ערן יעקובי: "מהפכת הסלולר לא תחזור; מיזם הסיבים ייכשל"

מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר פרסם סקירה מקיפה על שוק התקשורת בישראל ■ תקף בחריפות את הרגולציה שלטענתו פוגעת בחברות, במשקיעים ובצרכנים ■ לגבי שוק הסלולר הוא מציין כי "התחרות בו אינה משוכללת" ■ מעניק לבזק מחיר יעד של עד 7.5 שקלים

ערן יעקובי, מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר, נוקב בשווי ראוי למניית בזק במחיר של 7.3-7.5 שקלים למניה, זאת לעומת המחיר שבו היא נסחרת היום של כ-6.4 שקלים. יעקובי פרסם סקירה וניתוח מקיפים מהם הוא גוזר את המחיר לבזק, תוך כדי שהוא יוצא בהאשמות חריפות נגד הרגולציה בישראל - רגולציה שלטענתו פוגעת בחברות, במשקיעים ובצרכנים כאחד.

יעקובי מנתח לא רק את בזק אלא גם כל שוק הסלולר וקובע כי "תת ענף זה, כעסק ליבה צועד במדרון לא רציונאלי לאור העובדה שהתחרות בו אינה משוכללת. קרי, תנאי הרשיון של החברות החדשות לא נאכפים במלואם, העלות השולית לגיוס לקוח, שימורו וכדומה, שונה בצורה קיצונית ממפעיל למפעיל. למעשה, המדינה מעודדת הפעלה סלולרית טפילית במקום לעודד השקעות ברשתות מתקדמות, שירותי ערך מוסף וכדומה".

לדברי יעקובי, "התוצאה היא הדרדרות ברמת השירות, באיכות הרשתות ולאור מחקרים שונים הנעשים בעולם, גם פגיעה בתמ"ג של מדינת ישראל. קשה לראות שינוי במגמות הענף בשנה הקרובה הן בהיבט של אכיפה משמעותית ונסיון להחזיר את הענף לפסי תחרות רציונאלית והן בהיבט של קונסולידציה מהותית.

"המשמעות היא המשך ירידה בתזרימי המזומנים של חברות הסלולר הוותיקות ואולי מעבר להפסד נקי, כפי שהן מציינות בדרך זו או אחרת בדו"חות הכספיים. הבעיה המרכזית שהרגולטורים יצטרכו להתמודד איתה, היא התקווה שחברות הסלולר הגדולות יחוללו תחרות של ממש בשוק הקווי/טלוויזיה מול בזק ו- HOT. אנו מאמינים כי "מהפיכת הסלולר" לא תחזור על עצמה בעיקר מסיבה זו".

על רפורמת השוק סיטונאי ומיזם הסיבים של Unlimited - כותב יעקובי שכרגע לא נראה שהמיזם מתרומם, למרות הדיווחים על התקדמות הפריסה. הערכנו בעבר כי סיכויי ההישרדות של המיזם בתנאים הנוכחיים קטנים והחזר ההשקעה ארוך מדי. שלושת הגורמים המרכזיים לכשלון הצפוי הם: הקונסטלציה של הרכב בעלי המניות, המודל העסקי של המיזם והגורם האחרון המתקשר לפינת הרגולציה הוא הקמת שוק סיטונאי במקביל שלמעשה מצמצמת עוד יותר את סיכויי המיזם".

יעקובי מוסיף כי "השוק הסיטונאי יצא לדרך וברור שאין כעת דרך חזרה. לא צריך יום לימודים ארוך כדי להבין את השפעותיו קצרות הטווח. בזק מאבדת ותאבד קווי אינטרנט וטלפוניה קמעונאיים ותחווה גם לחץ על ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU). יותר מכך, אנו צפויים לראות עוד ועוד חבילות מלאות (bundles) של אותם מתחרים הפעילים במספר תתי-ענף כמו סלולר וטלוויזיה, כך שגם ברמת קבוצת בזק כולה, יורגש לחץ בחודשים הקרובים. מנגד, אנו מעריכים כי רפורמת השוק הסיטונאי מוגבלת מאד ביכולת שלה ליצור שינוי אמיתי בענף לאורך זמן. באותה נשימה נציין גם שקשה לנו להאמין שביטול ההפרדה המבנית הוא צעד שיעבור בזמן ובאופן מלא ולכן לא מביאים זאת לידי ביטוי במודל הערכת השווי. בזק עלולה להינזק מעט בטווח הקצר, אולם להרוויח בגדול מדינמיקת השוק הסיטונאי שגם הורג בינתיים את המודל העסקי של מיזם Unlimited".