ארז ויגודמן: "התעשייה עוברת 'ניעור' גדול מאוד"

נשיא ומנכ"ל טבע: "גודל זה דבר חשוב בתעשייה, אבל זה לא הכול. חשוב להיות טוב יותר" ■ "אני נגד ה'סטארט-אפ ניישן' בצורתה הנוכחית. אני חושב שהממשלה צריכה לעשות יותר"

פראנס ואן האוטן, אסף ברנע, וארז ויגודמן / צילום: איציק בירן
פראנס ואן האוטן, אסף ברנע, וארז ויגודמן / צילום: איציק בירן

"גודל זה דבר חשוב בתעשייה, אבל זה לא הכול. חשוב להיות טוב יותר. צריך לבצע רכישות שיתאימו לכיוון האסטרטגי של החברה ויתרמו לבידול שלה, ולא רק כדי להיות גדול יותר". כך אמר היום נשיא ומנכ"ל טבע, ארז ויגודמן, בכנס של חממת Sanara - החממה הטכנולוגית של טבע ופיליפס, המתמקדת במכשור רפואי ובטכנולוגיות בתחום הרפואי. טבע נמצאת כיום במהלך של ניסיון השלטות על המתחרה, מיילן, בעסקה של למעלה מ-40 מיליארד דולר.

בשיחה עם נשיא פיליפס העולמית, פראנס ואן האוטן, ומנכ"ל חממת סנארה אסף ברנע, נשאל ויגודמן על המגמה של מיזוגים ורכישות בתעשייה (דווקא בדגש על תעשיית המכשור הרפואי, שם היו כמה מגה-עסקאות באחרונה). "מבלי לדבר על מיילן", אמר ויגודמן, "ננסה להבין את הדינמיקה - התעשייה עוברת 'ניעור' (shakeup) גדול מאוד. יש מגמה שהרבה שחקנים מבקשים להגן על נתח השוק, מפחיתים עלויות ופונים לקונסולידציה. בהרבה מקרים - לא בכולם - בוחרים לנצח במלחמה הלא נכונה ומטמיעים אסטרטגיה לטווח קצר". ויגודמן הדגיש את חשיבות הבידול בתעשייה את הצורך בכיוון אסטרטגי ברור.

ויגודמן ו-ון הוטן ציינו שטבע ופיליפס רואות באופן דומה את השינויים בתעשייה. שניהם ציינו את המגמה של חיזוק כוחו של הצרכן ושימת דגש על מניעה לעומת טיפול במחלות. ון הוטן הדגיש את חשיבות הטכנולוגיה, לדוגמה אנליטיקה של מידע ומחשוב ענן, שיאפשרו מידע מדויק יותר על הפציינט.

בהתייחסות לתרבות האקזיטים אמר ויגודמן: "ישראל צריכה הרבה יותר מאשר רק מרכזי פיתוח, זה חשוב אבל חשוב שיהיו גם תעשייה, ייצור, ייצוא - הוספת ערך. אני נגד ה'סטארט-אפ ניישן' בצורתה הנוכחית. אני חושב שהממשלה צריכה לעשות יותר". ויגודמן הדגיש כי אינו מתנגד למה שקיים היום - אלא שחשוב שיהיה הרבה יותר, תעשייה הרבה יותר גדולה.

חברת טבע וחברת פיליפס, שסנארה נמצאת בבעלותן, התחייבו להשקיע במשותף סכום של עד 100 מיליון שקל (50% כל אחת) בסנארה לאורך תקופה של 8 שנים. בנוסף, החברות מחויבות להעמיד לרשות סנארה והחברות שבהן היא תומכת את הידע שלהן לגבי התנהלות בשווקים הגלובליים ואת הניסיון הרב שרכשו בפיתוח ושיווק טכנולוגיות רפואיות.

במהלך ששת החודשים האחרונים, סנארה בחנה יותר מ-250 חברות, שמתוכן נבחרו שתי החברות הראשונות, קליידוסקופ ו-MGD, שזכו לאישור ועדת ההשקעות של סנארה ולאישור משרד המדען הראשי לקבלת מימון ותמיכה. שתי החברות הללו, הנמצאות בשלבי פיתוח מוקדמים, יעברו לעבוד במשרדים החדשים של סנארה ברעננה. בהתאם למודל ההשקעות של סנארה, רוב החברות יקבלו מימון נוסף על פי שיקול דעתה של סנארה בנוסף לתקציב שאושר על ידי המדען הראשי, וזאת על מנת לאפשר לחברות להשיג אבני דרך משמעותיות של יצירת ערך בתקופת החממה.