תמונת מצב מגדרית בענף הביטוח: מנכ"לית אחת ומפקחת

הנוכחות הנשית בצמרת ענף הביטוח דלילה מאוד, ועדיין רחוקה מלשקף את המתרחש בשוק העבודה - ואפילו בקרב חברות מדד ת"א 100

אתמול (ד') החלה כהונתה של מלי שאול כמנכ"לית סוכנות הביטוח הגדולה במשק - מבטח סימון, שבבעלות קבוצת מגדל. שאול נמנית כבר שנים עם הקבוצה המצומצמת-מאוד של נשים המכהנות כמנהלות בכירות בענף הביטוח - לאחר ששימשה כמנכ"לית הפניקס סוכנויות וכסמנכ"לית בכירה ומנהלת מרחב סוכנויות הסדר ויחידת הבנקים בקבוצת הפניקס. המינוי הבכיר שלה כעת הוא היוצא מן הכלל, שממחיש עד כמה ענף הביטוח הוא עדיין ענף שמנהליו גברים ברובם המכריע.

לפני מספר ימים פרסמה עמיתתנו אפרת אהרוני ב"גלובס הערב" מחקר מעניין, שממנו עלה בין היתר, כי למרות שנשים מהוות כמחצית מכוח העבודה במשק, ישנן "שש נשים בלבד המכהנות כמנכ"ליות בכל החברות הכלולות במדד ת"א 100". דוח קטליסט לסוף 2014 המשיך ופירט, כי מתוך מאה החברות הגדולות בבורסה בת"א ישנן רק ארבע חברות שהיו"ר שלהן היא אישה.

אם מרחיבים את ההגדרות לבחינת הנוכחות הנשית לדירקטוריונים של החברות שנכללות במדד ת"א 100 בבורסה שבתל אביב, ולהנהלות הבכירות, מגלים שהמצב משתפר - אם כי הוא עדיין רחוק מאוד משוויון: קצת פחות מחמישית מחברי הדירקטוריונים ומחברי ההנהלות הבכירות בחברות הללו הן נשים.

ממצאי המחקר האמור, שנעשה זו השנה החמישית, "מלמדים אותנו גם כי כמעט לא חלו שינויים בשיעור הנשים בתפקידי ניהול ובדירקטוריונים בכלל החברות במדד", לאורך השנים האחרונות.

כדי לקבל מושג על מה מדובר, נציין שבחודש מארס השנה פרסמה הלמ"ס כמה נתונים לרגל יום האישה הבינלאומי 2015, שמהם עלה, בין השאר, כי בסוף שנת 2013 חיו בישראל 2,986,000 נשים בנות 15 ומעלה, כשכ-11.8% מהן היו בנות 65 ומעלה, ו-59.2% מהן השתתפו בשוק העבודה (כשני שלישים מתוכן בעבודה מלאה). מנתונים אחרים של הלמ"ס עולה, כי 47% מכוח העבודה בשוק כיום הן נשים.

אחת מתוך ארבעים

בכל אופן, כאמור, בצמרת הניהולית בענף הביטוח התמונה כיום טובה פחות. בשנים עברו, אבל לא כל כך מזמן, היו כמה מנכ"ליות נשים בענף. בתחילה היו אלה חוה פרידמן שפירא מ-AIG ישראל ואורלי ירקוני שניהלה את איי.די.איי ביטוח (שמוכרת בציבור הרחב כביטוח ישיר). בהמשך הצטרפה לרשימה אתי אלישקוב, שמנהלת את הכשרה ביטוח ואת החברה האם שלה - הכשרה החזקות ביטוח. למעשה, אלישקוב היא המנכ"לית הראשונה של חברת ביטוח מסורתית, שפועלת בעיקר מול סוכני ביטוח, ושלא באמצעות שיווק ישיק.

אלישקוב היא המנהלת היחידה (מנכ"לית או יו"רית) מתוך כ-20 הנהלות שונות של חברות הביטוח. כלומר, מתוך כ-40 אנשים שונים בשני התפקידים האמורים - היא מנווה 2.5%. רק אם נרחיב את היריעה, אל מעבר לצמרת החברות האימהות של קבוצות הביטוח, ונכליל בבדיקה גם את שלוש חברות ביטוחי האשראי ואת חברת ענבל הממשלתית, נקבל עוד נשים בתפקידי יו"ר בענף הביטוח.

