנאי חבילת הסיוע של האיחוד האירופי ■ יוון לא פרעה בחצות חוב של 1.6 מיליארד אירו לקרן המטבע הבינלאומית

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

עליות שערים חדות נרשמו היום (ד') בשוקי אירופה, חרף פספוס התשלום היווני לקרן המטבע הבינלאומית. משאל העם ביוון יתקיים ביום א' כמתוכנן, לאחר שנושי יוון דחו את הצהרתו של ר"מ יוון כי הוא מקבל את התוכנית האירופאית.

העיתון "פייננשל טיימס" מדווח היום כי ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס מתקפל ומתכוון לקבל את תנאי חבילת הסיוע של האיחוד האירופי, חצי יממה לאחר שהמדינה נכנסה לחדלות פירעון. בתגובה מזנקים השווקים בעולם.

נגיד הבנק המרכזי של בריטניה, ג'ורג' אוסבורן, אמר היום כי הבנק המרכזי "מתכונן לגרוע מכל" לאחר שיוון לא שילמה את חובה לקרן המטבע הבינלאומית והפכה לחדלת פירעון. "אנו מקווים לטוב אך מתכוננים לגרוע מכל", אמר אוסבורן. "נעשה הכול כדי להגן על הכלכלה שלנו בתקופה זו של חוסר ודאות".

המאמצים הקדחתניים לא צלחו, והחל מהלילה בחצות יוון רשמית חדלת פירעון, לאחר שלא פרעה חוב בהיקף של 1.6 מיליארד אירו לקרן המטבע הבינלאומית. עד הדקות האחרונות נמשכו המאמצים להאריך את תוכנית החילוץ האירופית ליוון, אך כאמור הניסיונות כשלו. דובר קרן המטבע ציין כי "יוון באופן רשמי מפגרת בתשלום, ותוכל לקבל מימון מהקרן רק לאחר סילוק התשלום".

אביחי שורצקי, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות IBI, ביצע בדיקה ברמת המאקרו והמיקרו לגבי רמת החשיפה של הגופים אותם זיהו ב-IBI כבעלי פוטנציאל החשיפה הגבוה ביותר. מהניתוח שביצע שורצקי עולה שהחשיפות ליוון על ידי גופים זרים מוגבלות כיום, כך שנראה שאירוע אשראי של יוון יהיה ניתן להכלה. משכך, "תוצאות אלו מחזקות את הערכותינו לכך שפוטנציאל ההדבקה של יוון מוגבל כיום, גם אם בטווח הקצר הוא עלול להוביל לאירוע של Sell Off משמעותי בשווקים".

כלכלני בנק פיקטה מציינים בסקירה שפרסמו כי הסיכונים הם בעיקר פוליטיים ולא כלכליים. "עדיין יש סיכוי למשא ומתן שיוביל להסכם חדש בין הצדדים. הכל תלוי כמובן בתוצאות משאל העם שיתקיים ביום ראשון ביוון". לגבי המניות באירופה מציינים בפיקטה כי "הכסף המהיר כבר יצא משוקי היבשת ולכן לא צפוי תיקון נוסף של יותר מ-5% מכיוון שהכספים לטווח ארוך עדיין מושקעים עקב תוכניות ה-QE".

כעת יעקבו המשקיעים בכל העולם אחר ההתפתחויות בימים הקרובים לקראת משאל העם ביוון ביום ראשון הקרוב.

באסיה הסתיים המסחר במגמה מעורבת, כשבורסת שנחאי שוב משנה כיוון במהלך המסחר ורושמת ירידה חדה. השווקים בהונג קונג ובתאילנד היו סגורים לרגל חופשות.

הייצור הסיני התרחב מעט בחודש יוני אך מתחת לציפיות. מדד מנהלי הרכש הסיני (PMI) עמד בחודש החולף על 50.2 נקודות, אותה קריאה כמו בחודש מאי. אנליסטים ציפו לעלייה ל-50.3 נקודות.

עם זאת, נזכיר כי כל קריאה מעל 50 נקודות משמעותה התרחבות כלכלית.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]