קובי פלר מ-UBS מנתח: מה צפוי לנו בשווקים עד סוף השנה?

מחצית 2015 מאחורינו, ומה הלאה? המשקיעים צפויים להמשיך לנוע בין העזה לחשדנות, בכפוף להערכות לגבי יוון ולגבי החלטת הפד על העלאת הריבית בשנה וחצי הקרובות

התנודתיות כאן כדי להישאר. מלחמת הבנקים המרכזיים מחד והמשבר ביוון מנגד, משפיעים כבר חודשים ארוכים על השווקים. ככל שנתקרב לנקודת ההיפרדות בין הבנק המרכזי האמריקאי, הפדרל ריזרב, לשאר הבנקים, התנודתיות תגבר. נקודה זו צפויה להגיע באמצע ספטמבר, עוד 50 ימי מסחר מקומיים, וזאת בהנחה שפתרון למצב ביוון יימצא, אחרת גם תאריך זה עשוי להידחות.

חצי השנה הראשונה של 2015 נפתחה בסערה באירופה ובשוק ההון המקומי. עליות הן באג"ח והן במניות סחפו משקיעים להגדיל השקעות וסיכון, כאשר החל מאמצע אפריל התהפכה האופוריה בחשדנות שהתעצמה והגיעה לשיא השבוע, לאור ההסלמה במשבר ביוון. בחצי הראשון, בעיקר לאחר מאי, הפנימו המשקיעים כי הפד רציני בכוונתו להעלות ריבית השנה והחלו לתמחר זאת בעקום התשואות במקומות רבים בעולם, כולל בשוק המקומי.

בחצי השני צפויים המשקיעים להמשיך ולנסות להעריך באיזה קצב תעלה הריבית בשנה וחצי הקרובות ולהיכן תגיע בסוף 2016 וזאת כאמור בכפוף להתפתחות המצב ביוון והשלכותיו על הכלכלה הריאלית, בעיקר דרך סנטימנט המשקיעים והעסקים תחילה. לתהליך עליית הריבית השפעה על כל אפיקי ההשקעה - מניות, אג"ח, מט"ח ואף סחורות בכל העולם - ורבות עוד ייכתב וידובר על השלכותיו. לתהליך זה גם השפעה על הכלכלה הריאלית דרך מחיר הכסף, שערי חליפין ומחירי סחורות.

להימנע מאג"ח ארוכות-טווח

אפיק האג"ח הממשלתי, שהיה במרכז המימושים והתנודתיות בחודשיים האחרונים, צפוי להמשיך בתנודתיות גם אם בעוצמה נמוכה יותר. ההתאמה החדה לסביבת הריבית הצפויה, לוותה במכירות בקרנות ובתעודות סל, שהעצימו את המגמה (ראו גרף). הפרש התשואות מאג"ח ישראל לאג"ח ארה"ב לעשר שנים, שהיה שלילי מרבית החציון, חזר להיות חיובי.

אנו מעריכים שלא תהיה חזרה לפרמיה שלילית באותה רמה כפי שהייתה בעבר וממליצים שוב לציבור להימנע מהשקעה ישירה באג"ח העולה על עשר שנים לפדיון, שאותה כדאי להשאיר למשקיעים המוסדיים בלבד. אנו ממשיכים בהמלצתנו מתחילת שנה למשך חיים ממוצע כולל זהיר בתיק האג"ח העומד על 3-4 שנים עם משך חיים ממוצע ארוך יותר באג"ח הצמודה הממשלתית מאשר בשקלית, תוך התמקדות בסדרות בריבית נמוכה, המתורגמת לתשואת נטו חיובית.