מדובר בענת לוין, שמכהנת בין היתר כיו"רית כלל ביטוח אשראי, כחלק מתפקידה המרכזי בקבוצת כלל כמשנה למנכ"ל וכראשת זרוע ניהול ההשקעות של הקבוצה; ובחשכ"לית מיכל עבאדי בויאנג'ו, שמכהנת כיו"רית של ענבל הממשלתית, מתוקף תפקידה הבכיר במשרד האוצר.

מכאן שהמצב בביטוח שונה ביחס לזה שמאפיין את המציאות בקרב 100 החברות הציבוריות הגדולות שנסחרות בבורסה, בכל הקשור להיצע המנכ"ליות והיו"ריות.

אבל גם ביחס לחלקן של הנשים בהנהלות הבכירות התמונה לא מעודדת בהרבה. בתפקידי ליבה עסקית, כמנהלות תחומים ופעילויות מכירתיות יש נשים נוספות, אבל לא הרבה. כלל ביטוח בולטת בהקשר זה עם כמה מנהלות בכירות - ענת לוין, עלית כספי, רונית זלמן מלאך, הילה קונפורטי ולימור דנש, למשל.

גם ב-AIG ישראל יש הנהלה מאוזנת הרבה יותר ממה שמאפיין את השוק כולו, עם חברות ההנהלה אילנית לוי, אורנה קרני, יפעת רייטר ונורית קנטור. בחברות רבות אחרות יש נוכחות נמוכה יותר, שעמה נמנות בין היתר חגית לוין ציטיאט בהראל, יעל גרינוולד ואורית קרמר במנורה מבטחים, סיגל גרינהאוז במגדל ודפנה שפירא בהפניקס.

כך או אחרת, הנוכחות הנשית בהנהלות של קבוצות וחברות הביטוח מגיעה יותר מכיוונים של תפקידים משפטיים, משאבי אנוש ורגולציה - כאלה שחשובים ונלווים לליבת העסקים, אך לא בתוכה. זאת, לא כולל כמה מנהלות בכירות בחברות נלוות גדולות, כגון סוכנויות ביטוח גדולות או יועצות בכירות.

ומה קורה בדירקטוריונים?

כמו כן, בדירקטוריונים של חברות הביטוח ישנה נוכחות מורגשת של נשים, אם כי עדיין ברמות שנמוכות מכפי חלקן באוכלוסייה. במחקר שפורסם לאחרונה ב"גלובס הערב" פורט בין היתר כי "ניכרת מגמת עלייה משמעותית מ-2013 בשיעור הנשים חברות דירקטוריון בענף הביטוח".

עם זאת, ישנו עוד תפקיד בכיר מאוד בכל הנוגע לענף הביטוח - הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, שאחראי בין היתר על הפיקוח על ענף הביטוח, ושאותו ממלאת דורית סלינגר.

בבנקים התמונה שונה. ישנם חמישה בנקים גדולים, ובצמרת ההנהלה בשלושה מהם יושבת אישה בתפקיד המנכ"לית: בלאומי זו רקפת רוסק עמינח, בדיסקונט לילך אשר טופילסקי ובבינלאומי סמדר ברבר צדיק. הנציגות הנשית לא עוצרת שם: ישנם עוד תחומי ליבה מרכזיים שמנוהלים על-ידי נשים. למשל תמר יסעור, ראשת החטיבה הבנקאית בבנק לאומי, אורית אלסטר, שמכהנת כראשת החטיבה העסקית בדיסקונט, ואלה גולן, ראשת החטיבה הבנקאית בבנק הבינלאומי. ואולם, ההנהלות הבכירות במערכת הבנקאית גבריות ברובן המכריע, יותר מכפי שהיה לא מזמן.

ואגב, גם בבנקאות תהיה בקרוב מפקחת אישה, עם מינויה של חדוה בר לתפקיד המפקחת על הבנקים בבנק ישראל, שמנוהל על-ידי הנגידה ד"ר קרנית פלוג והמשנה שלה, ד"ר נדין בודו-טרכטנברג.