קטלניים מאי-פעם: רובי הסער המתקדמים ביותר בעולם

קנה כפול, מראה חללי, קצב אש מטורף ואפילו רובה חדש וקטלני מתוצרת ישראל שכבר נרכש ע"י יחידות מיוחדות ברחבי העולם: הצצה לרובי הסער המתקדמים ביותר בשוק היום

לפחות במחוזותינו, הנשק הנפוץ ביותר הנמצא בשימוש הוא ה-M-16 \ M-4 לסוגיו השונים. לאלה מכם שלא זכו להתנסות בירי של רובים שונים ויוצאי דופן, להלן סקירה של הנשקים המעניינים ביותר בעולם:

■ ה"גלבוע SNAKE" הוא רובה סער ישראלי של חברת סילבר שאדו, שיורה כדורי 5.56 לטווחים של עד 300 מטר. לצה"ל הוא עוד לא הגיע, לפחות לא באופן רשמי, למרות שכבר שווק לכמה צבאות בעולם. הסנייק מצויד בקנה כפול שמכפיל את כוח האש שלו ואין ספק שגם משפר את קצב האש והמקבץ.

■ ה-FN F2000 מתוצרת בלגיה הוא רובה מסוג בולפאפ, כלומר מחסנית מאחור שמאריכה לו את הקנה ומשפרת את הדיוק, מבלי שצריך לייצר נשק ארוך יותר ומסורבל. ה-FN שוקל רק 3.6 ק"ג, הוא בעל קצב אש של 850 כדורים בדקה ויעיל לטווחים של עד 600 מטרים, אם כי הוא מיועד בעיקר ללוחמה בשטח אורבני. הוא נפוץ מאוד ביחידות מיוחדות ברחבי העולם וכנראה שגם חמאס וחיזבאללה הצליחו לשים עליו את היד.

■ ה-FN SCAR מתוצרת בלגיה הוא רובה סער שתוכנן כמתחרה של ה-M-16 לדגמיו השונים. הוא בעל משקל ממוצע של 3.56 ק"ג ויורה כדורי 5.56 לטווח של 600 מטרים, עם קצב אש של 620 כדורים בדקה. הוא נרכש בעיקר על ידי יחידות מיוחדות בארה"ב, גרמניה, מקסיקו ובמדינות נוספות וקטל מחבלים גם באפגניסטן. את הנשק הזה ניתן למצוא גם בידיים של לוחמי אריות הים, שחלק מהם השתמשו בו במבצע לחיסול בן לאדן.

■ ה-AK-12 יהיה כנראה נשק העתיד של הצבא הרוסי, כאשר כמות לא קטנה כבר נכנסה לשירות מבצעי. לפחות על פי הרוסים, מדובר באותו קלאצ' ישן וטוב, רק בגרסה משודרגת וטובה הרבה יותר. שמרו על היתרון ושפרו את מה שהיה צריך לשפר. משקלו של הרובה המדובר הנו 3.3 ק"ג, כמה מאות או עשרות גרמים פחות מהמתחרים שלו, כאשר הרוסים הפתיעו כשהודיעו שעיקר הכדורים יהיו בקוטר 5.56 ולא 7.62 המסורתי. יש לו קצב אש של 650 עד 1,000 כדורים בדקה וטווח יעיל של עד 600 מטרים.