שוב קיבלנו השבוע הוכחה כי במצבי קיצון האג"ח הממשלתיות מהוות כרית ביטחון ולכן יש להמשיך ולהחזיק אותן ב-40% מתיק ההשקעות המקומי, אם כי כאמור בזהירות המתבקשת. למשקיעים מוסדיים הירידות האחרונות מהוות הזדמנות רכישה בעיקר באג"ח הצמודה הממשלתית, שם ירדו ציפיות האינפלציה לרמה של 1.6%-1.7% בטווח הארוך. במבנה עקום התשואות גלומה ריבית בשיווי משקל ארוכת טווח גבוהה יותר בישראל לעומת העקום בארה"ב, מצב שלהערכתנו מוטה מעלה. בשלושה תסריטי עקום ממשלתי שבדקנו, האחד השתטחותו, השני עלייה נוספת בשיפוע והשלישי השתטחות תוך עלייה בקמירות, עדיין החזקה ממשלתית סינתטית עדיפה, וזאת מתוך הערכה נוספת לאי עלייה משמעותית בתשואות הארוכות בארה"ב, שם אנו מעריכים תשואה של כ-2.6% עד סוף שנה.

בדרך לתיקון בקונצרניות?

לאחר שהמלצנו על הטיה שקלית בחציון הראשון, נראה כי ירידת ציפיות האינפלציה, יחד עם הירידות החדות יחסית באג"ח הקונצרני, מביאות אותנו להמלצה על תיק קרוב למאוזן צמוד שקלי, כאשר בחלק הצמוד יש להתבסס בעיקר על אג"ח קונצרניות, במשך חיים ממוצע 3-4 שנים, תוך אחזקתו קרוב לפדיון והתרכזות, עבור משקיעים פרטיים, באג"ח בעלות ריבית נקובה נמוכה.

עבור מוסדיים הירידות מהוות, כמו בדצמבר, הזדמנות להגדלה בעיקר בדירוגי A ומעלה, שספגו ירידות חדות באג"ח שהונפקו לאחרונה. בחצי השנה הראשונה השיאו האג"ח הקונצרניות תשואה נמוכה ביותר של 0.89% (במדד הקונצרני הכללי) בעיקר לאור העלייה בקצב ההנפקות, עובדה המאפשרת בניית תיק אג"ח קונצרני בסיכון נמוך ובתשואות נאות לעומת הריבית האפסית שבפיקדונות.

בדירוגים נמוכים אנו ממשיכים להמליץ להשקיע דרך קרנות נאמנות נבחרות ולא להשקיע ישירות, כאשר ביצוע היתר של האג"ח בדירוגים נמוכים בחצי השנה האחרונה מוכיח שוב כי ניהול נכון של התחום, בזכות כרית הביטחון בדמות תשואות פנימיות גבוהות, מתאים למצב שוק בו צפויה הריבית לעלות במתינות תוך התרחבות בפעילות הכלכלית.

הצפי לעליית הריבית בארה"ב, הביא לעלייה בתשואות גם באג"ח קונצרני בדולר ובדירוג השקעה, כאשר יחד עם יציבות בשערי החליפין לה אנו צופים לדולר, לאחר פתרון המשבר היווני, גדלה הכדאיות להגדלת רכיב האג"ח הקונצרני בחו"ל. המלצתנו כי כשליש מתיק האג"ח יופנה לאג"ח חו"ל, גבוהה מהאלוקציה אצל מרבית המשקיעים היום. ייסוף של 3.09% בחצי השנה הראשון יחד עם כוונה מודעת של בנק ישראל לפגר אחרי הפד בהעלאות ריבית, מקטינה את הסיכון להפסיד כתוצאה משינויי שערי החליפין. מיקלה כרמה, אנליסט האג"ח והמט"ח במשרד מנהל ההשקעות הראשי בשווייץ, צופה שער חליפין של 3.8 בשקל / דולר עד סוף השנה.

תיק השקעות המומלץ ללקוח לו אופק השקעה ארוך, הכולל 30% מניות, חציין בארץ וחציין במדד המניות העולמי, 10% נזילות חצי בשקלים וחצי בדולר ותיק אג"ח הכולל 40% אג"ח מקומי (שנבחן לפי מדד אג"ח כללי) ו-20% אג"ח דולרי, הניב בעשור האחרון ועד סוף מאי, למרות משבר שנת 2008, 5.66% בסטיית תקן של 5.8%. בחו"ל המלצתנו כוללת הגדלת רכיב קרנות ההשקעה והגידור על חשבון חלק האג"ח.

להשקיע באג"ח בבנקים ובביטוח

אפיק המניות ימשיך ליהנות מבנקים מרכזיים הנוקטים מדיניות מוניטרית מרחיבה ומשיפור בצמיחה בחצי השני של השנה בארה"ב, באסיה וככל הנראה גם באירופה. שיפור זה צפוי להיתרגם לרווחיות חברות גבוהה יותר, הן באירופה והן בארה"ב, שם אנו צופים צמיחת רווח השנה, ללא אנרגיה, של כ-9%, ושל 11% בשנת 2016. באירופה אנו צופים השנה צמיחת רווח נאה של 14%. בעוד שבאירופה ימשיכו המניות ליהנות מתוכנית ההרחבות של ה-ECB, המאיצה את הצמיחה ומרחיבה את ההלוואות, הרי שבארה"ב העלאת הריבית שולחת אותנו לבחון מה עשו המניות במצבים דומים בעבר.

ראשית חשוב לציין כי הקצב האיטי של עליית הריבית הצפויה, אמור לפי הניסיון למנוע מימושים חריפים על רקע תוואי הריבית החדש. למעשה, ב-60 השנים האחרונות השיאו המניות תשואה חיובית הן לפני העלאת הריבית והן לאחריה, כאשר בעיקר בטווחים של 6-12 חודשים אחרי העלייה חזרו המניות לעלייה דומה לממוצע הרב שנתי. אולם הניתוח אינו כה פשטני. בחינת ארבעת מחזורי עליית הריבית האחרונים, שאולי יותר רלוונטיים, מראה שמכפילי הרווח בארה"ב נותרו ללא שינוי או אף התכווצו, קרי המניות לא עלו יותר מצמיחת הרווח.

למרות שתחזיות התשואה במניות עדיין חיובית, ומתוך הבנה כי המדדים הרחבים עשויים לבצע תשואה נמוכה, מומלץ למשקיע לחפש סקטורים הנהנים מהסביבה המאקרו כלכלית. אנו ממליצים משקל יתר לצריכה המחזורית ולסקטורי הבנקים והביטוח הנהנים מתשואות אג"ח גבוהות יותר.

גם סקטור הטכנולוגיה מומלץ, מאחר והוא אדיש לעליית הריבית ועשוי אף לשפר את התשואה על המזומן הרב הצבור במאזני החברות. המלצותינו הסקטוריאליות באירופה דומות, אך מסיבות אחרות כמו התרחבות האשראי. לאחרונה העלינו את סקטור האנרגיה למשקל יתר על רקע תמחור חסר היסטורי נמוך וצפי לשיפור הרווחיות בשנה הקרובה. באירופה, שם צפויות הריבית והתשואות להישאר נמוכות, ניתן להמשיך לחפש השקעות נושאות דיבידנד גבוה, כאשר בכל האזורים כולל אירופה ויפן המלצתנו לחברות שמבצעות רכישה חזרה של מניות (Buy Back), נותרת בעינה.

להמשיך להתבסס על ת"א 25

בשוק המניות המקומי נראה כי האסטרטגיה המובילה נותרה התבססות על מדדי מניות ובפרט מניות ת"א 25, דרך מדדים, תוך שילוב משקל יתר למניות בודדות וקרנות נאמנות נבחרות.

טרנס קליגמן, מנהל מחקר מניות במשרד מנהל ההשקעות הראשי בשווייץ, ממליץ על משקל יתר לבנקים שייהנו מעלייה בתלילות העקום וסביבת ריבית עתידית גבוהה יותר, למניות מאגר תמר בתוך סקטור הגז וכן למניות צריכה מחזורית מסקטור הרכב וההלבשה על פני מניות מתחום קמעונאי המזון. כמו כן מצביע קליגמן על מימוש מוגזם במניות הנדל"ן המסחרי הנסחרות היום בתמחור נוח לעומת המצב רק לפני מספר שבועות בלבד.

עידן אילת, מנהל תחום המניות ב-UBS ישראל, מצביע על ארבע מניות שעשויות להניב תשואת יתר במחצית השנה השני. הראשונה שהומלצה גם בתחילת שנה זו היא דיסקונט , שם אנו מאמינים ביכולתה של הנהלת הבנק להוציא לפועל את תוכנית ההתייעלות. תוצאות הרבעון הראשון נראו חיוביות, עם רווח של 242 מיליון שקל, שמשקפים תשואה על ההון של 7.7% והלימות הון שעומדת על 9.4%. מתחילת השנה עלתה המניה ב-16%, והיא נסחרת היום במכפיל הון אטרקטיבי של 0.6. לבנק פעילות גדולה בארה"ב באמצעות חברת הבת "דיסקונט ניו יורק", אשר תיהנה מעליית הריבית הצפויה ותוביל לשיפור ברמת הרווחיות. בנוסף, אנו לא פוסלים חידוש חלוקת הדיבדנדים כבר ב- 2016.

השנייה היא כיל , הסובלת מסנטימנט שלילי בחודשים האחרונים בעקבות השביתה במפעלי ים המלח ומפעלי תרכובות הברום, אשר הסתיימה לאחרונה. את האופטימיות אנו שואבים מחוזים ראשונים שנחתמו בהודו במחיר של 332 דולר לטון, מחירי הסחורות החקלאיות שמתייצבים בעולם, ומלאי גדול שנצבר לחברה במהלך השביתה ויימכר השנה. בנוסף, מחיר הברום עלה בכ-20%, כאשר פוטאש הקנדית ממשיכה להביע עניין בחברה. דוח החברה לרבעון שני כנראה יהיה חלש אבל הוא להערכתנו כבר מתומחר במחיר המניה.

חברת פרוטרום סיימה את שנת 2014 עם צמיחה מהירה של כ-21% בהכנסות ושיפור ניכר ברווחיות, כאשר שנת 2015 נראית כהמשך ישיר לשנה קודמת. החברה ממשיכה ביישום התוכנית האסטרטגית והשלימה מתחילת שנה שמונה רכישות. המניה הגיבה לאחרונה באופן שלילי להתחזקות השקל והתממשה בכ-10% ונראה כי מימוש זה הוא הזדמנות כניסה נוחה, למרות עלייה של כ-32% מתחילת השנה במניה.

חברת פוקס נמצאת בתנופת צמיחה, תוך פתיחת סניפים נוספים של מותגים קיימים וכניסה של מותגים בינלאומיים חדשים לרשת (נייקי, מנגו וכו'). בניגוד לצד העסקי, מניית החברה בנסיגה בעקבות הגידול בהוצאות על שטחי מסחר ופרסום כחלק מהתרחבות הרשת אשר מונעים בטווח הקרוב מרווחי החברה לגדול ביחס ישיר להתרחבות העסקית. גם רבעון ראשון חלש עונתי ותחרות פגעו באחרונה בביצועי החברה והמניה. אנו מאמינים בהנהלת החברה שתדע לתרגם את הגידול בפעילות לשורת הרווח ובצרכן הישראלי המגדיל הוצאות על רקע סביבת הריבית האפסית.

לסיכום, הירידות בשווקים שנגרמו בעקבות המשבר ביוון והצפי לתחילת תהליך עליית הריבית בארה"ב, מאפשרים יצירת תשואה חיובית בחודשים הקרובים בתיקי ההשקעות, גם אם בתנודתיות מוגברת. התנהגות השווקים במאי ויוני מהווה מבחן נוסף למידת התאמת פרופיל הסיכון של תיק השקעות ליכולתם של המשקיעים לשאת את התנודתיות.

*** הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

השתנות הריבית העתידית בארהב, ישראל וגרמניה
 השתנות הריבית העתידית בארהב, ישראל וגרמניה